Motor startar inte efter kopplingsbyte - LÖST
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Motor startar inte efter kopplingsbyte - LÖST
Hej,
Efter att just bytt kopplingen så får jag inte motorn att tända.
Vid demonteringen så delade jag kopplingarna för tdc & speedsensorerna uppe vid värmepaketet och höll inte reda på vilken som var vilken då kopplingarna var exakt samma för båda sensorer, men har dock testat att byta plats på dem utan framgång.Provade ochså att bygla DME relät i samband med detta och bränslepumpen startar fint, så handlar nog inte om bränslebrist.
Har kopplat rätt på backsensor etc. Lambdan är isatt och startmotorn går igång fint.
Det enda jag kan tänka mig är att jag har fel avstånd mellan sensorerna och svänghjul/startkrans men skulle det få till följd att motorn inte går alls?
Tacksam för tips, var ett drygt jobb att byta koppling så nu vill jag ut å köra!
Efter att just bytt kopplingen så får jag inte motorn att tända.
Vid demonteringen så delade jag kopplingarna för tdc & speedsensorerna uppe vid värmepaketet och höll inte reda på vilken som var vilken då kopplingarna var exakt samma för båda sensorer, men har dock testat att byta plats på dem utan framgång.Provade ochså att bygla DME relät i samband med detta och bränslepumpen startar fint, så handlar nog inte om bränslebrist.
Har kopplat rätt på backsensor etc. Lambdan är isatt och startmotorn går igång fint.
Det enda jag kan tänka mig är att jag har fel avstånd mellan sensorerna och svänghjul/startkrans men skulle det få till följd att motorn inte går alls?
Tacksam för tips, var ett drygt jobb att byta koppling så nu vill jag ut å köra!
Last edited by Partagas on 2014-08-14 22:11:33, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Glömde skriva: Alla jordkablar är monterade oxå.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Om man byglar relät så startar pumpen fint. den får ju spänning.Partagas wrote:Provade ochså att bygla DME relät i samband med detta och bränslepumpen startar fint, så handlar nog inte om bränslebrist.
Om du vill utesluta bränslebrist så har du inte gjort det med den manövern....
Jag rekomenderar att fylla på 10 liter ifall man misstänker det.
/Jan
själv så meckade jag bil en gång.
Startade upp motorn, backade halvvägs ur garaget och "gjorde det jag skulle"
Sedan startade inte bilen för i detta läge var bakhjulen 1 dm lägre. Så den lilla mängd soppa som fanns i tanken kom inte fram till sugröret. Denna bil har ingen tank i pumpen så det blir lite anorlunda med din.
Men vill man utesluta något så måste man göra det ordentligt.
Tog en timma eller så att finna felet. Inget man är stolt över...
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Ok rättelse, jag ville kolla att det inte var fel på bränslepumpen genom att testa att bygla.
Dock startade bilen ändå inte då jag byglade och fast pumpen gick.
Skruvade idag av ett stift och hade tjejen att vrida om nyckeln.
Ingen gnista alls först. Byte sedan plats på reläkopplingarna som jag var osäker på om jag hade rätt, fick då EN gnista precis då hon började vrida om nyckeln, men inga fler under de 2-3 sekunder hon körde startmotorn. Försökte några gånger till med startmotorn men fick inte nån fler gnista.
Såg ochså att stiften såg helt torrt ut. Har kvartstank med soppa i tanken.
Andra ideer utifrån ovan info?
Jag misstänker att det måste ha med givarna att göra, de är de enda som ju motorelektroniskt demonteras vid kopplingsbyte. Och bilen har alltid startat innan kopplingsbytet.
Mvh
Partagas
Dock startade bilen ändå inte då jag byglade och fast pumpen gick.
Skruvade idag av ett stift och hade tjejen att vrida om nyckeln.
Ingen gnista alls först. Byte sedan plats på reläkopplingarna som jag var osäker på om jag hade rätt, fick då EN gnista precis då hon började vrida om nyckeln, men inga fler under de 2-3 sekunder hon körde startmotorn. Försökte några gånger till med startmotorn men fick inte nån fler gnista.
Såg ochså att stiften såg helt torrt ut. Har kvartstank med soppa i tanken.
Andra ideer utifrån ovan info?
Jag misstänker att det måste ha med givarna att göra, de är de enda som ju motorelektroniskt demonteras vid kopplingsbyte. Och bilen har alltid startat innan kopplingsbytet.
Mvh
Partagas
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Gissar på att det är avståndet mellan sensorerna och indikeringsskruven på svänghjulet som är fel (precis som du är inne på). Hade precis samma symptom när jag hade bytt svänghjul på min och glömt justera avståndet
. När allt sitter på plats är det asjobbit att få mäta det men dubbelkolla om du fått ner givarna ordentligt.

