924 - 82 "Bruksracern"
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Happ, har det hänt något här eller? Jodå. Men inte så mycket. Sommarplanerna med porschen blev minst sagt ruckade när kopplingen skulle bytas och det upptäcktes att tanken behövde bytas.
Hade man fått tag i en bra tank från början hade bilen nog rullat mer i sommar. Men fräscha tankar växer inte på träd har jag förstått.
Men NU verkar det som att den senaste tanken håller tätt.
I veckan ska det göras lite sista check på bilen av mekanikern jag känner som den står hos, sen vankas det besiktning som jag hoppas den ska gå igenom!
Så det som är gjort är tank, koppling och förhoppningsvis funkar spolningen till framrutan innan veckans slut.
Ratt är även inköpt från Harpin och ska monteras så fort jag får tillbaka bilen.
Har även jagat efter klädsel till förarstolen men det är inte det lättaste att hitta.. Blir nog till att swappa hela inredningen mot en annan och sälja av den gamla Hojta till om du har nåt!
Hade man fått tag i en bra tank från början hade bilen nog rullat mer i sommar. Men fräscha tankar växer inte på träd har jag förstått.
Men NU verkar det som att den senaste tanken håller tätt.
I veckan ska det göras lite sista check på bilen av mekanikern jag känner som den står hos, sen vankas det besiktning som jag hoppas den ska gå igenom!
Så det som är gjort är tank, koppling och förhoppningsvis funkar spolningen till framrutan innan veckans slut.
Ratt är även inköpt från Harpin och ska monteras så fort jag får tillbaka bilen.
Har även jagat efter klädsel till förarstolen men det är inte det lättaste att hitta.. Blir nog till att swappa hela inredningen mot en annan och sälja av den gamla Hojta till om du har nåt!
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Hämtade porschen idag! Som sagt var kopplingen bytt, missljudet från det trasiga urtrampningslagret var därmed borta. Och tanken är hel och bytt. Väldigt lättande
Däremot blev det ingen trevlig resa hem då den bråkade väldigt mycket med bränslet. Fick använda tvångsmatningen mer och mer och tillslut var jag tvungen att köra i princip nonstopp med den för att bilen inte skulle säcka ihop
Han hade satt ställt tillbaka CO skruven till en för besiktning godkänd mängd, det är dock lite för snålt och får skruvas upp en aningen men det borde väl inte orsaka såna här problem??
Vad kan det va? Spridare, bränslepump? Är ju inte så hemma på området.
Det är som att den inte vill ta min gas jag när jag trycker ner, tillslut kunde den bara ta emot gas någorlunda på låga varv endast, sen gick inte ens det.
Alla tänddelar är bytta så nu beror det inte på det även om det gjorde en viss förbättring.
Däremot blev det ingen trevlig resa hem då den bråkade väldigt mycket med bränslet. Fick använda tvångsmatningen mer och mer och tillslut var jag tvungen att köra i princip nonstopp med den för att bilen inte skulle säcka ihop
Han hade satt ställt tillbaka CO skruven till en för besiktning godkänd mängd, det är dock lite för snålt och får skruvas upp en aningen men det borde väl inte orsaka såna här problem??
Vad kan det va? Spridare, bränslepump? Är ju inte så hemma på området.
Det är som att den inte vill ta min gas jag när jag trycker ner, tillslut kunde den bara ta emot gas någorlunda på låga varv endast, sen gick inte ens det.
Alla tänddelar är bytta så nu beror det inte på det även om det gjorde en viss förbättring.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Co skruven kan ställa till stora problem. Men om den nu är bes så är det ju bara öka på mängden så bilen går ok.. Har för mig att medsols ger rikare blandning och tvätt om ( left for lean, right for rich) sen om du ska ha det helt bra måste du ge dig in på att kolla styrtryck, spridare mm. Man ökar styrtryck genom att schimsa fjädern i returventilen har jag för mig. Men börja i rätt ände när du drar igång. QV här på forumet har bra koll på k-jet, finns även fler.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Ja jag tänkte skruva upp den lite bara man fått den besiktigad. Men det får vänta tills jag fått löst det här, som det är nu var det precis att jag kom fram till jobbet.
Blir förmodligen till att ställa i styrtryck så småning om osv, tack för tipset.
Det kan ha varit bränslefiltret som satte igen. Hade precis bytt till en hel men begagnad tank. Den var rengjord men det var första turen med den. Jag blev tipsad att vänta med att byta bränslefiltret tills man har kört igenom tanken, så det kanske var bra på ett sätt att det hände om det nu var detta så vet man att den är genomkörd
Ska testa att byta filtret på nästa vecka och använda ett rengöringsmedel man kan hälla i tanken för ytterligare rengöring. Hade vart dumt att sätta igen ett nytt filter om det var det som var problemet.
Blir förmodligen till att ställa i styrtryck så småning om osv, tack för tipset.
