opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
steale03
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2014-02-07 22:31:33
Telefon: 0705226133
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1986
Location: Uppsala
Contact:

opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#1 Post by steale03 »

Köpte för några månader sen en 944 kanske lite för hastigt och bländades av ett habegär. :) var inte så uppmärksam vid köpet och upptäckte vid hemkomst att...
Oljetrycksmätaren följer gaspådrag och visar 3 på tomgång och stiger till 5 vid 2000 varv, (mätaren är graderad till 5). Ibland går den ned till noll när jag släpper gasen och stiger direkt till 5 så fort jag gasar. Man kan väl säga att den fladdrar med gaspådraget. Jag misstänker OPVR:en eller att mätaren/oljetrycksgivaren inte riktigt fungerar längre som de ska. Tyvärr lämnar den även nån droppe olja också.
Förslag någon? Jag har tyvärr bara rullat några få mil och vill få rätsida på det hela
Tips på någon bra mek i Uppsalatrakten. eller någon i klubben. (jag bor några mil norr om Uppsala)
mvh/Stefan
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#2 Post by Rallyjohan »

Kolla där slangen från mätaren går ner i motorn, ska väl sitta med någon liten klämma eller liknande, kan ju hända att den rostat av och slangen krupit upp lite, så var det iafl på min impreza.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#3 Post by Mattias 924 »

Börja med att mäta oljetrycket med en pålitlig mätare.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#4 Post by [Bobo] »

Att oljetrycket "följer" motorvarven är väl inte något att höja på ögonbrynen för?!
Det gör det mig veteligen på alla Porschar.
Men att trycket går ner till noll verkar ju inget vidare... :?
Kolla som sagt med en pålitlig mätare.
Lyser varningslampan för dig när mätaren går ner på noll?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
steale03
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2014-02-07 22:31:33
Telefon: 0705226133
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1986
Location: Uppsala
Contact:

Re: opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#5 Post by steale03 »

Tack för tips och funderingar..
Oljetryckslampan slocknar direkt när jag startar motorn, när mätaren ibland går till noll är den fortfarande släckt. Det har även hänt att mätaren fastnat på max.
Ett oljetrycksmätarkit kostar en tusenlapp så det får bli en verkstad, får kolla om någon i närheten har tid för en trycksmätning i dagarna så får jag ta det därifrån.
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#6 Post by Maxx »

Oljetrycket är högt på tomgång så länge oljan är kall. Ju varmare oljan blir ju lägre oljetryck vid tomgång. Så trycket borde ligga på 5 bar (eller mer) när du startar med kall motor för att sjunka till ca 3 bar när oljan har normal arbetstemperatur. Vid hård körning, t ex på bana, kan trycket sjunka neråt 2 bar vid tomgång. Trycket bör ligga på 4-5 bar när motorn arbetar och oljan är varm och trycket kommer naturligtvis följa varvtalet.

Jag tycker du har beskrivit oljetrycket för en normalt fungerande motor. Att trycket sjunker mot noll är däremot inte bra, men det kanske bara är mätaren och inte trycket i sig?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#7 Post by [Bobo] »

Maxx wrote:Jag tycker du har beskrivit oljetrycket för en normalt fungerande motor. Att trycket sjunker mot noll är däremot inte bra, men det kanske bara är mätaren och inte trycket i sig?
Helt min mening!
Om varningslampan inte tänds borde det väl indikera att trycket faktiskt finns där, men att mätaren slår i botten...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
steale03
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2014-02-07 22:31:33
Telefon: 0705226133
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1986
Location: Uppsala
Contact:

Re: opvr, fladdrande oljetrycksmätare 944 86

#8 Post by steale03 »

Maxx wrote:Oljetrycket är högt på tomgång så länge oljan är kall. Ju varmare oljan blir ju lägre oljetryck vid tomgång. Så trycket borde ligga på 5 bar (eller mer) när du startar med kall motor för att sjunka till ca 3 bar när oljan har normal arbetstemperatur. Vid hård körning, t ex på bana, kan trycket sjunka neråt 2 bar vid tomgång. Trycket bör ligga på 4-5 bar när motorn arbetar och oljan är varm och trycket kommer naturligtvis följa varvtalet.

Jag tycker du har beskrivit oljetrycket för en normalt fungerande motor. Att trycket sjunker mot noll är däremot inte bra, men det kanske bara är mätaren och inte trycket i sig?
Trycket kollades nu på en Mekonomenverkstad och enligt deras "support" ska det vara som du beskriver ovan. Tom de på verkstaden tyckte det var högt med 5 bar kallt, tills de kollat med supporten. Att den klev ned på noll vid något tillfälle var förmodligen ett kontaktglapp.
Oljeläckaget kom från otajta servokopplingar.
Så, tack för kunnig hjälp alla., :) Nu är det bara att köra och njuta
Röd 944, 1986
Vit 924, 1980

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users