Tuta med eget liv

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
KristerdV
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2014-02-09 16:50:16
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm
Contact:

Tuta med eget liv

#1 Post by KristerdV »

Min 968:a tutar av sig självt lite då och då. Oftast i samband med att man svänger eller vid ojämn väg. Undrar om det finns något känt fel så jag kan få lite hjälp i felsökningen.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#2 Post by QV_ »

på en 924 är det metalringen under ratten som har slitit ner några plastlock i spakcentralen.
Sedan blir det kontakt däimellan och det tutar...

/Janne

smältlim fungerar inte bra som långtidsfix.

KristerdV
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2014-02-09 16:50:16
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#3 Post by KristerdV »

Tack för svar,
börjar leta där då.

Freddan_82
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2011-06-13 19:16:45
Bilmodell: 944 n/a targa
Årsmodell: 1985B
Location: Kristianstad
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#4 Post by Freddan_82 »

Var det detta som var felet? Jag har också en tuta som jävlas efter att jag bytt till en annan ratt och nav.

KristerdV
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2014-02-09 16:50:16
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#5 Post by KristerdV »

jag har varit tvungen att ha bilen flyttbar fram tills nu så därför har jag inte tagit bort ratten än. Men i nästa vecka ska jag palla upp den och lossa ratten för felsökning. Men det kan ju bli svårt att utvärdera innan våren. Återkommer.

Freddan_82
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2011-06-13 19:16:45
Bilmodell: 944 n/a targa
Årsmodell: 1985B
Location: Kristianstad
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#6 Post by Freddan_82 »

Ok! Du får hemskt gärna berätta vad felet var när du hittar det.

Freddan_82
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2011-06-13 19:16:45
Bilmodell: 944 n/a targa
Årsmodell: 1985B
Location: Kristianstad
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#7 Post by Freddan_82 »

Några nyheter om tutproblemet?

KristerdV
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2014-02-09 16:50:16
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#8 Post by KristerdV »

Tror att jag löste det igår. :#pray:

Har hållt på ganska länge och kliat mig i huvet en hel del över det här. Plockade bort ratten i januari. Mätte med multimeter och fick underliga mätvärden mellan tutkontakt och jord, både spänning och motstånd. 11,85V t.ex.
Tutan var tyst men när jag la en kabel mellan rattstång och tutkontakt för att testa så hängde sig tutan, det släppte till nästa dag. När jag provade igen förra veckan så hängde den sig utan att det släppte.
Så igår tänkte jag skruva bort kontaktstycket bakom ratten för att undersöka det. Men när jag kröp ned under instrumentpanelen så hittade jag en lös sladd. Drog lite försiktigt och fick loss den. Efter det fungerar tutan precis som den ska. Antar att den sladden legat lös sedan airbagen kopplades ur och nu kommit emot jord. Men är lite orolig att något annat inte fungerar nu. Har ju bara provat i garaget eftersom bilen är uppallad fortfarande.

Freddan_82
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2011-06-13 19:16:45
Bilmodell: 944 n/a targa
Årsmodell: 1985B
Location: Kristianstad
Contact:

Re: Tuta med eget liv

#9 Post by Freddan_82 »

Äntligen är även mitt tutproblem löst! :#pray:

Visade sig vara fel i det nya luisi nav som jag köpte till luisiratten. På navet sitter en påpressad metallring och på den en ditlödad kabel som ska kopplas till tutknappen. Kaben hade dock blivit så illa klämd vid tillverkning av navet så kabelns hölje gått hål på varpå trådarna låg emot själva navet och skapade kontakt. Fixades med försiktig demontering, krympslang och återmontering.

Ett fel som var det sista man trodde då navet köptes nyttmen uppenbarligen kan det bli fel i all tillverkning.

Nu är det bara att tuta och köra :D

:#944burn:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]