frågor ang Leda coilovers !

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Nygren
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2010-06-14 16:09:31
Telefon: 0702567772
Bilmodell: Porsche 944 T
Årsmodell: 1985B
Location: Nacka
Contact:

frågor ang Leda coilovers !

#1 Post by Nygren »

Tjena!

Jag skulle behöva lite hjälp utav den stora kunskaps eliten som finns på det här forumet.
Hur kommer det sig att mina fjädrar tar i uppe vid torosionsrörets övre infästning? Men bara på ena sidan?
Hjulet sticker desutom in 4mm längre in i överkant på vänstersidan? (olika camber?)
Någon som har ett tips på vilka fjädrar jag ska köpa till dom?
Sen undrar jag vad man justerar med skruven som håller i den övre bussningen på krängningshämmaren?
Sist men inte minst är det någon som har en instruktionsbok för coiloverserna, eller kan ge en lättare beskrivning av funktionerna vad man ställer och vart man ställer det ?

Mvh Filip

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: frågor ang Leda coilovers !

#2 Post by Henka_E »

Nygren wrote: Hur kommer det sig att mina fjädrar tar i uppe vid torosionsrörets övre infästning? Men bara på ena sidan?
Hjulet sticker desutom in 4mm längre in i överkant på vänstersidan? (olika camber?)
Tillverkningstoleranserna är inte direkt som på moderna bilar. Ett par mm tror jag de var nöjda med. Tror de flesta 944a är lite "krokiga". De är dessutom inte byggda för coilover, så att de är olika plats just där uppe är inte så skumt. Jag har sågat av de där fästena helt, alltså armarna - de behövs bara om man åker med torsionsstavarna på plats.
Nygren wrote: Någon som har ett tips på vilka fjädrar jag ska köpa till dom?
Beror på vad du ska göra med bilen. Bara bana eller?
Nygren wrote: Sen undrar jag vad man justerar med skruven som håller i den övre bussningen på krängningshämmaren?
Förstår inte vad du menar här.

Nygren wrote: Sist men inte minst är det någon som har en instruktionsbok för coiloverserna, eller kan ge en lättare beskrivning av funktionerna vad man ställer och vart man ställer det ?
Nu antar jag är att det är ett sånt vanligt envägs Leda-kit som typ alla andra kör med. Det enda du kan ställa är hur mycket dämpning du har, både in och ut, kopplat. Med andra ord, inte så mycket, men rätt effektivt. Med andra ord - vrid mot H så blir det mer dämpning och mot S så blir det mjukare. Hur ska de ställas in? Well, det beror lite på hur din bil beter sig, dina däck, väder och vind och ditt humör. Så... Stridstips - lite hårdare än mitt-läget som utgångspunkt? Du bör känna skillnad på nåt klick.

När är de senast renoverade? Leda kräver service.... De behöver service även om de bara stått stilla i nåt år. Det är bra grejjer, men de är engelska och det finns typ ingen som renoverar dem längre.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: frågor ang Leda coilovers !

#3 Post by mijo »

Henka_E wrote:
Nygren wrote: Sen undrar jag vad man justerar med skruven som håller i den övre bussningen på krängningshämmaren?
Förstår inte vad du menar här.
Måste väl vara excentern för cambern bak, den som vrider bärarmen i förhållande till svärdet.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: frågor ang Leda coilovers !

#4 Post by StefanQ »

Jonas Jarlmark höll på och renoverade förr i alla fall. Han var Rydells raceingenjör tidigare och jag tror han är involverad i STCC eller TTA forfarande. Höll till i Upplands Väsby förr.
Men det stämmer som Henka skriver, LEDA kräver mkt underhåll. Tror Torbjörn här på forumet renoverade i princip varje år...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: frågor ang Leda coilovers !

#5 Post by Peedster »

Någon som vet om Jarlmark renoverar fortfarande? Då kanske han kan lägga lite magi på de eftersom mina är direkt från Leda.

Har ju haft mina Leda i ca 5-6 år och de har bara rullat typ 200mil men varit monterade i ca 4 år...

Vet inte hur de ska kännas när de är nya riktigt...

Pris på renovering?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: frågor ang Leda coilovers !

#6 Post by gegge »

Mina har bara gått några kilometer de senaste åren, Lyssnar gärna på vad ni sager.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: frågor ang Leda coilovers !

#7 Post by FredrikÅ »

Har haft Leda på tre olika bilar. Minst en renovering per säsong.

Jarlmark har slutat jobba med dessa för länge sedan, men det är möjligt att han
kan hjälpa till ändå. Annars är det väl enklast att skicka dem till tillverkaren.
Fredrik Åberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users