944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#16 Post by martenheller »

Vad är det för fabrikat på stötdämparna original på tidiga 944?

Tacksam för svar :)
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#17 Post by patand »

Gissningsvis Bilstein.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#18 Post by Rikard »

martenheller wrote:Vad är det för fabrikat på stötdämparna original på tidiga 944?

Tacksam för svar :)
Med viss reservation att det kan ha ändrats under tiden och på specialmodeller.

Sachs/Boge satt på bilar utan sportchassi.

Koni satt på bilar med sportchassi.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#19 Post by martenheller »

Tack, Rikards svar stämmer nog garanterat då jag fick samma svar av Sandén när jag mailade och frågade.

Vad tror du Rikard, räcker ett original sportchassi för Antonia att lära sig åka lite slalom med, eller är skillnaden mot original knappt märkbar? (Jag får de till bra pris)

Mvh Mårten
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#20 Post by Janne J »

martenheller wrote:Tack, Rikards svar stämmer nog garanterat då jag fick samma svar av Sandén när jag mailade och frågade.

Vad tror du Rikard, räcker ett original sportchassi för Antonia att lära sig åka lite slalom med, eller är skillnaden mot original knappt märkbar? (Jag får de till bra pris)

Mvh Mårten
Kan inte låta bli att lägga mig i...
Köp ett chassie från GAZ, komplett med ställbara topplagringar. Väldigt mycket valuta för pengarna.
Min 942S går riktigt bra på bana med dessa budgetprylar, en bit under 10' för alltsammans är prisvärt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#21 Post by Maxx »

martenheller wrote:Nästa år ska hon vinna första pris i Damer C är tanken! (Den här bilen kommer gå i Classic, Turbon klassas ju in i Racing).
Nu kommer jag att vara världens party pooper men om det är tänkt att hon ska köra bilen i Classic-klassen så ska du nog inte kasta ut hela inredningen, sätta ställbart chassi på bilen och så vidare.

Nu är väl PCS reglemente ett gentlemannareglemente, dvs att man förutsätter att man är där för att ha kul mer än vinna och att man anmäler sin bil till rätt klass men så här står det i alla fall i reglementet:
"Det bör särskilt observeras, att inplacering i klass C (Classic) eller S (Standard 1 och 2) i princip endast gäller bilar i standardutförande. Det innebär att bilar som modifierats så att de bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbare klass också ska placeras där. Vid oklara fall avgör ansvarig tävlingsledare klasstillhörigheten."
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#22 Post by martenheller »

Janne J wrote:
martenheller wrote:Tack, Rikards svar stämmer nog garanterat då jag fick samma svar av Sandén när jag mailade och frågade.

Vad tror du Rikard, räcker ett original sportchassi för Antonia att lära sig åka lite slalom med, eller är skillnaden mot original knappt märkbar? (Jag får de till bra pris)

Mvh Mårten
Kan inte låta bli att lägga mig i...
Köp ett chassie från GAZ, komplett med ställbara topplagringar. Väldigt mycket valuta för pengarna.
Min 942S går riktigt bra på bana med dessa budgetprylar, en bit under 10' för alltsammans är prisvärt.
Janne, jag åker GAZ på min turbo och är kanonnöjd, tanken med den här bilen är dock att de inte ska skena iväg i pengar (inte första säsongen iaf). Anledningen till att de ev. blir dessa Koni är att jag hittat en uppsättning framdämpare för dryga tusenlappen i inköp.
Maxx wrote:
martenheller wrote:Nästa år ska hon vinna första pris i Damer C är tanken! (Den här bilen kommer gå i Classic, Turbon klassas ju in i Racing).
Nu kommer jag att vara världens party pooper men om det är tänkt att hon ska köra bilen i Classic-klassen så ska du nog inte kasta ut hela inredningen, sätta ställbart chassi på bilen och så vidare.

Nu är väl PCS reglemente ett gentlemannareglemente, dvs att man förutsätter att man är där för att ha kul mer än vinna och att man anmäler sin bil till rätt klass men så här står det i alla fall i reglementet:
"Det bör särskilt observeras, att inplacering i klass C (Classic) eller S (Standard 1 och 2) i princip endast gäller bilar i standardutförande. Det innebär att bilar som modifierats så att de bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbare klass också ska placeras där. Vid oklara fall avgör ansvarig tävlingsledare klasstillhörigheten."
Maxx: Mjo jag vet också de där, men vet ett flertal bilen som rullar i både S1, S2 och C med andra stötdämpare än vad som sitter original. Sak samma, inte hela världen vilken klass hon får åka i då hon åker för att ha skoj :#cheers:
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#23 Post by martenheller »

Rättar mig själv lite:

Efter att ha suttit och funderat lite på dämpare så har jag beslutat mig för att avstå från dessa beg. Koni.

Bättre och avvakta och se om något mer intressant dyker upp, alternativt om man köper ett kit från Gaz trotts allt i framtiden.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#24 Post by Maxx »

martenheller wrote:Maxx: Mjo jag vet också de där, men vet ett flertal bilen som rullar i både S1, S2 och C med andra stötdämpare än vad som sitter original. Sak samma, inte hela världen vilken klass hon får åka i då hon åker för att ha skoj :#cheers:
Om alla andra gjort samma sak så är det väl inte mer än rätt att uppgradera. Sen är det kanske lite skillnad på ett par ställbara Koni (som fanns som option) eller ett fullt ställbart coiloverkit med hårdare fjädrare och så vidare. :wink:

Det var mest tänkt som en påminnelse så att du inte bygger bilen till en klass som hon sen inte får köra i. :#cheers:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#25 Post by martenheller »

Jobbet med rostlagningen fortlöper. Vi är helt klara på högersida sånär som på den yttersta plåten (kapad och klar).
Riktigt skoj att få lära svetsa!
Även bockat till nya lyftpunkter etc.

Image

Image
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#26 Post by fälgen »

martenheller wrote:Rättar mig själv lite:

Efter att ha suttit och funderat lite på dämpare så har jag beslutat mig för att avstå från dessa beg. Koni.

Bättre och avvakta och se om något mer intressant dyker upp, alternativt om man köper ett kit från Gaz trotts allt i framtiden.
Om allt går som det ska (om jag kan bestämma mig och beställa nya prylar) så kommer jag få ett bilstein clubsport kit (sandéns) över till våren, samt även 944 turbo krängningshämmare. Lite för mjukt för bankörning på min tunga turbo, men kanske passar bra på denna bil. PMa om det är intressant.

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#27 Post by martenheller »

Svetsandet fortsätter.
Nu är även förarsidan så gott som klar, var lite mer arbete här då de som sagt var lite hål i golv etc.

De som återstår är de yttre plåtarna på båda sidorna.

Image
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#28 Post by Jinnarp »

Fick du skära ut dom yttre plåtarna, eller det gick att demontera dom på annat sätt?
Ska själv göra samma operation i vinter.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#29 Post by martenheller »

Jag skar ur dom.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 N/A (Budget konbaneräser åt sambon)

#30 Post by martenheller »

Trösklarna färdigsvetsade:

Image

Image

Sen har jag även slipat bort de sprickor/skador som fanns i lacken.

Känns skönt att ha bockat av vinterns största arbete på bilen!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users