Byte av vätskor
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Byte av vätskor
Hur ofta ska man byta alla vätskor? Jag köpte bilen förra sommaren så jag har ingen aning om när vätskorna är bytta. Motorolja byts ju varje år, men resten utav oljorna och vätskorna?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3935
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Bromsvätska är en färskvara, så den ska bytas regelbundet.
Resten har jag dålig koll på.
Bobo
Resten har jag dålig koll på.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Bromsvätska rekommenderas vartannat år (dvs byt om du inte vet).
Kylvätska när vattnet ser onödigt skitigt ut.
Växellådsolja, typ när det känns vettigt. Kan ju kännas bra att byta om man vill ha sinnesro på en bil man inte vet historiken på.
Kylvätska när vattnet ser onödigt skitigt ut.
Växellådsolja, typ när det känns vettigt. Kan ju kännas bra att byta om man vill ha sinnesro på en bil man inte vet historiken på.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Hur mycket bromsvätska går det åt? Jag antar att 1l räcker då det är det som finns på Utzon.
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Utan att ha räknat något vidare mycket så räcker det med under decilitern för att byta i rören..robinkjellstedt wrote:Hur mycket bromsvätska går det åt? Jag antar att 1l räcker då det är det som finns på Utzon.
Yttermåttet är ju 3/16", vilket är ca 5mm. Godset är tjockt, så max 2mm i inner diameter. Men vi tar i och säger 3mm. Alltså 7ml/vätska per meter. Och vi säger att det är 13meter bromsrör vilket ger ca 9cl bromsvätska.. Sen har vi behållaren på 2dl.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3935
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Skönt att kunna räkna liter per meter!Harpin wrote:Utan att ha räknat något vidare mycket så räcker det med under decilitern för att byta i rören..robinkjellstedt wrote:Hur mycket bromsvätska går det åt? Jag antar att 1l räcker då det är det som finns på Utzon.
Yttermåttet är ju 3/16", vilket är ca 5mm. Godset är tjockt, så max 2mm i inner diameter. Men vi tar i och säger 3mm. Alltså 7ml/vätska per meter. Och vi säger att det är 13meter bromsrör vilket ger ca 9cl bromsvätska.. Sen har vi behållaren på 2dl.
I min branch räknas grovleken på slangar i pint per fot...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Och 2-3 pint per fot är väl lagom mängd för en afterwork med kollegorna?[Bobo] wrote:I min branch räknas grovleken på slangar i pint per fot...![]()

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3935
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Helt klart!patand wrote:Och 2-3 pint per fot är väl lagom mängd för en afterwork med kollegorna?[Bobo] wrote:I min branch räknas grovleken på slangar i pint per fot...![]()

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Vad det gäller kylarvätska så är rimligt med 2 års intervall, 5 års intervall med röd ( longlife) mest för att inte rostskyddande effekten går ner med toppacknings haveri.
Bromsvätska byter jag efter vilken temp den klarar, på 944 som går bana är det ca 1-2 år beroende på hur mkt den går. Har blue racing på alla mina bilar, har en SAAB 99 turbo som var ny renoverad 2002, har tills idag rullat 2000 mil, den har jag inte bytt på ännu, ligger klart inom kokpunkten fortfarande.
Kan tillägga att alla bilarna står torrt och varmt 8 ca 15 gr) alltid.
Mätte på en gammal 944 som är ny inköpt i familjen, ingen historik eller ngt, där kokade oljan redan vid 130 gr!!
Bromsvätska byter jag efter vilken temp den klarar, på 944 som går bana är det ca 1-2 år beroende på hur mkt den går. Har blue racing på alla mina bilar, har en SAAB 99 turbo som var ny renoverad 2002, har tills idag rullat 2000 mil, den har jag inte bytt på ännu, ligger klart inom kokpunkten fortfarande.
Kan tillägga att alla bilarna står torrt och varmt 8 ca 15 gr) alltid.
Mätte på en gammal 944 som är ny inköpt i familjen, ingen historik eller ngt, där kokade oljan redan vid 130 gr!!
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Ja det låter ju vettigt att byta i alla fall bromsvätskan då. Får nog bli Blue Racing, verkar bra. Väntar nog med klarvätskan då till nästa service.
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2010-10-16 14:01:02
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Hur mäter du kokpunkten?michael rasmussen wrote:Vad det gäller kylarvätska så är rimligt med 2 års intervall, 5 års intervall med röd ( longlife) mest för att inte rostskyddande effekten går ner med toppacknings haveri.
Bromsvätska byter jag efter vilken temp den klarar, på 944 som går bana är det ca 1-2 år beroende på hur mkt den går. Har blue racing på alla mina bilar, har en SAAB 99 turbo som var ny renoverad 2002, har tills idag rullat 2000 mil, den har jag inte bytt på ännu, ligger klart inom kokpunkten fortfarande.
Kan tillägga att alla bilarna står torrt och varmt 8 ca 15 gr) alltid.
Mätte på en gammal 944 som är ny inköpt i familjen, ingen historik eller ngt, där kokade oljan redan vid 130 gr!!
