Hjulinställning, snabba tips tack!
-
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2014-05-16 07:45:01
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Tack för svar. Jag skall göra hjulinställning på torsdag men är lite osäker på hur mycket camber jag skall köra med. Bilen går nästan bara på slingriga landsvägar, med gatdäck.
Låter 2 grader camber fram och en halv grad mindre bak rimligt? 1mm total toe in fram och 3mm bak. Maxad caster.
Låter 2 grader camber fram och en halv grad mindre bak rimligt? 1mm total toe in fram och 3mm bak. Maxad caster.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Hej mikael, sorry att jag missade ditt pm. Jag tycker din inställning verkar schysst. Kör mycket caster fram också. Varför toe in?
Fram är ju superenkelt att ändra själv, har gjort egen inställning med yxiga verktyg i garaget och sedan mätt i rigg, det blev jättebra. Bak är en annan historia.. Vilka däck kör du med?
Camber gör mycket för bettet fram, väldigt så på bana. Börja på två och testa hur det känns, så kan du skruva på lite mer om du fastnar för ban/konbanekörning.
Minns inte vad jag har exakt, - 2.9 (max) fram och typ - 2 bak. Några mm toe in bak och nån mm ut fram. Maxad caster. Dock mer anpassat för rdäck å bana.
Fram är ju superenkelt att ändra själv, har gjort egen inställning med yxiga verktyg i garaget och sedan mätt i rigg, det blev jättebra. Bak är en annan historia.. Vilka däck kör du med?
Camber gör mycket för bettet fram, väldigt så på bana. Börja på två och testa hur det känns, så kan du skruva på lite mer om du fastnar för ban/konbanekörning.
Minns inte vad jag har exakt, - 2.9 (max) fram och typ - 2 bak. Några mm toe in bak och nån mm ut fram. Maxad caster. Dock mer anpassat för rdäck å bana.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Jag såg nu att jag inte hade lagt in protokollet från den hjulinställning som jag gjorde efter att framvagnen och bromsarna fräschades upp för 2 år sedan.
Målet var att ställa in max camber och max caster fram, och inte röra bakänden alls då jag inte haft loss något där ännu. Sedan så får man anpassa sig efter verkligheten då högersidan fram varit med om "någonting" är helt klart då man kan se spåren av en riktning på rambenet höger fram och en omlackad framskärm och lite allmänt dålig passning mellan front / huv / skärm. Det innebar att det bara gick att få max 1,40grader camber på högersidan, och då fick vänstersidan justeras tillbaka till samma värde.

Bilen går jättebra vid inspirerad körning, men ...man måste vara medveten om att ökningen av den negativa cambern medför att bilen vid oinspirerad körning är mer spårkänslig. Vid vanlig lugn körning drar det i ratten åt vänster respektive höger beroende på var i lastbilsspåren man ligger. Det märktes inte lika tydligt med vinterdäcken som med sommardäcken, och när man ligger i spåren och dessutom bromsar förstärks det ...nej min bil har inte styrservo
men det är inte mer än att det går att leva med, lösningen är väl att köra mer slalom och mer på bana
Bengt
Målet var att ställa in max camber och max caster fram, och inte röra bakänden alls då jag inte haft loss något där ännu. Sedan så får man anpassa sig efter verkligheten då högersidan fram varit med om "någonting" är helt klart då man kan se spåren av en riktning på rambenet höger fram och en omlackad framskärm och lite allmänt dålig passning mellan front / huv / skärm. Det innebar att det bara gick att få max 1,40grader camber på högersidan, och då fick vänstersidan justeras tillbaka till samma värde.

Bilen går jättebra vid inspirerad körning, men ...man måste vara medveten om att ökningen av den negativa cambern medför att bilen vid oinspirerad körning är mer spårkänslig. Vid vanlig lugn körning drar det i ratten åt vänster respektive höger beroende på var i lastbilsspåren man ligger. Det märktes inte lika tydligt med vinterdäcken som med sommardäcken, och när man ligger i spåren och dessutom bromsar förstärks det ...nej min bil har inte styrservo


Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
För gatkörning med vanliga däck hade jag valt mindre camber, dels för slitaget och dels för att det till vardags ser lite dumt ut med mycket cambermikael_s wrote:Tack för svar. Jag skall göra hjulinställning på torsdag men är lite osäker på hur mycket camber jag skall köra med. Bilen går nästan bara på slingriga landsvägar, med gatdäck.
Låter 2 grader camber fram och en halv grad mindre bak rimligt? 1mm total toe in fram och 3mm bak. Maxad caster.

