924 -82 | Vintersläden II

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#556 Post by patand »

[Bobo] wrote:Det vore ganska nice att få bort kompressorn. Vem vet, den kanske går att renovera.
Jag slänger in mina verktyg i bilen, de brukar ju räcka till det mesta jag skruvar på. Så får vi se om vi får bort kompressorn också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#557 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Det vore ganska nice att få bort kompressorn. Vem vet, den kanske går att renovera.
Jag slänger in mina verktyg i bilen, de brukar ju räcka till det mesta jag skruvar på. Så får vi se om vi får bort kompressorn också. :)
Låter bra!
Kanske räcker med att ha någon som kan hålla emot, men mer verktyg brukar ju inte skada! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

[Bobo]
Addict

#558 Post by [Bobo] »

Beväpnad med en ny laddning svordommar och könsord gav jag mig iväg till garaget för att ge mig på ett våldsfritt generatorrembyte.
Fick åka till Motala för att få tag i rätt rem, men det blev en fin tur med S2:an, så jag klagar inte. :D

Problemet som jag brottats med var att armen som håller AC-kompressorn var ivägen för remmen när den skulle träs över remskivan...
IMG_4552 - Copy.JPG
Efter att ha lossat på alla bultar (utom en, som sitter som berget) lyckades jag vrida AC:n åt sidan såpass mycket att remmen enkelt kunde sättas på plats.
IMG_4554 - Copy.JPG
IMG_4555 - Copy.JPG
Jag hissade ner bilen, monterade tillbaka AC:n och provstartade. Ingen batterivarningslampa och inget skrik. Det gick ju bra det här! :D
Jag ger lite gas för att köra ut bilen ur garaget och inser att remmen nog behöver spännas lite...
Ett ordentligt (Volvo 740-aktigt) remskrik dånade över nejden och den fingertight återmonterade AC:n vibrerade i takt med skriken. Några svettiga minuter senare var det dags att testa den nu något hårdare spända remmen... Succé! :D
Förutom den skramlande kompressorn låter motorn bara som en motor! :D

Jag kan konstatera att jag nog behöver byta ut bussningarna till generatorn, men nu går det iallafall att starta och varmköra motorn imorgon när patand kommer på besök.

Tog en sväng till Mekonomen (vars slogan borde vara "Hos oss känner du dig lurad -varje gång!") med jycken i passagerarsätet och beställde två burkar Guards Red på sprayburk. Killen i kassan var tveksam till att dom skulle kunna ordna det. Inte ens när jag förklarade att jag köpt burken som jag hade med mig som referens i samma butik. Som en idiot började han slå i deras produktkatalog tills en av hans kollegor kom fram och förklarade att dom visst hade färg. Han var fortfarande inte övertygad, men efter ett snabbt samtal till en annan Mekonomenbutik i Linköping fick han det bekräftat; Ja, vi säljer billack på Mekonomen.

Ett ärende som skulle tagit max 5min tog nu närmare 20min.
Jag har inte så höga krav på min omgivning. Men att ifrågasätta om man verkligen har en produkt i sitt sortiment när man håller produkten i ena handen och kvittot i den andra, är ett gränsfall för om man ens ska vara betrodd med nycklar, kan jag tycka... Vi får väl skylla på värmen! :D

Knäppte av några bilder i det vackra vädret. :D
Den ser blankare ut på bild än i verkligheten dock... :?
IMG_4556 - Copy.JPG
IMG_4559 - Copy.JPG
IMG_4561 - Copy.JPG
IMG_4557 - Copy.JPG
Imorgon får vi som sagt finbesök i garaget! :D
Ska bli kul att se vad vi kan få gjort i värmen...

Fortsättning följer...

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

[Bobo]
Addict

#559 Post by [Bobo] »

Nyss hemkommen från ett av de mest produktiva garagepassen jag haft på länge! :D
Hade besök av patand, som behövde en lätt handpåläggning på sin nedre frontplåt på 931:an...

Som en del i arbetsutbytet fanns urmontering av min AC-kompressor, slå ett getöga på det glappande växellänkaget och eventuellt spänna generatorremmen en aning.
Jag fick full utdelning idag! :D
Stort tack för hjälpen med allt som jag inte hade klarat ensam!
Jag trivs ju bra ensam, men satan så trevligt man kan ha det i ett garage när man är två! :#cheers:

Kompressorn ligger numera på arbetsbänken. Den gladaste nyheten på den fronten var att det fortfarande var lite tryck i systemet! :D
Osäkert om det finns någon kylmedia som går att använda i den dock...
Kanske åker på att konvertera den,
och vet vet jag inte om jag är kapabel (eller snarare förmögen nog) till. :?

