Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#1 Post by Uffemannen »

Har ett läckage från turbon på min 924 Turbo, 1981. Det mesta tyder på att det är o-ring nr 9.
IMG_0658web.jpg
Jag har lyckats gräva mig ned till oljetilloppet. Nu undrar jag om man kommer åt o-ringen genom att lossa de två insexskruvarna runt tilloppet och sedan sära på konsoll och turbo tillräckligt mycket för att byta o-ringen?

Jag vill helst slippa lossa konsollen då det är trångt som f-n och som jag ser det innebär att jag måste tömma oljan och lossa oljeledningarna. Om detta går, finns det smidiga insexbits i rätt dimension?
IMG_0675web2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#2 Post by patand »

På de insexorna brukar det bli en blandning av litet spärrskaft med insexbits och vanliga insexnycklar (gärna med kulformad ände) för att få bort det.

Sen är jag tyvärr skeptisk till att du lyckas sära på konsollen och turbon utan att lossa turbon från grenröret och WG röret från WG och grenrör.

Men KAN du komma åt att lossa konstollen utan att lossa turbon först så finns det kanske en chans att lyckas pilla bort den gamla och dit med en ny o-ring.

Du får hålla oss underrättade med hur det går! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#3 Post by Uffemannen »

Har lossat skruvarna till konsollen och insexbultarna vid oljeinloppet men konsollen rör inte på sig. Antar att lossa oljeröret inte lönar sig? Turbon sitter i avgassystemet förstås och även uppe vid grenröret. Är det de två bultarna med konstiga skallar - en skymtar bakom oljeröret på fotot i mitt förra inlägg? Räcker det med att lossa detta eller måste några oljeledningar även lossas och då även tömma motorn på olja?
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#4 Post by patand »

Har du lyckats få bort alla 4 skruvar som håller konsollen mot blocket? Har för mig att åtminstone en sitter riktigt illa till så det är bra jobbat i så fall! :)

Turbon sitter med 3 skruvförband mot grenröret, två ovanifrån och en underifrån.

Du har ju redan lossat oljeledningarna?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#5 Post by Uffemannen »

patand wrote:Har du lyckats få bort alla 4 skruvar som håller konsollen mot blocket? Har för mig att åtminstone en sitter riktigt illa till så det är bra jobbat i så fall! :)

Turbon sitter med 3 skruvförband mot grenröret, två ovanifrån och en underifrån.

Du har ju redan lossat oljeledningarna?
Ja, jag har fått bort alla 4. Den övre vänstra och nedre högra var lite bökiga, men det gick.

Skruvförbandet: Är det med vanliga skruvskallar? Ser två på ovansidan med nåt slags inverterad torx - alltså inte nedsjunket skruvspår utan upphöjt.

Nej inte lossat oljeledningarna än - har ny olja i och velat undvika en tömning. Hade inne bilen på rep av topplocket och då byttes såklart oljan men firman hade inte tid att titta på oljeläckaget.

Kuriosa:
Lite på chans slängde jag iväg ett mail till Peter Sandén för att få råd - han svarade att hade inte haft inne en 931 på årtionden. Lite kul att ha en så pass udda bil.

Dock är nog pärlan inte rätt händer hos mig. Jag är visserligen superseriös, men nybörjare. Med halvbra tålamod. :oops:
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#6 Post by patand »

Skruvförbandet ser ut som det gör... går inte säga på avstånd vad som sitter på din bil men det verkar som du har utvändig torx på din beskrivning. Du får anpassa verktyget efter verkligheten. :)

Men du lossade ju den övre oljeledningen skrev du i denna tråden och för att byta den nedre packningen måste du ju haft loss den nedre oljeledningen? Du ska inte behöva lossa oljeledningarna från tråget för att få bort turbon, bara lossa från turbon bör räcka.

Vi har alla varit nybörjare, när jag skaffade min 931 hade jag inte haft någon turbobil alls tidigare... nu 9 år senare har jag skruvat på det mesta på bilen. :) Det är ganska enkla bilar att skruva på, även om en del grejer kan vara lite bökiga så är det inga konstigheter oftast. Kan ju också trösta dig med att det du gör nu är bland det jobbigaste man kan göra på dem... det mesta annat är enklare. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#7 Post by Uffemannen »

patand wrote:Skruvförbandet ser ut som det gör... går inte säga på avstånd vad som sitter på din bil men det verkar som du har utvändig torx på din beskrivning. Du får anpassa verktyget efter verkligheten. :)

Men du lossade ju den övre oljeledningen skrev du i denna tråden och för att byta den nedre packningen måste du ju haft loss den nedre oljeledningen? Du ska inte behöva lossa oljeledningarna från tråget för att få bort turbon, bara lossa från turbon bör räcka.

Vi har alla varit nybörjare, när jag skaffade min 931 hade jag inte haft någon turbobil alls tidigare... nu 9 år senare har jag skruvat på det mesta på bilen. :) Det är ganska enkla bilar att skruva på, även om en del grejer kan vara lite bökiga så är det inga konstigheter oftast. Kan ju också trösta dig med att det du gör nu är bland det jobbigaste man kan göra på dem... det mesta annat är enklare. :)

Utvändig torx - där har vi det. Tack!

Nej, jag har inte lossat den övre ledningen än, men förstår att jag måste det. Den undre har jag haft loss och satt tillbaka när jag testade om det räckte att byta undre o-ringen. Men det är lätt ordnat.
Blir oerhört lättad om jag slipper lossa oljeledningarna vid motorn.

Vad gäller avgassystemet: måste jag ned med hela för att få loss turbon? Det känns som det, men frågar hellre dumt än jobbar i onödan.

Inser att detta tillhör de bökigare grejerna på bilen - bland sånt som man inte vill lämna till verkstad i alla fall. :D
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#8 Post by patand »

Uffemannen wrote:Vad gäller avgassystemet: måste jag ned med hela för att få loss turbon? Det känns som det, men frågar hellre dumt än jobbar i onödan.
Teoretiskt nej, om du får ur eventuella pinbultar som håller turbon mot grenröret så bör det (jag har aldrig provat) gå att bara lossa mot grenröret och avgasröret och ta turbon framåt.

Eventuellt kanske möjligtvis (du hör vad säker jag låter...) så kan det gå även om det sitter någon pinbult kvar på ovansidan av turbon. Men då måste du kunna ta turbon en bit nedåt och sitter det någon pinbult kvar mot avgassystemet då så måste du då kunna rucka på hela systemet neråt, vilket inte går utan att åtminstone lossa WG röret.

Summering, om du inte får någon pinbult kvar i turbon varken på ovansidan mot grenröret eller mot avgasröret så är svaret nej du behöver inte ta ner avgassystemet. Får du någon pinbult kvar någonstans så är svaret att du troligen behöver ta ner avgassystemet.

Hoppas jag är möjlig att förstå... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#9 Post by Uffemannen »

Nu har jag lossat alla tre skruvarna som förbinder turbon med grenröret och även muttrarna mellan turbon och avgassystemet. Men i och med att jag inte kan lyfta konsollen nästan alls så låses turbon i horisontalled av pinnbultarna mellan turbo och konsoll och i vertikalled av pinnbultarna mellan avgassystem och turbo. Ser ingen annan lösning än att lossa hela avgassystemet.

Input på det?
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#10 Post by patand »

Det var nog så jag mindes det och försökte beskriva ovan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#11 Post by Uffemannen »

Nu jag bytt o-ringen och fått nästan allt på plats. Säger nästan, för avgassystemet får jag inte dit.
Det är passningen mot turbon och mot "bypass"-historien som inte vill samstämma.

Nu funderar jag på om jag måste lossa röret på bild (vad det nu är för något?). Har redan börjat lossa några bultar och till och med lyckats dra av en av dem.

Någon som har bytt/lossat hela avgassystemet som vet hur man gör för att få tillbaka det?
IMG_0676web.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#12 Post by Cédric »

Haha, ja, det kan bli spännande. För att slippa inpassningsproblemet och minska spänningarna i turbin/grenrör/wg monterade jag en bit flexrör en bit efter turbinutloppet. Har även sett andra montera flexrör på korta stumpen avgasrör ut från wg.

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#13 Post by Uffemannen »

Låter som en plan! Hur mycket kapade du bort från
avgasröret? Nån speciell typ av flexrör, duger Biltema t ex?
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#14 Post by [Bobo] »

Verkar lite extremt att börja kapa i grejer som passade förra veckan... :?
Jag tycker att det brukar vara enklast att montera avgasröret med WG-röret lossat både i ovankant och i underkant...
Det brukar gå att vicka på grejerna tills det "faller" på plats. Beror kanske lite på om alla pinbultar sitter kvar i turbon eller inte, men det borde som sagt gå utan att modifiera.

Jag har tagit domkraften till hjälp för att få det i våg när jag varit ensam i garaget...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Uffemannen
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2010-08-02 08:58:36
Bilmodell: Cyklar numera
Årsmodell: Vet ej
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta o-ring till turbon - 931:a - tips emottages

#15 Post by Uffemannen »

[Bobo] wrote:Verkar lite extremt att börja kapa i grejer som passade förra veckan... :?
Jag tycker att det brukar vara enklast att montera avgasröret med WG-röret lossat både i ovankant och i underkant...
Det brukar gå att vicka på grejerna tills det "faller" på plats. Beror kanske lite på om alla pinbultar sitter kvar i turbon eller inte, men det borde som sagt gå utan att modifiera.

Jag har tagit domkraften till hjälp för att få det i våg när jag varit ensam i garaget...

Bobo
Kan väl hålla med om det - men vad åstadkommer man genom att lossa wg-röret? Att "huset" som lillröret på avgassystemet ansluter till kan vickas lite? Vi har legat 3 stycken under bilen för att försöka vicka och vrida det på plats. Stört omöjligt. Hade detta varit en Alfa hade jag förstått, men rejält less redan på en trång och bökig tysk. :evil:
Brottsregister:
Porsche 911 Targa 1978 (Såld 1989)
Porsche 944 1983 (Såld 1986)

F.d. PCS-medlem 1874

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users