Bilen är ju byggd för slingriga landsvägar så lite mer camber än standard men inte gör mycket är min gissning.
-
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2014-05-16 07:45:01
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: 1981
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Tack för alla synpunkter!
Detta blir inte en bansmiskarbil Cédric, har redan en sådan. Däcken är Falken något, 205 fram och 225 bak.
Intressant att du tycker bilen är spårkänslig med såpass beskedlig camber som 1.4 grader Bengt. Får mig att undra om jag kanske skall ha mindre camber än så. Min banbil vandrar en del på ojämn väg men på den är det 3 grader camber och MPSC som är ganska styva.
Verkar som ni tycker att man inte skall ha så mycket camber på en bil som går till allra största del på gatan, bättre med 1-1.5 fram och 0.5-1 bak? Är det förresten samma som gäller på 924 som på 911'orna att köra ca en halv grad mindre camber bak än fram?
Detta blir inte en bansmiskarbil Cédric, har redan en sådan. Däcken är Falken något, 205 fram och 225 bak.
Intressant att du tycker bilen är spårkänslig med såpass beskedlig camber som 1.4 grader Bengt. Får mig att undra om jag kanske skall ha mindre camber än så. Min banbil vandrar en del på ojämn väg men på den är det 3 grader camber och MPSC som är ganska styva.
Verkar som ni tycker att man inte skall ha så mycket camber på en bil som går till allra största del på gatan, bättre med 1-1.5 fram och 0.5-1 bak? Är det förresten samma som gäller på 924 som på 911'orna att köra ca en halv grad mindre camber bak än fram?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Skumt, nu har jag inte kört ut bilen i år. Men även med - 3 tycker jag inte det spårar så värst. Inte med gatdäck. Me rdäcken så blir det klart värre.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
mikael_s wrote:Intressant att du tycker bilen är spårkänslig med såpass beskedlig camber som 1.4 grader Bengt. Får mig att undra om jag kanske skall ha mindre camber än så. Min banbil vandrar en del på ojämn väg men på den är det 3 grader camber och MPSC som är ganska styva.
Mina -1,4 grader går att leva med, men det är första gången jag har andra hjulvinklar på en bil och visst märks detCédric wrote:Skumt, nu har jag inte kört ut bilen i år. Men även med - 3 tycker jag inte det spårar så värst. Inte med gatdäck. Me rdäcken så blir det klart värre.

Kanske är det Dunlop-däcken som gör att det spökar lite extra (195/55x15)




Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
gtBen wrote: Bilen går jättebra vid inspirerad körning, men ...man måste vara medveten om att ökningen av den negativa cambern medför att bilen vid oinspirerad körning är mer spårkänslig. Vid vanlig lugn körning drar det i ratten åt vänster respektive höger beroende på var i lastbilsspåren man ligger.
Bengt
mikael_s wrote:Intressant att du tycker bilen är spårkänslig med såpass beskedlig camber som 1.4 grader Bengt. Får mig att undra om jag kanske skall ha mindre camber än så. Min banbil vandrar en del på ojämn väg men på den är det 3 grader camber och MPSC som är ganska styva.
Ett sent tillägg till den tidigare diskussionen:Cédric wrote:Skumt, nu har jag inte kört ut bilen i år. Men även med - 3 tycker jag inte det spårar så värst. Inte med gatdäck. Me rdäcken så blir det klart värre.
Efter att ha kört ett tag med denna inställning och efter att däcken gått några ban-möten så känns ingen spårkänslighet längre