Normalt mäter man väl indirekt vattenhalten genom att mäta resistiviteten.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Sen har vi torr och våt kokpunkt. Torr är när vätskan är ny och våt när den fått typ 5% vatten i sig.
EDIT: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15246/" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15246/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Letade fram en gammal instruktionsbok med tillhörande service/garantihäfte för 924 1978. Står inget om bromsvätska men motorolja ska bytas varje 1000mil och växellådsoljan varje 8000mil. Kylvätska står bara att man ska kolla fryspunkt.
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Byte av vätskor
Finns ett instrument som kopplas till batteripoolerna, sen stoppar man ner instrumentet i bromsvätskebehållaren, instrumentet värmer vätskan och känner av vid vilken temperatur den kokar. Vanlig dot 4 ska kokar runt 200 grader (tror jag) och super Blue vid 280 (torr)H-O Blom wrote:Hur mäter du kokpunkten?michael rasmussen wrote:Vad det gäller kylarvätska så är rimligt med 2 års intervall, 5 års intervall med röd ( longlife) mest för att inte rostskyddande effekten går ner med toppacknings haveri.
Bromsvätska byter jag efter vilken temp den klarar, på 944 som går bana är det ca 1-2 år beroende på hur mkt den går. Har blue racing på alla mina bilar, har en SAAB 99 turbo som var ny renoverad 2002, har tills idag rullat 2000 mil, den har jag inte bytt på ännu, ligger klart inom kokpunkten fortfarande.
Kan tillägga att alla bilarna står torrt och varmt 8 ca 15 gr) alltid.
Mätte på en gammal 944 som är ny inköpt i familjen, ingen historik eller ngt, där kokade oljan redan vid 130 gr!!
Normalt mäter man väl indirekt vattenhalten genom att mäta resistiviteten.
Vill du slippa byta vätska ofta så ska du nog satsa på en vätska med så hög våt kokpunkt som möjligt, en vätska som har hög torr kokpunkt men ofta låg våtkokpunkt (198 grader på Blue racing) räknar man med att den byts regelbundet, typ 1 gång per år.
Detta är iaf så som jag förstått det, men rätta mig gärna om jag har fel.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2010-10-16 14:01:02
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Byte av vätskor
Jag skaffade mig en mätare för att mäta hur mycket vatten det är i bromsvätskan. Kollade och fann att bromsvätskan var OK.
Lite senare på Mantorp kom jag med gasen i botten på 3:ans växel mot chicanen. Klev på bromsen och växlade ner till 2:an. Precis när jag fått i 2:ans växel gick bromspedalen i golvet. Linkade tillbaks till depån.
Det var bromsvätskan som kokade. När bromsarna hade svalnat så kom bromsen tillbaka och jag kunde utan problem köra hem.
När jag senare kollade bromsvätskan igen så fick jag ett helt annat värde. Jag antar att man måste vara noga med att elektroderna är helt nere i vätskan.
Jag beställde Castrol SRF från Utzon eftersom den har hög torr kokpunkt (310C) men framförallt hög våt kokpunkt (270C). Nu hann jag inte få den i tid för nästa besök på Mantorp så jag bytte till ATE Super Blue Racing med torr kokpunkt 280C och våt kokpunkt 200C. Jag satsade på Castrol SRF för den höga våta kokpunkten. Ska byta till den i sommar.
Att råka ut för att bromspedalen går i golvet är inget jag vill uppleva igen. Jag hade tur eftersom det hände innan chicanen. Hade det hänt efter rakan i Mjölbykurvan hade vätskan kokat innan jag hade fått ner farten tillräckligt. Då hade det blivit mycket skottande av Lecakulor!
Så mitt råd är; satsa på en bra bromsvätska och kolla och/eller byt ofta. Det är en billig försäkring!
Lite senare på Mantorp kom jag med gasen i botten på 3:ans växel mot chicanen. Klev på bromsen och växlade ner till 2:an. Precis när jag fått i 2:ans växel gick bromspedalen i golvet. Linkade tillbaks till depån.
Det var bromsvätskan som kokade. När bromsarna hade svalnat så kom bromsen tillbaka och jag kunde utan problem köra hem.
När jag senare kollade bromsvätskan igen så fick jag ett helt annat värde. Jag antar att man måste vara noga med att elektroderna är helt nere i vätskan.
Jag beställde Castrol SRF från Utzon eftersom den har hög torr kokpunkt (310C) men framförallt hög våt kokpunkt (270C). Nu hann jag inte få den i tid för nästa besök på Mantorp så jag bytte till ATE Super Blue Racing med torr kokpunkt 280C och våt kokpunkt 200C. Jag satsade på Castrol SRF för den höga våta kokpunkten. Ska byta till den i sommar.
Att råka ut för att bromspedalen går i golvet är inget jag vill uppleva igen. Jag hade tur eftersom det hände innan chicanen. Hade det hänt efter rakan i Mjölbykurvan hade vätskan kokat innan jag hade fått ner farten tillräckligt. Då hade det blivit mycket skottande av Lecakulor!
Så mitt råd är; satsa på en bra bromsvätska och kolla och/eller byt ofta. Det är en billig försäkring!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users