931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80

#691 Post by Joakim.S »

Du är nog inte den ende som haft kylproblem när det varit så varmt
Som nu, måste ändå vara ganska extrem värme som varit!

Du pratar om att avsluta säsongen, jag har inte ens börjat, får se om
Jag satsar på att komma ut tidigt till nästa säsong då jag har lite problem med att
Hitta en koppling och lust
Ha de /Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80

#692 Post by patand »

Joakim.S wrote:Du pratar om att avsluta säsongen, jag har inte ens börjat
Har vi inte hört den förut från dig Jocke? :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80

#693 Post by Joakim.S »

patand wrote:
Joakim.S wrote:Du pratar om att avsluta säsongen, jag har inte ens börjat
Har vi inte hört den förut från dig Jocke? :mrgreen:
Känner jag inte till :?
Har inga modifieringar till nästa år förutom byta till bränsleslangar som tål sprit :-)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80

#694 Post by Cédric »

Såå, för att rund av säsongen så tog jag en dag ledigt och besökte Ultra motors i södertälje för att bränna av lite körning i deras rototest. Har velat göra det länge men inte riktigt blitt av, planen var att göra en bra baseline innan jag gör några andra ändringar på motorn. Att köra på rullar var inte ett seriöst alternativ, då kan jag lika gärna använda min rövkänsla för uppskatta effekten. Prio har varit att ha kontrollerade former och kunna återreplikera testet om tex ett eller två år. Då finns det inte så mycket att välja på :). Att det finns en massiv databas på rototests hemsida med bilar testade under likadana förhållande var definitivt inget minus-

Image

Först körde vi statiska punkter upp till 6k rpm för att kolla att effekten höll i utan knack eller sådant, samt se att vi hade rätt lambda. Därefter kördes effektsvep med en hastighet av 300rpm/s, detta var typ representativt för körning på 3e och 4e växeln på bana. Sveptiden slår ju på formen på effektkurvan, så en viktig parameter att ha kontroll över. Proven kördes på 4e växeln, oljan var uppe i 80-90 grader och det kördes flera gånger efter varann för att se att resultatet var konsekvent.


Fört kördes en baseline med bilen som den var:
Image

Riktigt nöjd med resultatet, hade hoppats på minst 150 hästar på naven, så 165 var definitivt över förväntan. Motorn går riktigt bra upp på topp, den lite större kompressorn orkar hålla hela vägen upp.

Sen passade jag på att prova köra med ett KN insatsfilter som jag haft liggande(följde med motorn när jag köpte den). Bara för att veta om det över huvud taget gjorde någon skillnad. Snacka om fiasko, tur att jag kört pappersfilter alla dessa år :)

Image

I nästa prov kördes det med en DITC tändbox som jag köpt som reservbox från england. Det skiljer lite i kretskorten mellan den och min nuvarande, min är för svenska/schweiziska marknaden och reservburken var för resten av världen (borträknat usa). Trodde inte det skulle vara någon skillnad, förvånande resultat. En tydlig förändring av momentkurvan där den håller i lite bättre på höga varv, märkligt..

Image

Fick även rådatat från dynosvepen och försökte plotta dom mot varandra. Men jag behöver fixa en lite vettig filtrering för att det ska bli så snyggt som plottarna ovan.

Image

Lambda gick inte få med i loggen då dom inte fått ihop det än. Så det fick vi kika på separat, men det såg ut som det brukar, blixstabilt mao..
Image

Hursom, en kul dag, även om det är plågsamt att höra sin motor på full last inomhus. Nu har jag en bra grund innan jag gör några förbättringar. Samt fått ett kvitto på att maskinen mår bra och att alla hästar är där dom ska.

Är det någon som har en 924 turbo s2 manual så får ni gärna skicka ett foto på sidan där man ser effekt/momentkurvan, skulle vara kul att ha som referens.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80

#695 Post by patand »

Spännande tester Cédric! :D Kanske borde jag byta mitt K&N konfilter till en originalbox med pappersfilter istället...
Cédric wrote:Är det någon som har en 924 turbo s2 manual så får ni gärna skicka ett foto på sidan där man ser effekt/momentkurvan, skulle vara kul att ha som referens.
Far (Berand) borde kunna ordna det. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80

#696 Post by Cédric »

patand wrote:Spännande tester Cédric! :D Kanske borde jag byta mitt K&N konfilter till en originalbox med pappersfilter istället...
Cédric wrote:Är det någon som har en 924 turbo s2 manual så får ni gärna skicka ett foto på sidan där man ser effekt/momentkurvan, skulle vara kul att ha som referens.
Far (Berand) borde kunna ordna det. :)
Obs, detta var ju ett insatsfilter, men det visar ju iaf på att orginalfiltret inte är nån kass design. Han som rattade dynon sa att porsches luftburkar brukade vara väl tilltagna. Så länge motsatsen är bevisad kör jag vidare på pappersfilter i orginal luftburk :)

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#697 Post by Bubby »

trevligt.. Får man fråga vad en sån effektmätning går loss på i pengar..

Hittade inget om det på deras hemsida..

mvh bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#698 Post by 931Melander »

Intressant med filter. Nisse som skruvat Porsche i hela sitt liv säger ofta att Porsche orginal är mycket bra. De har lagt tid på att få till prestanda redan från början. Detta gäller inte bara filter utan även avgassystem mm. Nu ser vi ju att det han säger är sant också.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#699 Post by gegge »

Sååå nyfiken på vad som kommer härnäst.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#700 Post by Cédric »

Jag tror att ordinarie pris är 825 eller 850 kr/h +moms, riggen är lite temporär eftersom dom inte fått igång den i rummet där den egentligen ska stå tilsammans med fläktsystemet. Har man svinmycket pulver kanske fläktarna inte räcker till, eller om man ska köra statiskt riktigt länge. Men för mig var det inga som helst problem, vare sig med vatten eller oljetemp.

Jadu gegge, det är jag också :). Än så länge så har inte mer hänt än att jag ställt undan bilen i vinterförvaringen. Den kommer väl hämtas ut i april eller maj eller något sådant, då är väl tanken att jag ska sätta igång å pilla lite. Fram tills dess så blir det rätt mycket tid hemma med vår 1mån gamla son :)

Nästa gång jag åker och bromsar (oavsett om det är nästa år eller året efter det) så ska det iaf vara 200hp på naven.. Jag hoppas nuvarande turbo orkar med det, det ser iaf loavande ut om man kollar på plottarna ..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80

#701 Post by patand »

Cédric wrote:Obs, detta var ju ett insatsfilter, men det visar ju iaf på att orginalfiltret inte är nån kass design. Han som rattade dynon sa att porsches luftburkar brukade vara väl tilltagna. Så länge motsatsen är bevisad kör jag vidare på pappersfilter i orginal luftburk :)
Jo jag förstod det var ett insatsfilter du provade med. :) Har också hört förut att originalfiltret är riktigt bra på Porschar i allmänhet. Sparar ju iof lite vikt med mitt konfilter gentemot originalburken, men om effekten blir lägre så är det knappast värt det (är effekten densamma så gillar jag att en del meck blir smidigare utan att ha stora originalburken i vägen). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#702 Post by DLS »

Cédric wrote:Jag tror att ordinarie pris är 825 eller 850 kr/h +moms, riggen är lite temporär eftersom dom inte fått igång den i rummet där den egentligen ska stå tilsammans med fläktsystemet. Har man svinmycket pulver kanske fläktarna inte räcker till, eller om man ska köra statiskt riktigt länge. Men för mig var det inga som helst problem, vare sig med vatten eller oljetemp.

Jadu gegge, det är jag också :). Än så länge så har inte mer hänt än att jag ställt undan bilen i vinterförvaringen. Den kommer väl hämtas ut i april eller maj eller något sådant, då är väl tanken att jag ska sätta igång å pilla lite. Fram tills dess så blir det rätt mycket tid hemma med vår 1mån gamla son :)

Nästa gång jag åker och bromsar (oavsett om det är nästa år eller året efter det) så ska det iaf vara 200hp på naven.. Jag hoppas nuvarande turbo orkar med det, det ser iaf loavande ut om man kollar på plottarna ..

Hur lång tid tog bromsningen då?

Vet att witune i arboga tar 1000kr för en enkel effektmätning.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#703 Post by Berand »

Här kommer en bild från instruktionsboken för 931 -81 som visar fullastkurvan.
Lastkurva.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#704 Post by Cédric »

Gjorde äntligen lite snyggare plottjämförelse, la även in effektkurvan ur handboken som berand la upp, lite latjo att överföra till riktig data, men det funkar :)

Mina svep var skapligt långsamma, hyfsat likt steady state (vilket fabrikskurvan är baserad på), men hade säkert kunna få upp lågvarvsmomentet mer om jag svepte långsammare. Men denna svehastighet passade mitt användingsområde :) . Man kan ju definitivt se att kurvan har fått en ny form, den större kompressorn orkar hålla i bättre på topp, vilket också kändes efter turbobytet, med ett litet straff under 3500, vilket man också kände av. Kul att ha det på papper!

Image

Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#705 Post by patand »

Cédric wrote:Kul att ha det på papper!
Vilken kurva är vad? Förstår att KN är när du körde med KN filter, men är det Ref på första bilden som är från handboken t.ex? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users