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Jag behöver också ett snabbt tips för att grovställa bakvagnen efter att ha bytt från gummi till hårdare bussningar
Hur mycket toe-in bak blir det om man ställer i max-läge? i vilken härad alltså?
Hur mycket camber kan man komma upp i bak om man ställer in max-läge? på ett ungefär alltså
Nej, jag kommer nog inte att köra med max-värdena utan vill bara veta dem för att kunna grovinställa till typ 3gr camber och 3mm toe-in.
Det får bli en riktig hjulinställning först efter att bussningar fram mm också är utbytta, typ nån vecka efter det första banmötet nu i helgen
Tack på förhand
Bengt



Hur mycket toe-in bak blir det om man ställer i max-läge? i vilken härad alltså?
Hur mycket camber kan man komma upp i bak om man ställer in max-läge? på ett ungefär alltså
Nej, jag kommer nog inte att köra med max-värdena utan vill bara veta dem för att kunna grovinställa till typ 3gr camber och 3mm toe-in.
Det får bli en riktig hjulinställning först efter att bussningar fram mm också är utbytta, typ nån vecka efter det första banmötet nu i helgen
Tack på förhand
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Max är nog inte bra att tänka. Det blir nog rätt mycket och med all säkerhet inte lika mellan sidorna.gtBen wrote:Jag behöver också ett snabbt tips för att grovställa bakvagnen efter att ha bytt från gummi till hårdare bussningar
![]()
![]()
![]()
Hur mycket toe-in bak blir det om man ställer i max-läge? i vilken härad alltså?
Hur mycket camber kan man komma upp i bak om man ställer in max-läge? på ett ungefär alltså
Nej, jag kommer nog inte att köra med max-värdena utan vill bara veta dem för att kunna grovinställa till typ 3gr camber och 3mm toe-in.
Det får bli en riktig hjulinställning först efter att bussningar fram mm också är utbytta, typ nån vecka efter det första banmötet nu i helgen
Tack på förhand
Bengt
Oftast rekommenderas i häradet 1-2mm toe/sida på våra bilar.
Max camber är inte så mycket mer än 3,5-4 grader på standardgrejor om jag minns rätt.
Har du verktyget för att ställa bakvagnen?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Karl Birgander wrote:Max är nog inte bra att tänka. Det blir nog rätt mycket och med all säkerhet inte lika mellan sidorna.
Max camber är inte så mycket mer än 3,5-4 grader på standardgrejor om jag minns rätt.
Har du verktyget för att ställa bakvagnen?
När grejorna är lösa och man vrider på camber-bulten så händer inte så mycket, så jag kommer att testa med nånstans mellan halvt- och fullt- läge.gtBen wrote:Nej, jag kommer nog inte att köra med max-värdena utan vill bara veta dem för att kunna grovinställa till typ 3gr camber och 3mm toe-in.
Toe-inställningen verkar det hända massor på, typ 5mm ända inne nära centrum. Så max-utslag där kan mycket väl vara 10mm/sida. Där blir kanske bättre om man snabbmäter lite och lyckas hitta mellan-läget med toe-in/toe-out och sedan justeras lite till så man är några mm på toe-in-sidan.
Jag tänker börja med Jarlmark-inställning när det väl blir en riktig hjulinställning gjord, innan dess blir det vad det blir ...laservattenpass och silvertejp

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Du har verktyget då antar jag?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
glömde svara på det, jo jag har verktygetKarl Birgander wrote:Du har verktyget då antar jag?
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Efter ett besök på gummiverkstaden med modern utrustning kan jag själv besvara min frågor:
Bengt
När jag på ett ungefär syftade och ställde in 75% av max camber bak så blev det 2gr på ena sidan och 2,5gr på andra sidan. Min uppskattning är att det går att ställa in max 3,5gr bak.gtBen wrote:Hur mycket camber kan man komma upp i bak om man ställer in max-läge? på ett ungefär alltså
På min bil gick det inte att komma upp i mer än på gränsen mellan toe-in och toe-out med camber inställd på cirka 3 grader.gtBen wrote:Hur mycket toe-in bak blir det om man ställer i max-läge? i vilken härad alltså?
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Hjulinställning, snabba tips tack!
Jag har av misstag provat toe-out bak på Mantorp, gör inte det!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users