Det kan ha varit bränslefiltret som satte igen. Hade precis bytt till en hel men begagnad tank. Den var rengjord men det var första turen med den. Jag blev tipsad att vänta med att byta bränslefiltret tills man har kört igenom tanken, så det kanske var bra på ett sätt att det hände om det nu var detta så vet man att den är genomkörd
Ska testa att byta filtret på nästa vecka och använda ett rengöringsmedel man kan hälla i tanken för ytterligare rengöring. Hade vart dumt att sätta igen ett nytt filter om det var det som var problemet.
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Bytte bränslefilter idag och i samma veva nytt luftfilter, hällde i bensintillsats som ska rengöra bränslesystemet och testade även att skruva upp flödet för lufttillförseln och den gick för första gången riktigt bra ! Kändes riktigt kul!
Körde en vända för att köra runt bränslerengöringen. En teori om varför jag fick stopp häromdan var kanske att bränslefiltret och flödet satt igen efter att tanken byttes, med tanke på resultatet känns det väldigt rimligt!
Körde en vända för att köra runt bränslerengöringen. En teori om varför jag fick stopp häromdan var kanske att bränslefiltret och flödet satt igen efter att tanken byttes, med tanke på resultatet känns det väldigt rimligt!
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Kan nu glatt konstatera att laddningsproblemet är löst! Tro't eller ej men att byta generator löste faktiskt problemet !
Innan laddade den strax över elva och sjönk. Nu laddar den 13.60 ca och 13,44 med diverse förbrukare. 12.60 ca med ALLT på, Hazard, full fläkt o ljus etc, lät den stå på så i ett par minuter och då tappade den lite tillslut men det känns ändå okej eftersom man aldrig har på allt på det sättet.
Innan laddade den strax över elva och sjönk. Nu laddar den 13.60 ca och 13,44 med diverse förbrukare. 12.60 ca med ALLT på, Hazard, full fläkt o ljus etc, lät den stå på så i ett par minuter och då tappade den lite tillslut men det känns ändå okej eftersom man aldrig har på allt på det sättet.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3916
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 - 82
Hoppas att du har löst problemet!Natanael wrote:Kan nu glatt konstatera att laddningsproblemet är löst! Tro't eller ej men att byta generator löste faktiskt problemet !
Innan laddade den strax över elva och sjönk. Nu laddar den 13.60 ca och 13,44 med diverse förbrukare. 12.60 ca med ALLT på, Hazard, full fläkt o ljus etc, lät den stå på så i ett par minuter och då tappade den lite tillslut men det känns ändå okej eftersom man aldrig har på allt på det sättet.
Men jag måste ändå fråga... Mätte ni vad batteriet lämnade ifrån sig med motorn avstängd?
Jag kom halvvägs till Örebro med ett fulladdat batteri och en ny generator när jag testade innan torkarna började gå långsammare och det var dags att vända hemåt.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 - 82
Det har bytts generator på den bilen förut och den gamla inte fungerande sitter fungerande I annan bil.
Räknade lite på strömförbrukningen och har man extraljus samt torkare på så borde man kunna komma upp i 55 Amp. Alltså full belastning.
Generatorn som monterades dit hoppas jag har kylkåpan där bak dit luftslangen går. Annars kortas livslängden på generatorn. Den sitter där av någon anledning...
För att vara lite "negativ" så rörde du kablaget när du byte generator och det kablaget behöver renoveras. Det är hett som satan under grenröret.
Det sitter en värmesköld mot karossen
en värmesköld mot generatorn med luftslang och en
värmesköld mot startmotorn och
kablaget mellan generator, startmotor batteri är av specialtyp för att hålla mot värme.
/Jan
måste ta bort den här djäv??a engelska rättstavningen som har dykt upp I min dator på forumen. Man får ju checka texten tio ganger extra.
Räknade lite på strömförbrukningen och har man extraljus samt torkare på så borde man kunna komma upp i 55 Amp. Alltså full belastning.
Generatorn som monterades dit hoppas jag har kylkåpan där bak dit luftslangen går. Annars kortas livslängden på generatorn. Den sitter där av någon anledning...
För att vara lite "negativ" så rörde du kablaget när du byte generator och det kablaget behöver renoveras. Det är hett som satan under grenröret.
Det sitter en värmesköld mot karossen
en värmesköld mot generatorn med luftslang och en
värmesköld mot startmotorn och
kablaget mellan generator, startmotor batteri är av specialtyp för att hålla mot värme.
/Jan
måste ta bort den här djäv??a engelska rättstavningen som har dykt upp I min dator på forumen. Man får ju checka texten tio ganger extra.
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Det är bra, man ska ha lite is i magen också
Jag har faktiskt inte mätt batteriet när bilen inte vart igång. Men efter att ha kört en längre runda ena dagen och startat den och kört iväg nästa dag så gick det helt utan problem.
Anledningen till att det förra generatorbytet ute funkade tror jag mycket beror på att batteriet också var kasst och inte kunde ta emot laddning ordentligt. Men nu är båda bytta och det tycks ha gjort susen. Ska testa att mäta batteriet igen utan att ha bilen igång.
Edit: Kylkåpan sitter där den ska Janne!
