Funderar på hur det är tänkt att dom ska fungera.
Original så är bussningarna fastvulkade på svärdet o rörelsen blir mellan bussning och torsionsrör.
På dom här så antar jag att det är precis tvärtom
Att dom ska sitta fast i torsionsröret och rörelsen sker mellan bussning o svärd istället eller ska den kunna röra sig både i svärdet samt på torsionsröret?
Anledningen till att jag frågar är att min bussning på höger sida gled in lätt i torsionsröret medans vänster sida krävde mycke våld.
Frågan är då, måste jag ta ur o limma fast den högra så den också sitter fast eller ska jag ta ur o slipa upp den vänstra så den går lätt?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Rent principiellt tror jag inte det blir skillnad om rörelsen tas i ytter eller inner kant. Sett ur nåt sorts stick-slip perspektiv vore det ju bättre att ta rörelsen i ytterkant eftersom arean är större och således blir ytrycket vid en given kraft lägre. Original tas väl rörelsen i själva gummit - annars hade det varit ett glidlager där även original. Tittar man på "polybronze" bussningar så har man ju fört in en definerad glidyta och jag tror det är just för att det blir lite odefinerat med bara poly - plus att man kommer ifrån gnek (som uppkommer av att man inte har bra glidytor och det blir sticksllip i grejerna). Så... Smörj in allt och gör så det blir lika på hör och vä (för att få lika egenskaper kraftmässigt mellan hö och vä) så ska det vara lugnt - tror jag...
Förresten så vill man nog ha så hårda (alltså ythårdhet) bussningar som möjligt där just för att få dem att funka - du behöver ingen dämpning av vibrationer, du vill ju ha tydligt definerade rörelser och distinkt känsla.
Det slår mig också att det som lite avgör var man vill at rörelsen är ju hur ytorna ser ut. Den yta som är "mest" rund är den man ska satsa på. Jag gissar också att de som gör bussningarna generellt mest tänker på måtten på dem och inte så mycket över den här typen av funderingar. Se tex på de casterblock som fanns ett tag där man bara bytte gummit mot plast och struntade i att främre och bakre bussningsaxel aldrig linjerar på en 944 - det tycker jag är hål i huvet och på min bil slutade det med att jag helt tog bort caster-justeringen - så fort jag vred på den så fastnade ju grejjerna och då jobbar inte dämparna på rätt sätt. Det samma gäller med kränghämmare - det blir en jäkla massa binding i den rörelsekedjan.
Det hade varit jävligt intressant att göra en dubbelbussning av delrin där den inre går tight mot svärdet och den yttre går tight mot torsionsröret och där all rörelse tas mellan bussningarna - det hade nog funkat riktigt bra.
Det ska tydligen vara så att den ska sitta fast i torsionsröret o glida mellan bussning o svärd istället som jag misstänkte.
Den ena bussningen var som sagt på tok för stor så tog o svarvade av den lite + brotchade upp torsionsröret lite från gamla gummirester o färg.
Den andra bussningen sitter kanske i mjukaste laget o kanske borde jag ta bort o linda ett varv tejp runt den o trycka dit den igen men jag chansar o testkör då jag redan satt ihop allt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]