Köpte för några månader sen en 944 kanske lite för hastigt och bländades av ett habegär. var inte så uppmärksam vid köpet och upptäckte vid hemkomst att...
Oljetrycksmätaren följer gaspådrag och visar 3 på tomgång och stiger till 5 vid 2000 varv, (mätaren är graderad till 5). Ibland går den ned till noll när jag släpper gasen och stiger direkt till 5 så fort jag gasar. Man kan väl säga att den fladdrar med gaspådraget. Jag misstänker OPVR:en eller att mätaren/oljetrycksgivaren inte riktigt fungerar längre som de ska. Tyvärr lämnar den även nån droppe olja också.
Förslag någon? Jag har tyvärr bara rullat några få mil och vill få rätsida på det hela
Tips på någon bra mek i Uppsalatrakten. eller någon i klubben. (jag bor några mil norr om Uppsala)
mvh/Stefan
Kolla där slangen från mätaren går ner i motorn, ska väl sitta med någon liten klämma eller liknande, kan ju hända att den rostat av och slangen krupit upp lite, så var det iafl på min impreza.
Att oljetrycket "följer" motorvarven är väl inte något att höja på ögonbrynen för?!
Det gör det mig veteligen på alla Porschar.
Men att trycket går ner till noll verkar ju inget vidare...
Kolla som sagt med en pålitlig mätare.
Lyser varningslampan för dig när mätaren går ner på noll?
Tack för tips och funderingar..
Oljetryckslampan slocknar direkt när jag startar motorn, när mätaren ibland går till noll är den fortfarande släckt. Det har även hänt att mätaren fastnat på max.
Ett oljetrycksmätarkit kostar en tusenlapp så det får bli en verkstad, får kolla om någon i närheten har tid för en trycksmätning i dagarna så får jag ta det därifrån.
Oljetrycket är högt på tomgång så länge oljan är kall. Ju varmare oljan blir ju lägre oljetryck vid tomgång. Så trycket borde ligga på 5 bar (eller mer) när du startar med kall motor för att sjunka till ca 3 bar när oljan har normal arbetstemperatur. Vid hård körning, t ex på bana, kan trycket sjunka neråt 2 bar vid tomgång. Trycket bör ligga på 4-5 bar när motorn arbetar och oljan är varm och trycket kommer naturligtvis följa varvtalet.
Jag tycker du har beskrivit oljetrycket för en normalt fungerande motor. Att trycket sjunker mot noll är däremot inte bra, men det kanske bara är mätaren och inte trycket i sig?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Maxx wrote:Jag tycker du har beskrivit oljetrycket för en normalt fungerande motor. Att trycket sjunker mot noll är däremot inte bra, men det kanske bara är mätaren och inte trycket i sig?
Helt min mening!
Om varningslampan inte tänds borde det väl indikera att trycket faktiskt finns där, men att mätaren slår i botten...
Maxx wrote:Oljetrycket är högt på tomgång så länge oljan är kall. Ju varmare oljan blir ju lägre oljetryck vid tomgång. Så trycket borde ligga på 5 bar (eller mer) när du startar med kall motor för att sjunka till ca 3 bar när oljan har normal arbetstemperatur. Vid hård körning, t ex på bana, kan trycket sjunka neråt 2 bar vid tomgång. Trycket bör ligga på 4-5 bar när motorn arbetar och oljan är varm och trycket kommer naturligtvis följa varvtalet.
Jag tycker du har beskrivit oljetrycket för en normalt fungerande motor. Att trycket sjunker mot noll är däremot inte bra, men det kanske bara är mätaren och inte trycket i sig?
Trycket kollades nu på en Mekonomenverkstad och enligt deras "support" ska det vara som du beskriver ovan. Tom de på verkstaden tyckte det var högt med 5 bar kallt, tills de kollat med supporten. Att den klev ned på noll vid något tillfälle var förmodligen ett kontaktglapp.
Oljeläckaget kom från otajta servokopplingar.
Så, tack för kunnig hjälp alla., Nu är det bara att köra och njuta