924 Turbo -80 (vet inte vad)
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2014-06-29 20:54:02
- Telefon: 0760928312
- Bilmodell: Porsche 924 turbo
- Årsmodell: 1980
- Contact:
924 Turbo -80 (vet inte vad)
Tjossan
Jag är helt ny på detta forum och har råkat att köpa mig en Porsche 924 turbo av årsmodell -80 för en symbolisk summa.
Vet därför inte riktigt vad jag skall göra med denna "pärla" så tänkte därför starta en liten låååångtids projekt tråd (: . Krockar lite med annat projekt som är motsatsen mot denna.
Har aldrig ägt en Porsche och har inte heller någon som helst kunskap av dem. mer än att jag vet mekaniskt hur en bil fungerar
Så därför tänkte jag starta en liten tråd, som jag hoppas får hjälp med och definitivt väg ledning, så att jag inte förstör något? förstått att dem blir ovanligare (:
]
/ Lars
Jag är helt ny på detta forum och har råkat att köpa mig en Porsche 924 turbo av årsmodell -80 för en symbolisk summa.
Vet därför inte riktigt vad jag skall göra med denna "pärla" så tänkte därför starta en liten låååångtids projekt tråd (: . Krockar lite med annat projekt som är motsatsen mot denna.
Har aldrig ägt en Porsche och har inte heller någon som helst kunskap av dem. mer än att jag vet mekaniskt hur en bil fungerar
Så därför tänkte jag starta en liten tråd, som jag hoppas får hjälp med och definitivt väg ledning, så att jag inte förstör något? förstått att dem blir ovanligare (:
]
/ Lars
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Turbo -80 (vet inte vad)
Välkommen! Fråga på om det är något du undrar, vi är många som gärna hjälper till!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 Turbo -80 (vet inte vad)
Även jag vill säga välkommen.
Jag bugar för din inställning till en gammal klassiker som blir mer & mer en raritet.
Om du har vägarna förbi Vara så hojta till om du vill se en 931a i delar
Mvh
Sven
Jag bugar för din inställning till en gammal klassiker som blir mer & mer en raritet.
Om du har vägarna förbi Vara så hojta till om du vill se en 931a i delar
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 Turbo -80 (vet inte vad)
Välkommen! Och grattis till ett fint val av bil Man får lära sig mycket av att köpa en äldre bil, och man får igen mycket mer än att bara lära sig att laga.
Hälsningar
Hälsningar
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2014-06-29 20:54:02
- Telefon: 0760928312
- Bilmodell: Porsche 924 turbo
- Årsmodell: 1980
- Contact:
Re: 924 Turbo -80 (vet inte vad)
Tack för välkomnandet!!
Och det skall jag absolut göra Bathory, alltid kul att se bilar i delar (:
Och det skall jag absolut göra Bathory, alltid kul att se bilar i delar (:
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2014-06-29 20:54:02
- Telefon: 0760928312
- Bilmodell: Porsche 924 turbo
- Årsmodell: 1980
- Contact:
Re: 924 Turbo -80 (vet inte vad)
Bilen har tydligen stått orörd utomhus i cirkus 10år med en press över sig, bytte olja i den och lade i ett laddat batteri och den startade faktiskt, dock börja de läcka ur en del torra slangar! så var inte roligare än så
Och eftersom jag fick några timmar över idag så började jag att demontera bort en del ur/från bilen för att se hur skicket egentligen var..
Och ja de mesta av listerna var torra, rostade framskärmar. lite rost sparklådor, ena bakskärmen var även den rätt tilltagen, samt något annat litet hål.(såg jag iofs när jag köpte bilen, men efter behandlingen med högtrycks tvätten, blev de en annan bil ) Självklart luktar de gammal skogsbil om inredningen, samt att mattor var rätt så dy blöta. Men golvet var helt rostfritt efter att fått bort snuskisolering och de taskiga avgasmattorna..
Och tyvärr får jag vara ute med den här bilen då annat rappel i garaget tar upp plats
Sedan efter ringt runt och googlad i en timma så verkar det vara svårt att hitta sparklådor... dock fick jag reda på en i england som har ett carrera kitt för 924 som ligger och skräpar, så frågan är pga att jag måste hur som kapa i ena bakre skärmkanten och byta framskärmar,bilen känns tyvärr lite för sunkig för att få till "100% original" så nu är jag lite tveksam om det inte blir att montera det
/Lars
Och eftersom jag fick några timmar över idag så började jag att demontera bort en del ur/från bilen för att se hur skicket egentligen var..
Och ja de mesta av listerna var torra, rostade framskärmar. lite rost sparklådor, ena bakskärmen var även den rätt tilltagen, samt något annat litet hål.(såg jag iofs när jag köpte bilen, men efter behandlingen med högtrycks tvätten, blev de en annan bil ) Självklart luktar de gammal skogsbil om inredningen, samt att mattor var rätt så dy blöta. Men golvet var helt rostfritt efter att fått bort snuskisolering och de taskiga avgasmattorna..
