insatsfilter..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#16 Post by Bosse »

Indischrot wrote:
944s2power wrote: Om man ska köpa ett open-air filter då... Finns det några kitt för 944 S2 eller är det nån som har nått att rekomendera.
Jag vet att det är ett gäng s2 på forumet som har open-air så nån måste ju veta.
Men jag tror K&N har ett kit, om inte annat så kan man ju köpa K&N unversal i rätt storlek.

Annars finns det BMC filter HÄR

GiK Turbo har ju rätt mycket grejer att erbjuda.

K&N hemsida

Här en snikvariant på openair system.
Sågs på en Dansk 944a under banmöte på Anderstorp.
Tillverkat av värmeisoleringsfilt osv.
Enligt uppfinnaren så ökade efekten med denna annordning.
Helt klart så hadde filten god funktion. Kallt på innsidan medan värmen från motorn var hög.
Bozo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#17 Post by Tomas »

Denna lösning kräver väl ett hål i huven?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#18 Post by Bosse »

Tomas wrote:Denna lösning kräver väl ett hål i huven?
Det skulle kanske varit bra men i detta fall så går det ett böjbart aluminiumrör till annordningen.
Syns på bilden om du tittar noga.
Detta rör (slang) var dragit mot fronten någonstans.
Bozo

Micke265
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#19 Post by Micke265 »

en tanke bara...
borde de inte vara bättre ur effektsyn att på nått sätt trycksätta orginal luft burk med hjälp av fartvind (luffar turbo)
borde väl inte vara så svårt eftersom luftburken redan är rätt tät

lr va tror ni?? borde väl ge mer än ett öppet filter?

Adde_k
Turbo-Poster

#20 Post by Adde_k »

förmodligen så gör suget från motorn fartvinden ganska försumbar... eller?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Tomas
Addict

#21 Post by Tomas »

Bosse wrote:Det skulle kanske varit bra men i detta fall så går det ett böjbart aluminiumrör till annordningen.
Syns på bilden om du tittar noga.
Detta rör (slang) var dragit mot fronten någonstans.
Bozo
Ja, nu ser jag det. Detta rör verkar klart klenare än röret från luftfiltret till motorn, dessutom är det säkert mycket längre. Knappast en bra lösning.

Tomas
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.

Maannen
S-Poster

#22 Post by Maannen »

men längden på rör(slangen) har väll ingen betydelse? eller? å om diametern på den e lite mindre än den diametern som luftfiltret har spelar la heller ingen roll?? eller??? jag vet ju inte hundra, men slangen ska ju bara ge kallare luft,å det gör den ju. rätta mig gärna om jag har fel :)

Tomas
Addict

#23 Post by Tomas »

Jo, du har fel.
Du har mer förluster om du suger genom ett 1 m långt rör än ett 1 dm långt rör.
Samma mängd luft ska gå genom röret, luftfiltret och ledningen från luftfiltret till insuget. Den som är tunnast blir då begränsningen. Vad är vitsen att montera ett mer friflödande luftfilter om inte nog mängd luft kan komma fram till det?

Maannen
S-Poster

#24 Post by Maannen »

hej hej
jo, det förstår jag, men jag syftade på diametern på slangen som ger kalluft till lugtfiltret, den ska ju bara kyla luften som filtret ska dra in.
mellen luftfilter å motorn förstår jag att diametern å längden spelar roll. men det va la "kallluft slangen" som han undrade över?? eller?

Maannen
S-Poster

#25 Post by Maannen »

för det ser inte ut som en sluten burk Dansken har sitt filter i. men men, till och med jag kan ha fel, då å då faktiskt hehe

Tomas
Addict

#26 Post by Tomas »

Såvitt jag förstår så är det en sluten burk, ska inte den svarta listen sluta tätt mot huven?
Och är den inte sluten så är den ju inte speciellt bra i alla fall. Då suger den ju varm luft från motorrummet likafullt även om det spär ut den något med kalluft från slangen.

Maannen
S-Poster

#27 Post by Maannen »

jo,tänkte oxå att den måste vara sluten,men den ser ut som att ligga i samma höjd som kylarvattnet. men om den e sluten så förstår jag varför diametern hade haft skillnad. svårt att se på kort ibland =)

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#28 Post by 944_Driver »

Jag testa och byggde lite med ett öppet filter i min 944:a samt gjorde några mycket ovetenskapliga accelerationstester på tvåans växel för några år sedan. 2000 rpm till varvstopp med fullt spjäll från tomgång.

Original är inte helt original utan ett K&N filter i originalboxen.

Installation 1 bestod av ett öppet filter monterat direkt på lmm vilket gjorde att bilen kändes piggare på höga varv men trött på låga. Tiden blev sämre än original.

Installation 2 bestod i att filtret flyttades till bakom popuplyset och det utrymmet skärmades av tillsågad plastskiva, mellan filter och lmm användes en på insidan slät slang med ungefär samma dimension som filtrets anslutning. Bilen kändes nu istället pigg på låga varv men förlora spetsen istället kändes det som. Tiden blev sämre än original.

Det öppna filtret som användes var ett nytt vanligt koniskt JR-filter.

Jag minns inte vad det blev för tider men skillanden var inte så stor, installation 1 eller 2 kan ha varit jämnsnabba med original om man gjort lite mer seriösa mätningar. Jag tror dock inte de var snabbare än original för då borde inte mina tider blivit sämre iaf.

Min förklaring till de olika känslorna vad gäller motorn vilja att varva är att det beror på rörlängden och den resonans som kan uppstå där. Detta får mig att tro att man inte kan bygga om hur som helst under huven men slangar och avskärmningar utan att man tänkt på hur det påverkar resonansfrekvenserna i insuget.

Gör man allt rätt och får frisk kall luft i systemet med rätt avstämning kanske man kan slå porsches original setup, annars tror jag det inte. Den dagen någon filtertillverkare tagit fram en snygg totallösning och kan visa lite seriösa bromspapper på det så kan det bli intresant tycker jag.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply