Fundering kring dålig spindelled.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Fundering kring dålig spindelled.

#1 Post by gus_e_gus »

Nästa "rolighet" i den min bils historia:

Jag har tyckt att det har varit ett "dödläge" i ratten då inget händer och den har även ormat sig fram på vägen då och då. Fast jag har ju inte lagt någon energi på felsökning förrens nu, då visar det sig att ena spindelleden är dålig, alltså dålig som i jättedålig. Och är en dålig så lär väl den andra sidan bli dålig snart...

I princip har jag väl bestämt mig för vad jag skall göra, men finns det någon som har någon annan ide?
I dagsläget sitter det korta aluminiumbärarmarna på bilen.

Jag har dessa valen:

1. Köpa nya bärarmar från Utzon för 5795:- styck.
Nä, jag är ju smålänning så glöm det... :)

2. Köpa utbytesbärarmar från Sanden för 2500:- styck.
Billigare, men kanske inte tillräckligt...

3. Köpa färdiga rörbararmar från någon av de som säljer det.
Det blir ju smidigt, men kanske inte heller så billigt. Största nackdelen är om man köper från andra sidan atlanten, leveranstiden...

4. Köpa plåtbärarmar på Meca, Mekonomen, Autoexperten eller liknande, kostar ca 500:- per sida.
Den enda nackdelen jag finner med det är att krängningshämmaren inte får några fästen i bärarmen längre, men då kan man ju äntligen få ändan ur vagnen och sätta dem på fjäderbenet.

5. Prova att bygga egna rörbärarmar, använda de gamla som mallar för att bygga jiggar.
Ni tror jag skämtar? :twisted: :D

Jag funderar på att köpa plåtbärarmar, då är bilen i körbart skick igen i mitten på veckan fast utan krängningshämmare fram.

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Fundering kring dålig spindelled.

#2 Post by Cédric »

Många räsers i usa där dom kör 944 enhetsserie konverterar till plåtarmar. Läste nånstans att porsche skickat ut nåt papper där dom inte rekommenderar dom aluarmarna för rejsing.
,
Byt till plåt, hållbara och billiga, du kan köpa dom bra mycket billigare. Kolla ebay.de tex.. Det kan ju händ a att dom måste bytas när olyckan är framme. Då är det trevligt att slippa gå i personlig konkurs pga dyra bärarmar.

gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Fundering kring dålig spindelled.

#3 Post by gus_e_gus »

Cédric wrote:Många räsers i usa där dom kör 944 enhetsserie konverterar till plåtarmar. Läste nånstans att porsche skickat ut nåt papper där dom inte rekommenderar dom aluarmarna för rejsing.
,
Byt till plåt, hållbara och billiga, du kan köpa dom bra mycket billigare. Kolla ebay.de tex.. Det kan ju händ a att dom måste bytas när olyckan är framme. Då är det trevligt att slippa gå i personlig konkurs pga dyra bärarmar.
Ja, resten var väl med i ett försök till att få bra input (vilket du alltid kommer med!).
~1600:- för att byta båda sidorna och få med riktiga bussningar från Utzon känns inte så farligt, så får det bli.

Jag har funderat på hur mycket det till slut kommer att kosta när man har känt hjulen studs på curbsen, nu fick jag reda på det. Framförallt blir det mycket billigare framöver om det sker igen. :)

Post Reply