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Tack för input, bekräftar delvis min misstanke.
Glömde dock nämna att jag justerade sensorn "grovt" innan jag monterade ihop kopplingen (jackade ur kåpan för att möjliggöra montering efter att sensorn var monterad).
Använde då en bricka som var 0,9-0,95mm tjock då det var vad som var närmast till hands, och för att jag inte kunde föreställa mig att avståndet var så känsligt.... Tror att det i praktiken ändå är svårt att få exakt 0,8mm då det ju beror på kuggspetsarnas läge i relation till sensorn.
Är avståndet så känsligt att nån tiondels mm verkligen hindrar motorn från att ens tända?
Ett annat alternativ är att jag satte i fel sensor i fel hål när jag monterat ihop. Får testa avståndet först å sen byta plats på dem i nästa steg..... Men som du säger, är rejält dåligt med plats där.
Glömde dock nämna att jag justerade sensorn "grovt" innan jag monterade ihop kopplingen (jackade ur kåpan för att möjliggöra montering efter att sensorn var monterad).
Använde då en bricka som var 0,9-0,95mm tjock då det var vad som var närmast till hands, och för att jag inte kunde föreställa mig att avståndet var så känsligt.... Tror att det i praktiken ändå är svårt att få exakt 0,8mm då det ju beror på kuggspetsarnas läge i relation till sensorn.
Är avståndet så känsligt att nån tiondels mm verkligen hindrar motorn från att ens tända?
Ett annat alternativ är att jag satte i fel sensor i fel hål när jag monterat ihop. Får testa avståndet först å sen byta plats på dem i nästa steg..... Men som du säger, är rejält dåligt med plats där.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Jag hade inte mycket att spela på med givarna så det fick bli justerskruven. Vill minnas att det var rätt känsligt att få det i rätt läge.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Ok, med justerskruven du nämnde är väl den på svänghjulet?
Och den arbetar såvitt jag försår enbart med TDC sensorn.
Jag har inte tagit av svänghjulet eller i övrigt rört justerskruven, utan har bara justerat båda sensorerna samtidigt med själva hållaren som sensorerna sitter fast i.. Och då har jag justerat med varvtalssesorn som referens - dvs mellanrum mellan sensorn och startkransen.
Det var proceduren enligt manualen. Menar du att jag behöver justera båda separat - även fast jag inte rört skruven på svänghjulet?
Och den arbetar såvitt jag försår enbart med TDC sensorn.
Jag har inte tagit av svänghjulet eller i övrigt rört justerskruven, utan har bara justerat båda sensorerna samtidigt med själva hållaren som sensorerna sitter fast i.. Och då har jag justerat med varvtalssesorn som referens - dvs mellanrum mellan sensorn och startkransen.
Det var proceduren enligt manualen. Menar du att jag behöver justera båda separat - även fast jag inte rört skruven på svänghjulet?
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Helt riktigt var det justerskruven på svänghjulet jag menade. Jag tippar på att du inte skall behöva röra den utan det är nog nått vajsing med sensorpositionen. Lycka till.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Ok, har lite nya rön i felsökningen.
Givetvis bör/skall ju varvräknaren röra sig när jag kör runt startmotorn om givaren är ok - även om motorn inte tänder..... Tänkte inte på det innan men testade nu, varvräknaren var helt död, vilket innebär kass sensor eller för stort mellanrum.
Skulle testa att byta plats på sensorerna för att se om varvräknaren vakna, men lyckades då knäcka den ena... Så dåligt med plats där nere
Har beställt två nya från mekonomen, efter tips från annan forum medlem beställde jag sensorer tillhörande Volvo 740 turbo... Samma spec som till 944 men halva priset.
Ska testa när de levererats.
Givetvis bör/skall ju varvräknaren röra sig när jag kör runt startmotorn om givaren är ok - även om motorn inte tänder..... Tänkte inte på det innan men testade nu, varvräknaren var helt död, vilket innebär kass sensor eller för stort mellanrum.
Skulle testa att byta plats på sensorerna för att se om varvräknaren vakna, men lyckades då knäcka den ena... Så dåligt med plats där nere

Har beställt två nya från mekonomen, efter tips från annan forum medlem beställde jag sensorer tillhörande Volvo 740 turbo... Samma spec som till 944 men halva priset.
Ska testa när de levererats.
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2013-11-05 11:25:57
- Telefon: 46735749070
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Tjena Håkan!
Trist att det strular för dig. Gött att du är så envis i alla fall
.
Du har inte missat en jordkabel nån stans? Vill minnas att det var en jordpunkt precis bredvid givarna med ett par kablar.
Lycka till!
Med vänlig hälsning,
Viktor
Trist att det strular för dig. Gött att du är så envis i alla fall

Du har inte missat en jordkabel nån stans? Vill minnas att det var en jordpunkt precis bredvid givarna med ett par kablar.
