Försenat men nu är det klart Gruppköp från Gaz coilov
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Jag är intresserad, har redan ett Gaz-kit men skulle behöva komplettera med topplagringar.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Inga problem, är det någon fler intressent innan vi summerar?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
När är det tänkt att beställa? Har haft problem med huset och inte hunnit kontakta dem för förslag på vad man ska ha för fjädrar. Ska se om jag hinner skicka ett mail ikväll, men de har antagligen semester..
Vad tror ni om ca 120 N/mm fram och 160 N/mm bak, inga stavar, ca drygt 1300kg bil (blev lite osäker nu) och kommer köra med 968cs krängningshämmare. Bilen ska funka både på banan och på vanlig väg och det är OK om den är lite hård, men vill gärna kunna få med frun ibland. Omöjliga krav?
Går det att justera dämparna så pass mycket att bilen kan bli hyfsat behaglig trots hårda fjädrar? Kör ju 16" fälgar med däck i originaldimension på vanlig väg, så det dämpar ju lite också.
Vad tror ni om ca 120 N/mm fram och 160 N/mm bak, inga stavar, ca drygt 1300kg bil (blev lite osäker nu) och kommer köra med 968cs krängningshämmare. Bilen ska funka både på banan och på vanlig väg och det är OK om den är lite hård, men vill gärna kunna få med frun ibland. Omöjliga krav?

Går det att justera dämparna så pass mycket att bilen kan bli hyfsat behaglig trots hårda fjädrar? Kör ju 16" fälgar med däck i originaldimension på vanlig väg, så det dämpar ju lite också.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Vi har inte sagt något datum.
Har inte fått någon indikering att någon har
Speciellt bråttom så det är lungt...
Har inte fått någon indikering att någon har
Speciellt bråttom så det är lungt...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Kolla gärna på deras "external reservoir", möjliggör att dämpkurvan kan specas mer fritt plus att "rebound" kan justeras. Fick pris via Corby Motorsport på 22K inkl topplagringar och justerbar rebound på alla dämpare.
Jag har en egen dämpkurva från Dr Jarlmark som jag frågade om jag kunde använda, det var inga problem
/Björn
Jag har en egen dämpkurva från Dr Jarlmark som jag frågade om jag kunde använda, det var inga problem

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Som jag tolkar katalogen så är det dyrare om man vill ha coilovers bak till gaz gold? Vet någon vad det kostar? (Ca 100 pund extra på corbymotorsport, något liknande här?)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Hej,
Hur är det med GAZ coilovers och torsionsstavar. Jag har för mig att de är till för att användas tillsammans med torsionsstavar men samtidigt vet jag att vissa kör utan. Vad blir resultatet?
/Staffan
Hur är det med GAZ coilovers och torsionsstavar. Jag har för mig att de är till för att användas tillsammans med torsionsstavar men samtidigt vet jag att vissa kör utan. Vad blir resultatet?
/Staffan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Finns för både med och utan stavar.
/Björn
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Hmm.. får nog ta tag i min haverianalys på bilen. Hade ju faktiskt planerat att skaffa nya dämpare och prova GAZ. Tror jag får reparera bilen först och det är inte omöjligt att jag återkommer när jag har koll på läget.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Hej,
Kollade lite vidare på detta med GAZ utan stavar och fick följande svar från GAZ:
We do know that some people run the 944 without the rear
torsion bars & they have had to get a special bolt kit from America to do
this but it is something that we do not advise. We do make a kit with a rear
coilover but it is run alongside the torsion bars to stiffen up the rear of
the car & if you want to remove the bars then you have to run a very high
spring rate of around 750lbs as the damper lays at an angle & the lever
ratio of the arms cause for a very high rate so the load through the bolts
is very high.
Regards,
Hur har ni som kör utan stavar löst bultfrågan?
/Staffan
Kollade lite vidare på detta med GAZ utan stavar och fick följande svar från GAZ:
We do know that some people run the 944 without the rear
torsion bars & they have had to get a special bolt kit from America to do
this but it is something that we do not advise. We do make a kit with a rear
coilover but it is run alongside the torsion bars to stiffen up the rear of
the car & if you want to remove the bars then you have to run a very high
spring rate of around 750lbs as the damper lays at an angle & the lever
ratio of the arms cause for a very high rate so the load through the bolts
is very high.
Regards,
Hur har ni som kör utan stavar löst bultfrågan?
/Staffan
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
Har hört att det blir väldigt stor belastning på bärarm och karossinfästning också....
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Sammanställning....Gruppköp från Gaz coilovers...
Hur ser det ut, ska vi göra en sammanställning eller har vi fler frågetecken som behöver rätas ut?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Gruppköp från Gaz coilovers...
750lbs är ca 130 N/mm vilket väl inte räknas som "very high" bland folk på forumet? Jag hade tänkt högre än så. Har sett tex http://www.paragon-products.com/Racers- ... mc7000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;, men det verkar även som att endel kör med vanlig bult med lite högre hållfasthet, vilket ju blir klart billigare.mojo158 wrote:Hej,
Kollade lite vidare på detta med GAZ utan stavar och fick följande svar från GAZ:
We do know that some people run the 944 without the rear
torsion bars & they have had to get a special bolt kit from America to do
this but it is something that we do not advise. We do make a kit with a rear
coilover but it is run alongside the torsion bars to stiffen up the rear of
the car & if you want to remove the bars then you have to run a very high
spring rate of around 750lbs as the damper lays at an angle & the lever
ratio of the arms cause for a very high rate so the load through the bolts
is very high.
Regards,
Hur har ni som kör utan stavar löst bultfrågan?
/Staffan
Hur är det med fästen för bromsslangar, det saknas va? Hur gör man då, låter man slangen hänga löst?
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Sammanställning....Gruppköp från Gaz coilovers...
Har GAZ Gold på min bil, vill bara upplysa om att de förmodligen är anpassade för att användas tillsammans med deras ställbara fjäderbenslager, fjädringsvägen fram blir nämligen väldigt kort om man kör med original fjäderbenslager.
Upplever att dämparna jobbar i ett bättre område efter att jag fick dit deras typ av ställbara fjäderbenslager.
Upplever att dämparna jobbar i ett bättre område efter att jag fick dit deras typ av ställbara fjäderbenslager.
Leksak: Porsche 944 turbo
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Sammanställning....Gruppköp från Gaz coilovers...
Jag är fortfarande med, har inte helt bestämt fjädrar än men när som helst.balansaxel wrote:Hur ser det ut, ska vi göra en sammanställning eller har vi fler frågetecken som behöver rätas ut?
Frågade om pris på gaz gold kit med coilover även bak och med justerbara topplagringar. Fick svaret £890.00 + carriage & vat.
Gissar att momsen är 20% (?) vilket med kursen 13.02 (Forex) ger priset 13 905kr +frakt innan rabatt, dvs ca 12500kr med rabatt.
De föreslog 450lbs/in (ca79N/mm) fram och 850 (ca 149N/mm) bak till mig, tycker det låter mjukt fram men ungefär som jag tänkt bak. Rätt likt fjädrarna i H&R kitet om jag minns rätt.
Finns det någon siffra på vad torsionsstavarna motsvarar i fjäderstyvhet på en coilover bak?
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]