Hej
Kände att det luktade lite bensin i bilen och kollade runt lite.
Hittade Expansion Tank for Fuel Tank 944.201.041.01 som hade några extra lufthål i sig! Fint borrade
Kan någon förklara vad det har för funktion och om någon har försökt sig på att laga den?
Enkelt vore ju att bara koppla ihop slangarna men så enkel kan det väl inte vara !!
Mvh
Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Inte trådrelaterat , men var sitter den där ? och hur var symtomen ?
Jag får soppalukt i bilen ibland när den stått , har letat efter läckage men inte funnit nåt, har jag tur så är det kanske samma fel för mig ..
Hej
Min bil krånglade ju lite på Mantorp sist och efter det har jag börjat på att gräva lite.
Har bytt endel saker och nu när det var klart så tag jag mig en lugn sväng. Allt fungerade bra men när jag svänger vänster så kom en bensinlukt ut i kupén. Kollade alla anslutningar etc. Letade eg efter om det blev vakuum i tanken dvs om avluftning va igensatt eller någon annat skumt. Tillslut så kom jag till påfyllnadsröret bak i skuffen. Ovanför påfyllnadsröret finns en blank alu platta ca 5x5cm. Därunder sitter detta expansionskärl. Jag monterade bort det och fick till min förtjusning se att det var 2st ca3-4mm hål borrade igenom den. Dit med näsan och ja det luktade bensin. Har nu beställt en nu från UTZON
Den ska samla de kolväten som avdunstar i tanken, den är på en del bilar kopplade till insuget för att bli tömd. Den ska förhindra ånglås i bränslesystemet.
Tanken med den är förstås att inte släppa ut kolväten som avdunstar i bränsletanken. Man vill inte få ånglås men inte heller släppa ut kolväten i luften.
Har själv fått ett problem med bensinlukt på sistone. Och det känns bara om bilen stått i ett par timmar med mer än 3/4 i tanken. Det försvinner ganska snabbt när man börjat köra och känns inte om det är mindre än 3/4 i tanken.
Kan det bero på samma problem?
Hej
Ganska enkelt att kolla om det är samma problem.
Ta bort den blanka plattan och pilla bort tanken. Då kan du ju samtidigt kolla samtliga bränsleanslutningar i området!