Vinter 924, lås som kärvar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Flowtu
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982

#1 Post by Flowtu »

Hej

Nuförtiden åker man riktig vinterPorsche genom att det har blivit kallt och dessutom har is och snö hittat ner på marken.

Dock kärvar dörrlåsen ganska duktigt, även bakluckan lite. Något av detta händer:
- nyckeln går ej att få in hela vägen
- nyckeln går ej att vrida runt
- dörren går att öppna men "öppningshandtaget" fastnar i ytterläge och då går det ej att stänga dörren utan att det åker upp igen.
- :cry:

Jag hade isär det i somras och smörjde med kullagerfett (kanske ej så bra?) endast på mekaniken i dörren endast påsmetat ganska sparsamt. Och smörjt resten (cylinder och nyckelhål) med låsolja/spray. Dörrlisterna med listsilicon.

Söker nu lösningar, huskurer, ideér på hur jag ska få mina lås att fungera bra på vintern?

Förövrigt funkar 924an kanon som vinterbil, blir snabbt varmt och går brett och fint, dock börjar det roliga först när jag kommit in i bilen. :#944burn:
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.

QV_
Addict
Årsmodell: 1980

Re: Vinter 924, lås som kärvar

#2 Post by QV_ »

Flowtu wrote:- nyckeln går ej att få in hela vägen
Detta borde helt klart vara en väldigt grisig låscylinder.
Bäst är att montera bort handtaget och ur med cylindern för tvättning.
Har man en nyckel i under tvättning kan inget ramla bort.
Bäst är ultraljudstvätt men även avfettning fungerar.

Att dörren åker upp kan även bero på låskistan i dörren.

/Jan

Thörn
S-Poster
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331

#3 Post by Thörn »

Flowtu wrote:Hej

Nuförtiden åker man riktig vinterPorsche genom att det har blivit kallt och dessutom har is och snö hittat ner på marken.

Dock kärvar dörrlåsen ganska duktigt, även bakluckan lite. Något av detta händer:
- nyckeln går ej att få in hela vägen
- dörren går att öppna men "öppningshandtaget" fastnar i ytterläge och då går det ej att stänga dörren utan att det åker upp igen.
- :cry:

Jag hade isär det i somras och smörjde med kullagerfett (kanske ej så bra?) endast på mekaniken i dörren endast påsmetat ganska sparsamt. Och smörjt resten (cylinder och nyckelhål) med låsolja/spray. Dörrlisterna med listsilicon.

Söker nu lösningar, huskurer, ideér på hur jag ska få mina lås att fungera bra på vintern?

Förövrigt funkar 924an kanon som vinterbil, blir snabbt varmt och går brett och fint, dock börjar det roliga först när jag kommit in i bilen. :#944burn:
Har du bra värme i din bil???

Jag tycker att i min så är värmen inte så bra och tempmätaren stannar på första strecket, gör din också det eller kan det vara så att mitt värmesystem inte fungerar optimalt.

Mvh Niklas

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#4 Post by [Bobo] »

Det ska vara ordentligt med värme i en 924.
Har snarare haft problemet att jag inte kunnat köra med full värme i båda mina 924:or.
Verkar ju lite skumt att din inte värmer ordentligt Thörn. :?
En av de sakerna som gör den till en så bra vinterbil är just att det den blir varm så snabbt tycker jag...

Jag har ju lyxen att ha släden parkerad inomhus, men när jag körde Amazon på vintrarna var det standard med en Zippo-tändare i fickan för att värma nyckeln innan jag ens försökte sätta den i låset. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Freddie_81
Addict
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979

#5 Post by Freddie_81 »

Har du problem med värmen är de nog termostaten som är fel på eller saknas helt som de gjorde på min. Efter med en termostat på plats blev både motorn och kupe'n varmare.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict

#6 Post by QV_ »

[Bobo] wrote: men när jag körde Amazon på vintrarna var det standard med en Zippo-tändare i fickan för att värma nyckeln innan jag ens försökte sätta den i låset. :wink: Bobo
Nu hugger man inte ostraffat på en Amazon i min närhet. Det borde du kunna ha listat ut!
Den låscylindern var också grisig och blöt invändigt :twisted:
Rätt infettade efter +30 år i tjänst kommer dessa lås att fungerar "som nya" njaaa lite beroende på hur slitet det är runt om kring då....

En Zippo bensintändare då eller?

/QV

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#7 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:
[Bobo] wrote: men när jag körde Amazon på vintrarna var det standard med en Zippo-tändare i fickan för att värma nyckeln innan jag ens försökte sätta den i låset. :wink: Bobo
Nu hugger man inte ostraffat på en Amazon i min närhet. Det borde du kunna ha listat ut!
Den låscylindern var också grisig och blöt invändigt :twisted:
Rätt infettade efter +30 år i tjänst kommer dessa lås att fungerar "som nya" njaaa lite beroende på hur slitet det är runt om kring då....

En Zippo bensintändare då eller?

/QV
Inget hugg, bara en tillfällig lösning på ett problem som verkar ganska vanligt. :wink:
Min Amazon kunde man iofs öppna med vilken nyckel som helst, så den var nog rätt slut invändigt...

Anledningen till att jag körde med Zippo-tändare är att de gasdrivna sällan funkar i sträng kyla...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Thörn
S-Poster
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331

#8 Post by Thörn »

Freddie_81 wrote:Har du problem med värmen är de nog termostaten som är fel på eller saknas helt som de gjorde på min. Efter med en termostat på plats blev både motorn och kupe'n varmare.
Ok det låter ju fint att det ska vara bra med värme i bilen.

Ska ta och byta ut min termostat då ifall att det sitter ngn monterad.

Mvh Niklas

QV_
Addict

#9 Post by QV_ »

[Bobo] wrote:Min Amazon kunde man iofs öppna med vilken nyckel som helst, så den var nog rätt slut invändigt...

Anledningen till att jag körde med Zippo-tändare är att de gasdrivna sällan funkar i sträng kyla...
Jo när de går att öppna "med vad som helst" är tryckknappen rätt slut invändigt. Det underliga är att låscylindern inte är det! Men eftersom tryckknappen är den del som skall se till att låset "fungerar" så får man lätt det intrycket.

När man har kärvande lås (på en Amazon) behöver man en bättre tryckknapp och en ny nyckel.

Bensintändare, lite imponerande så här under 2000 talets början.
Hade själv med mig två (enklare) bensintändare när jag tältade en vecka på Grönland. Det var dock bara en dag med -30 så gas hade fungerat.

/Jan

Post Reply