Och tyvärr får jag vara ute med den här bilen då annat rappel i garaget tar upp plats
Sedan efter ringt runt och googlad i en timma så verkar det vara svårt att hitta sparklådor... dock fick jag reda på en i england som har ett carrera kitt för 924 som ligger och skräpar, så frågan är pga att jag måste hur som kapa i ena bakre skärmkanten och byta framskärmar,bilen känns tyvärr lite för sunkig för att få till "100% original" så nu är jag lite tveksam om det inte blir att montera det
/Lars
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
924 Turbo -80 (vet inte vad)
Låter väl som ett bra rejsbilsobjekt!
Riv ur allt, rostlaga, fixa Carrera GT-kitet, svetsa i en godkänd bur, lacka, montera tillbaka det nödvändigaste (dörrsidor, instrumentbräda, ratt, växelspak, pedaler, skalstolar och bälten). Klart!
Riv ur allt, rostlaga, fixa Carrera GT-kitet, svetsa i en godkänd bur, lacka, montera tillbaka det nödvändigaste (dörrsidor, instrumentbräda, ratt, växelspak, pedaler, skalstolar och bälten). Klart!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Turbo -80 (vet inte vad)
Tycker det är synd att förbruka ännu en 931a, men alla gör som dom vill Karossdelar i skapligt skick borde inte vara så svårt att få tag på. Vill du bygga en räserbil finns även glasfiberskärman rätt billigt i england. OM du ska bredda så kanske du kan göra nåt lite mer spännande istället, typ Dprod eller liknande?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Rallyjohan
- S-Poster
- Posts: 129
- Joined: 2010-05-17 11:32:00
- Bilmodell: Porsche 924S
- Contact:
924 Turbo -80 (vet inte vad)
Carreraflares e ju superawsome!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 Turbo -80 (vet inte vad)
Nej bredda inte ännu en 931a är du snäll. Om den är värd att bredda så är den även värd att hållas originalsmal tycker jag.
Tröskel borde du kunna kapa bort på någon skrotbil och svetsa dit som ersättare.
Tröskel borde du kunna kapa bort på någon skrotbil och svetsa dit som ersättare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2014-06-29 20:54:02
- Telefon: 0760928312
- Bilmodell: Porsche 924 turbo
- Årsmodell: 1980
- Contact:
Re: 924 Turbo -80 (vet inte vad)
Får be om ursäkt för vääldigt sent skrivande.. Haft allt för mycket andra projekt o jobb att tänka på. men förra helgen så tog jag återigen tag i Porschen
Breddningen kommer jag att hoppa! då jag aldrig kunde tro att en "oriktig" porsches delar kostar bra mycket mer än en gammal audis och jag behöver många delar....
Motor och växellåda har iaf monterats ur efter en kvälls stressande, det var trångt!!! och någon föregående stjärna till mekaniker som rundat bultar och b.la svetsat fast wg röret i wg;en höjde humöret....
Karossen har svetsning påbörjats på utav en bekant som påstod att det var så "lite" så att det kunde han hjälpa till med, karossen beräknas komma till garaget om 2-3v, för att sedan skrapas under och fina till. Då kan jag även plocka ner bakvagn för blästring, genomgång och byta lager i transerferaxeln..
Växellådan gjorde jag översyn på idag rengöring, byte av packboxar och fick ta till lite zink färg på den.
Listan är lång (alldeles för mkt stressande för att kunna åka o köpa glass nästa sommar)..
Men hoppas att på söndag ta tag i motorn med en lättare översyn, rengörning, sotningssats o kamrem.
och under veckan blästra de mesta runtomkring och lägga på pulverlack.
Skall försöka ordna lite bilder(=
/lars
Breddningen kommer jag att hoppa! då jag aldrig kunde tro att en "oriktig" porsches delar kostar bra mycket mer än en gammal audis och jag behöver många delar....
Motor och växellåda har iaf monterats ur efter en kvälls stressande, det var trångt!!! och någon föregående stjärna till mekaniker som rundat bultar och b.la svetsat fast wg röret i wg;en höjde humöret....
Karossen har svetsning påbörjats på utav en bekant som påstod att det var så "lite" så att det kunde han hjälpa till med, karossen beräknas komma till garaget om 2-3v, för att sedan skrapas under och fina till. Då kan jag även plocka ner bakvagn för blästring, genomgång och byta lager i transerferaxeln..
Växellådan gjorde jag översyn på idag rengöring, byte av packboxar och fick ta till lite zink färg på den.
Listan är lång (alldeles för mkt stressande för att kunna åka o köpa glass nästa sommar)..
Men hoppas att på söndag ta tag i motorn med en lättare översyn, rengörning, sotningssats o kamrem.
och under veckan blästra de mesta runtomkring och lägga på pulverlack.
Skall försöka ordna lite bilder(=
/lars
Who is online
Users browsing this forum: No registered users