Lycka till!
Med vänlig hälsning,
Viktor
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
Hallå Victor,
Jodu, det har väl inte gått helt spikrakt med min lilla operation:)
Idag har jag iaf fått mina nya impulsivare. Testade först att bara byta den ena för att inte mala sönder båda nya givarna direkt. Det var tur det, för bilen startade förvisso men gick jättedåligt med en tomgång pendlandes mellan 1500-2000 varv, lät som den gick på 3 cylindrar.
Skruvade bort givarna och det visade sig att den ena (gamla tack och lov) hade tagit i startkransen å var hyvlad. Hade använt en tunn mässingsbit på ca 0,8mm som distans men tydligen gått emot ändå- efterdrog sensorns hållare utan sensorn i så lyckades troligen vricka ner den lite till då.
Vid nästa försök med båda nya givarna var jag tydligen överförsiktig å för långt ifrån, bilen tände inte alls.
Tredje gången gillt försökte jag hamna mitt emellan med en 0,9 mm tjock bricka som distans. Då tänder bilen men går inte utan startmotor... Så gav upp för kvällen.
Ska dom verkligen vara så här extremt känsliga så att någon tiondels mm kan göra skillnad på om den går eller knappt tänder?
Skönt iaf att den startar men känns nästan som omöjligt uppdrag att lyckas träffa så rätt att bilen ska gå att köra med om det är så små marginaler - börjar fundera om det kan vara nåt annat (oxå) typ lamdakabel eller dyl som blivit knäckt.
Jodu, det har väl inte gått helt spikrakt med min lilla operation:)
Idag har jag iaf fått mina nya impulsivare. Testade först att bara byta den ena för att inte mala sönder båda nya givarna direkt. Det var tur det, för bilen startade förvisso men gick jättedåligt med en tomgång pendlandes mellan 1500-2000 varv, lät som den gick på 3 cylindrar.
Skruvade bort givarna och det visade sig att den ena (gamla tack och lov) hade tagit i startkransen å var hyvlad. Hade använt en tunn mässingsbit på ca 0,8mm som distans men tydligen gått emot ändå- efterdrog sensorns hållare utan sensorn i så lyckades troligen vricka ner den lite till då.
Vid nästa försök med båda nya givarna var jag tydligen överförsiktig å för långt ifrån, bilen tände inte alls.
Tredje gången gillt försökte jag hamna mitt emellan med en 0,9 mm tjock bricka som distans. Då tänder bilen men går inte utan startmotor... Så gav upp för kvällen.
Ska dom verkligen vara så här extremt känsliga så att någon tiondels mm kan göra skillnad på om den går eller knappt tänder?
Skönt iaf att den startar men känns nästan som omöjligt uppdrag att lyckas träffa så rätt att bilen ska gå att köra med om det är så små marginaler - börjar fundera om det kan vara nåt annat (oxå) typ lamdakabel eller dyl som blivit knäckt.
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2013-11-05 11:25:57
- Telefon: 46735749070
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte
På Niclas bil vred vi för hand och hörde att givaren skrapde emot, lossade och höjde fästet "på känn" nån millimeter och sen gick den igång hur lätt som helst...
Antingen hade vi en på miljonen-tur eller så är det inte supernoga
Antingen hade vi en på miljonen-tur eller så är det inte supernoga

-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2013-08-18 15:01:09
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Motor startar inte efter kopplingsbyte - LÖST
Fick till det idag, har inte haft koll på vilken impulsivare som gått till vilken koppling uppe vid motorn så har fått testa att byta fram och tillbaka varje gång jag justerat höjden på givarna... Inte varit helt enkelt att dra nån slutsats då bilen gått dåligt oavsett hur jag kopplat givarna.. Men voila, ikväll justerade jag på känn, bytte plats på sladdarna igen, och bilen gick igång perfekt!
Ville dock testa kopplingen en gång innan jag tog ner bilen från pallbockarna.
Höll på att hirra av när jag släppte upp kopplingen med växel i utan att hjulet började snurra.... Innan jag kom på att det ju är diff på bilar sen 100 år tillbaka. Ska köpa en dumstrut imorgon:)
Varit ute å testat ikväll å kopplingen är mjuk å smidig, nu gäller det bara att hitta nåt event där man kan köra slut på nåt annat hehe.
Ville dock testa kopplingen en gång innan jag tog ner bilen från pallbockarna.
Höll på att hirra av när jag släppte upp kopplingen med växel i utan att hjulet började snurra.... Innan jag kom på att det ju är diff på bilar sen 100 år tillbaka. Ska köpa en dumstrut imorgon:)
Varit ute å testat ikväll å kopplingen är mjuk å smidig, nu gäller det bara att hitta nåt event där man kan köra slut på nåt annat hehe.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]