I vilket fall som helst tänkte jag försöka mig på någon form av test av de olika komponeneterna i systemet, och se så allt funkar... Sen får vi väl se vad det kommer att kosta att få den att kyla igen.
IMG_4594.JPG
IMG_4595.JPG
Imorgon blir det nog en sväng på småvägarna för att se så allt sitter som det ska och att remmen håller käften. :D
Efter det fortsätter jag nog att montera ur AC-delar i väntan på att ny färg ska dyka upp så jag kan fortsätta bättringen.

Börjar mer och mer luta åt att fortsätta renoveringen och lägga säljplanerna på hyllan en stund...

Fortsättning följer...

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

[Bobo]
Addict

#560 Post by [Bobo] »

Ni vet den där dekalen som sitter på insidan av (nästan) alla lägenhetsdörrar...
000_121280783.jpg
Ser lite olika ut beroende på var man bor, men budskapet/frågeställningen är alltid lika tydlig.

Vad har det här med vintersläden att göra kanske ni frågar er. Den har väl inte brunnit upp?! :shock:
Nejdå, ingenting har brunnit. Eller förresten. Någonting måste brunnit.
Igår cyklade jag som vanligt de drygt 8km till garaget med jycken i lätt motvilligt släptåg för att, som jag skrev häromdagen, "ta en sväng för att kolla så allt sitter som det ska".

Väl på plats startade jag och körde ut ur garaget för att varmköra lite, stuvade in jycken och drog iväg mer rutorna nervevade. Efter några hundra meter började jag ana ett lätt mullrande ljud. ett ljud som jag inte riktigt kunde placera. Jag kör just nu utan damask vid växelspaken, så en hel del nya och spännande ljud letar sig in i kupén, men det här ljudet kom inte från mitten av bilen... :?

Jag testade att bromsa. Ingen skilnad.
Skillnad blev det däremot när jag kopplade ur. Mullret övergick från åska i fjärran till lavin som rullar ner för en bergssluttning 37cm från där man sitter och fikar...
Det där ljudet känner jag igen. Jag vet dessutom exakt vad som skapar detta oljud. :|
Senast jag hörde detta ljud fick patand göra en utryckning. den här gången fick jag klara mig själv.

För er som inte har en fil. kand. i ljudbeskrivningstolkning kan jag meddela att det som låter som åska i fjärran vid gaspådrag och som en lavin som man sitter mitt i när man bromsar, är alltså när vänster bakhjul inte sitter på ordentligt.
Varför efterdrog jag inte hjulbultarna när jag hade sänkt ner bilen kan man fråga sig. Ja du, varför gjorde jag inte det förra gången det hände? Det måste som sagt ha brunnit någonstans... Undra var... :roll:

Så anledningen till "Kom ihåg att släcka"-referensen är alltså att jag borde han en sådan i mitt garage, på vilken det förslagsvis skulle kunna stå; "kom ihåg att efterdra!".

Jag har klarat mig undan alvarliga skador på både kropp och lösöre båda gångerna jag utsatt mig, min bil och alla i min direkta närhet på vägen för den här typen av tärningskast. Känner att det kan räcka så.

Om jag hade med mig fälgkorset? Det klart jag inte hade! :D
Det blev en lätt irriterad promenad tillbaka till garaget, där jag givetvis blev tvungen att informera den kedjerökande kärringen (vars balkong jag måste passera för att komma in till garaget) om varför jag kom tillbaka så fort. Dessutom till fots. Och vad jag skulle ha fälgkorset till...

Väl tillbaka vid släden kunde jag snabbt efterdra bultarna och kunde så småningom ge mig iväg på den där provturen. :D

Bilen går bra. Den svarar bra när den väl kommer upp i temp, men är lite kinkig kall.
Tänkte serva den ordentligt innan jag tar den i bruk igen. Vet t.ex inte hur spridarna mår...
Jag noterade ett lätt malande ljud från vad jag misstänker är höger fram. Hjullager?

Provade att köra lite på en knölig grusväg för att se att allt sitter fast. Det gör det! :D
Inte ens något skrammel i kupén! Trots att jag haft nästan allt demonterat. Det känns riktigt bra. Jag är ju som bekant lite allergisk mot sånt som skramlar...

Det blev totalt ca 6 mil på blandat asfalt och grus med en ordentlig skogspromenad vid vändmärket. Hittade tre kantareller som jag lät stå kvar. Hoppas dom står kvar nästa gång jag tar mig dit. Och att dom bjudit dit alla sina polare!
Jag börjar gilla den här bilen mer och mer. :D
Gamla bilar har en själ på något sätt...

Fortsättning följer...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

[Bobo]
Addict

#561 Post by [Bobo] »

Idag fick jag en ny kompis. :D
Han har bott i mitt garage ett tag, men jag har aldrig riktigt pratat med honom...

Snubben heter Kallavfettning och han är en av de bästa sakerna som hänt mig i vuxen ålder. :D
Jag har fortfarande inte fått hem min färg, så i brist på annat gav jag mig på att göra rent kompressorn som patand hjälpte mig att montera ur.
IMG_4594.JPG
IMG_4608 - Copy.JPG
Vart har den här podukten funnits hela mitt liv?! :D
Jag gillar ju arbeten där man ser resultat. Därav uppskattningen för slipning och plåtslagning. :D
Och maken till resultat per arbetsinsats får man leta efter...

Kompressorn gav ju givetvis mersmak, så istället för att behöva jobba med en skitig motor när resten av AC-komponenterna ska monteras ur, så bestämde jag mig för att tillsammans med min nya vän göra motorn lika fin som kompressorn. :D
IMG_4615 - Copy.JPG
IMG_4614 - Copy.JPG
Utrustningen som fanns till hands var:
Kallavfettning
Diskborste
Scotchbrite
Vatten
Resultatet blev över förväntan!
Har aldrig gett mig på en "våtstädning" av motor förut, men det var ju inte så otäckt som det låter. :D
Skulle säkert kunna lägga många timmar till på att få det helt rent, vilket jag antagligen kommer göra. :D

Lossade alla bultar som håller upp kondensorn (?, den som ser ut som en kylare) men insåg att det inte var bultar om höll fast den, utan rost... :?
Satte tillbaka 2 bultar och marinerar just nu "spåret" som den sitter i med rostlösare över natten.
Återstår att se om det går att rubba imorgon, eller om jag tvingas tömma kylsystemet och montera ut hela paketet (den sitter i samma fästen som kylaren, rygg mot rygg så att säga) och demontera allt på bänken istället...

Jag hoppas att färgen dyker upp imorgon.
Om inte annat kan jag ju tvätta motorn igen! :D

Fortsättning följer...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Bilmodell: 924

#562 Post by QV_ »

[Bobo] wrote:NiBilen går bra. Den svarar bra när den väl kommer upp i temp, men är lite kinkig kall.
Har du en AAV att byta med (aux air valve)
Min tomgång var ju låg och krävde stödgas men gick bra varm.

Jag hade två och båda öppnade lika när jag kollade (i -4 grader)
Dock så var den jag tog inte tillräckligt öppen i +20, så ett byte hjälpte mig.

Fast i sin tur hade jag kollat resten
Bränsletryck
nya spridare
tändning
kablar
slangar
CO
Det finns många smågroppar att falla ner i när det gäller motorgången.

/Janne

patand
Moderator & Raceputte

#563 Post by patand »

QV_ wrote:
[Bobo] wrote:NiBilen går bra. Den svarar bra när den väl kommer upp i temp, men är lite kinkig kall.
Har du en AAV att byta med (aux air valve)
Min tomgång var ju låg och krävde stödgas men gick bra varm.
Mitt impulsköp gör samma sak som Vintersläden har jag upptäckt. Dvs när den är kall så vill den inte svara på gas riktigt. När den är varm går den dock kanonbra.

Min tanke har också varit att "aux air valve" kanske strular, men jag har hög tomgång bara dålig gasrespons. Min AAV kanske öppnar för mycket när det är +20 grader ute som igår kväll? Ska rota i gömmorna och se om jag har någon annan.
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

patand
Moderator & Raceputte

#564 Post by patand »

[Bobo] wrote:jag borde han en sådan i mitt garage, på vilken det förslagsvis skulle kunna stå; "kom ihåg att efterdra!".
Det behöver jag med... se mer info i Impulsköpets tråd om en stund... :oops:
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

[Bobo]
Addict

#565 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:jag borde han en sådan i mitt garage, på vilken det förslagsvis skulle kunna stå; "kom ihåg att efterdra!".
Det behöver jag med... se mer info i Impulsköpets tråd om en stund... :oops:
Skönt att man inte är ensam... :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

[Bobo]
Addict

#566 Post by [Bobo] »

Färgen lyser med sin frånvaro. Så i brist på annat fortsatte jag med AC-demonteringen.
Fö att komma åt ordentligt var jag tvungen att ta bort den nedre frontplåten.
Enklare sagt än gjort visade sig... :?

Båda bultarna som fäster plåten i mitten var totalt sönderrostade och föll sönder så fort jag kände på dom.
Blev tvungen att borra. Som väl var hade jag förutsett detta scenario, så jag hade lånat med mig en borrmaskin dagen till ära. :D
IMG_4616 - Copy.JPG
Börjar bli mer och mer tveksam till om jag kommer lyckas trä ut kondensatorn nedåt...
Det lutar åt att jag blir tvungen att lossa kylaren om jag ska få bort den...
Funderar på om det går att funktionstesta den i bilen istället för att slösa tid på att få ur den.
IMG_4618 - Copy.JPG
När jag efter en stund tröttnade på kondensatorn och dess rostiga infästning, fortsatte jag gårdagens motortvättande. :D
Hittade en brun kabel som sitter med en kabelsko i blocket. Den är dock avknipsad, och jag lyckas inte hitta någon fortsättning på den.
Någon som vet vad den ska göra?
IMG_4620 - Copy.JPG
Den sitter skruvad på "ovansidan" av blocket, under insuget... Jordkabel till något?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

patand
Moderator & Raceputte

#567 Post by patand »

[Bobo] wrote:Hittade en brun kabel som sitter med en kabelsko i blocket. Den är dock avknipsad, och jag lyckas inte hitta någon fortsättning på den.
Den sitter skruvad på "ovansidan" av blocket, under insuget... Jordkabel till något?
Ja vart kaaannnn den ha suttit... Jag blir inte förvånad om du hittar andra änden av kabeln sittandes på kompressorn eftersom jag, som jag sa till dig då, inte kunde få bort skruven som höll kabeln (sönderdragen skalle) knipsade av kabeln... :-D
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

[Bobo]
Addict

#568 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Hittade en brun kabel som sitter med en kabelsko i blocket. Den är dock avknipsad, och jag lyckas inte hitta någon fortsättning på den.
Ja vart kaaannnn den ha suttit... Jag blir inte förvånad om du hittar andra änden av kabeln sittandes på kompressorn eftersom jag, som jag sa till dig då, inte kunde få bort skruven som höll kabeln (sönderdragen skalle) knipsade av kabeln... :-D
Då lyssnade inte jag! :D
Jag vet ju att du bad om en avbitare, men jag kopplade aldrig ihop de två. :lol:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

patand
Moderator & Raceputte

#569 Post by patand »

[Bobo] wrote:Då lyssnade inte jag! :D
Jag vet ju att du bad om en avbitare, men jag kopplade aldrig ihop de två. :lol:
Ja sa t.om "men det är bara en jordkabel". :lol: Du var ju fullt upptagen med att fixa min bil, så jag förlåter dig för att du inte lyssnade. :wink:

Nu minns jag dock inte varför jag inte lossade den från blocket istället... :roll:
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

[Bobo]
Addict

#570 Post by [Bobo] »

Idag fick jag äntligen ett sms från Mekonomen med info om att min färg har kommit.
Glad i hågen satte jag mig på cykeln med jycken i karaktäristiskt, lätt motvilligt, släptåg. :D
Efter några timmars rast/vila för min polare i garaget, fortsatte vi till Mekonomen.

Väl på plats såg jag snubben som tog emot min beställning. Han såg mig och komma in och han lämnade butikslokalen direkt och smög ut i verkstaden...
Det här bådar inte gott. :?

Jag visade upp mitt sms och tjejen i kassan gick för att hämta mina två burkar. Hon kom snart tillbaka med fyra burkar. Hon förklarade glatt att det alltid ingår klarlack när man köper vattenbaserad lack hos dom.
Jättebra! Men jag hade ju beställt tvåkomponentslack...

Det här är ju inte första gången, så jag tar det hela med ro.
Men det vore nice om det kunde funka ibland iallafall... :D

Väl tillbaka i garaget bestämde jag mig (inspirerad av förra helgens arbete) för att den nedre frontplåten ska bli perfekt.
Jag fixade ju vinterns krigsskador så gott det gick med plåten kvar på bilen. Nu är den bortmonterad och det går att komma åt överallt.

Ni kanske kommer ihåg hur det såg ut efter vinterns drabbningar...
20130501_124005 - Copy.jpg
Min första attack gjorde att den såg helt ok ut rakt framifrån, men från sidan syntes det att den var lite stukad på mitten.
Några timmar med hammaren rådde bot på det mesta. :D
IMG_4628.JPG
Har en stunds arbete kvar, men grillarna började rullas ut på gräsmattan bredvid där jag höll på, så jag tyckte att det fick räcka för idag. :D

Fortsättning följer...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply