Huvudströmbrytare - placering och montage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#16 Post by Johnny »

Tändningslåsets anslutning "15" är +12 volt ut till tändspolen, Är i de flesta fall en svart 2,5mm² kabel.
Enklast kanske är att bara klippa ledningen och skarva in den på din huvudbrytare.
Jag hittade en bild som jag använt tidigare.
6-pol FIA brytare1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Henrik68
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2013-10-01 18:01:14
Bilmodell: Porsche 944 Turbo 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#17 Post by Henrik68 »

Kunde inte ge mig för ikväll utan kollade vidare lite
På baksidan av tändningslåset går 6st kablar in/ut.
I cirkel har de följande färger:
kl 1 - Röd/Svart
kl 3 - Svart
Kl 5 - Röd
Kl 7 - Grå
kl 9 - Svart/Gul
kl 11 - Röd

Själva låset har en märkning där delar är kvar:
928 . 613 . 0?? . 01

Kan man mäta sig fram till rätt eller vet någon här? Vad har de olika kablarna för funktion?

Henrik68
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2013-10-01 18:01:14
Bilmodell: Porsche 944 Turbo 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#18 Post by Henrik68 »

Denna bilden kanske kan hjälpa?
Men vilken sladd är det?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Henrik68
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2013-10-01 18:01:14
Bilmodell: Porsche 944 Turbo 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#19 Post by Henrik68 »

Den tidigare bilden gällde nog tidigare modeller

Vilken kabel skall jag ge mig på? (För såhär ser det ut!)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#20 Post by Johnny »

Henrik68 wrote:Den tidigare bilden gällde nog tidigare modeller

Vilken kabel skall jag ge mig på? (För såhär ser det ut!)
Vilken kabel du skall ge dig på beror på vad du skall göra! Tidigare undrade du något om "Ignition switch"
och gav en länk till en elritning som visade inkoppling på Z med tändspole. Men det fick du svar tidigare av mig. Men hur som helst så har du ju nummer i kontaktdonet som du visar i ditt inlägg. Bör se ut så här,
30 Röd 4mm² 12volt in.
P Grå 1mm² In till spakkonsolens vänstra kontaktdon uttag P1 (parkeringsljus mm)
X Svart/Gul Till relä G14 och ljus
15 Svart 2,5mm² 12 volt till tändspolen
50 Röd/Svart 4mm² Till startmotorn
R Röd/Svart 2,5mm² In till relä G21 (taklucka) och radiofunktion

Henrik68
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2013-10-01 18:01:14
Bilmodell: Porsche 944 Turbo 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#21 Post by Henrik68 »

Ytterst Tack Johnny
Jag är helt okunnig angående bil el och kanske därav de konstiga frågorna!!!
Jag vill bara koppla rätt ur säkerhetssynpunkt (och kanske samtidigt lära mig nått ...)

Då kopplar jag :

30 Röd 4mm² 12volt in från HSB. För bryter jag den så är det ju som att vrida av tändningen

Tack igen !!!

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#22 Post by Johnny »

Det är korrekt tänkt, bryter du upp ledning "30" så bryter du strömmen till tändspolen och några andra förbrukare.
Men jag hade nog tagit den först vid batteriklämman. Bryter du upp "30" vid tändningslåset så finns det ju fortfarande ström i reläboxen och ut till en del grejer. Även om du bryter upp ledning 30 så kommer bränslerelät att ha 12 volt. Det är ju en särskild matning och kommer också den ledningen från anslutningen till pluspolen på batteriet. Visserligen så tar ju huvudkontakten "X" allt men fallerar något så skall ju inte bränslepumpen mata ut bränsle.
Jag är lite nyfiken på vad din brytares anslutning Z är stämplad d.v.s märkström.

Henrik68
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2013-10-01 18:01:14
Bilmodell: Porsche 944 Turbo 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#23 Post by Henrik68 »

:evil: :evil: :evil: :evil:
hur svårt kan det vara?? Lite dum i skallen tydligen !!!
jag har en Autolec Battery master switch

z plinten är ihop när HSB är på och ur när HSB avslagen

hittar ingen märkström på HSB eller förpackning

Henrik68
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2013-10-01 18:01:14
Bilmodell: Porsche 944 Turbo 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#24 Post by Henrik68 »

Johnny
Om jag kopplar svart 15 till HSB "Z" då bryter jag 12v till tändspole när HSB är av
Finns det då rest spänning kvar? Om pluspol är bruten.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#25 Post by Johnny »

Hej igen.
Det kommer inte att finnas någon restspänning om brytaren är OFF.

Henrik68
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2013-10-01 18:01:14
Bilmodell: Porsche 944 Turbo 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Huvudströmbrytare - placering och montage

#26 Post by Henrik68 »

Tack Johnny !! :D
Nu funkar det !!!!! GULDstjärna till DIG !!!!
:#pray:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]