Jag har faktiskt inte mätt batteriet när bilen inte vart igång. Men efter att ha kört en längre runda ena dagen och startat den och kört iväg nästa dag så gick det helt utan problem.
Anledningen till att det förra generatorbytet ute funkade tror jag mycket beror på att batteriet också var kasst och inte kunde ta emot laddning ordentligt. Men nu är båda bytta och det tycks ha gjort susen. Ska testa att mäta batteriet igen utan att ha bilen igång.
Edit: Kylkåpan sitter där den ska Janne!
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Jaha här har det inte vart för tjockt med uppdateringar
Bilen är numera besiktigad för två år och startar och går VARJE gång vilket känns väldigt roligt!
Har fått mycket hjälp från Sven (Bathory) bland andra och har fått lära mig en hel del med problemen som uppstått. Mycket roligt.
Laddningen var faktiskt lagad trots allt, när det strulade sist var det faktiskt bara jag som inte hade dragit åt generatorremmen, alls..
Summering sen sist,
Laddning är alltså lagad.
Och för att besiktningen skulle gå igenom fick spolningen av vindrutan lagas vilket löstes av byte av spolarpump och att kopparblecken fick filas lite på.
Höger vinterframdäck fick även bytas pga luftbubblor i däcket och i samma veva byttes även vänster såklart.
Utöver det bytte jag med Svens hjälp hastighetsmätaren så nu fungerar mil o trippmätare också Ska bara byta belysningen i den vilket vi glömde sist..
En par garagebilder kan jag bjuda på detta:
Huven är bytt till en röd som togs från en 924:a från skroten, de sa att huven var vettig när jag ringde och frågade innan vilket innebar att den var hel och fin i färgen - bortsett från ett litet ställe - men tyvärr är den inte helt hundra. En klar förbättring dock men kanske får den bockas till i framtiden. Sven hade någon ide om hur man kunde göra B-) En bild i vinterskrud:
Näst på listan nu är att fixa handtaget som gick sönder på förarsidan.
Fixa stereo,
Ställa in tändning,
sätta på nya dekaler bak,
Eventuellt byta klädsel och även se över bränslespridarna.
M m! Finns alltid grejer att göra men nu rullar den iallafall!
Bilen är numera besiktigad för två år och startar och går VARJE gång vilket känns väldigt roligt!
Har fått mycket hjälp från Sven (Bathory) bland andra och har fått lära mig en hel del med problemen som uppstått. Mycket roligt.
Laddningen var faktiskt lagad trots allt, när det strulade sist var det faktiskt bara jag som inte hade dragit åt generatorremmen, alls..
Summering sen sist,
Laddning är alltså lagad.
Och för att besiktningen skulle gå igenom fick spolningen av vindrutan lagas vilket löstes av byte av spolarpump och att kopparblecken fick filas lite på.
Höger vinterframdäck fick även bytas pga luftbubblor i däcket och i samma veva byttes även vänster såklart.
Utöver det bytte jag med Svens hjälp hastighetsmätaren så nu fungerar mil o trippmätare också Ska bara byta belysningen i den vilket vi glömde sist..
En par garagebilder kan jag bjuda på detta:
Huven är bytt till en röd som togs från en 924:a från skroten, de sa att huven var vettig när jag ringde och frågade innan vilket innebar att den var hel och fin i färgen - bortsett från ett litet ställe - men tyvärr är den inte helt hundra. En klar förbättring dock men kanske får den bockas till i framtiden. Sven hade någon ide om hur man kunde göra B-) En bild i vinterskrud:
Näst på listan nu är att fixa handtaget som gick sönder på förarsidan.
Fixa stereo,
Ställa in tändning,
sätta på nya dekaler bak,
Eventuellt byta klädsel och även se över bränslespridarna.
M m! Finns alltid grejer att göra men nu rullar den iallafall!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 - 82
Ser fin ut! Kul att den funkar som den ska nu!
Vad var egentligen felet med laddningen?
Vad var egentligen felet med laddningen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Tack! Känns väldigt kul såklart.
Både batteriet och generatorn visade sig vara dåliga faktiskt, remmen gav upp den också men efter en ordentlig spänning av den nya remmen så laddar den konstant riktigt bra
Både batteriet och generatorn visade sig vara dåliga faktiskt, remmen gav upp den också men efter en ordentlig spänning av den nya remmen så laddar den konstant riktigt bra
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3916
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 - 82
Kul att ni fick ordning på den!
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Absolut Bobo! Kul när slit ger resultat!
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 924 - 82
Härligt. Nu är allt gjort som jag listade upp och skakade på huvudet åt när jag hade den, och därefter sålde. Misstänkte att tanken läckte. Körde aldrig mer än halv tank för det luktade så konstigt då. Ljudet i kopplingen bad jag för vid varje tur. Var väl eg. bara laddningen som kom som en överraskning. Bussningarna till generatorn kände jag till men laddade gjorde den alltid. Nåväl, bilar mår inte bra av att stå still för länge.. Blir det till att få snurr på AC:n lagom till sommaren nu?
Porschelös :-(
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]