Plockade av topplocket och såg omgående var felet låg:
Kollade skevheten på topplocket, hittade ingenting konstigt någonstans.
Ytan på topplocket där packningen var trasig ser ut så här:
Vad har ni för erfarenheter?
Ska jag bara smaska dit en ny packning och hoppas det håller tätt?
I framkant på cylinder 4 hade packningen spruckitTrasig toppackning 2,5 lit, åsikter?
- Janne J
- Addict
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
Trasig toppackning 2,5 lit, åsikter?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1984
Re: Trasig toppackning 2,5 lit, åsikter?
Fantastiska bilder på en ångtvättad kolv och topp. Jag skulle nog montera en förstärkt variant av toppackning när jag ändå håller på. Noggrann rengöring först. Skulle gärna vilja veta de symptom du upplevt med din läckande packning eftersom jag själv förlorar lite kylarvätska under sommarsäsongen. Motorn "bluddrar" kraftigt varje gång jag startar den varm efter ett kortare uppehåll, ca 20 min eller så. Det går dock över efter några kraftiga gaspådrag. Misstänker att det pyser in kylvätska i någon cylinder pga övertrycket i systemet när motorn är i vila (varm). Lycka till med packningen.
Hansan
Hansan
- Janne J
- Addict
Jag har hela tiden sedan jag köpte bilen i januari haft en liten känsla av att allting inte har stått rätt till.
Det har varit ett lite för högt tryck i kylsystemet kombinerat med lite "fel" lukt i expansionskärlet.
Samtidigt har jag också haft en läcka i oljekylaren/värmeväxlaren som ytterligare har trasslat till felsökningen.
De sista veckorna har det varit ojämn tomgång vid kallstart, 3 cylindrar har jobbat men nummer 4 har behövt en liten stunds körning för att vakna.
Nådastöten kom vid en längre stunds kökörning när packningen brast ordentligt och vattenångan bäddade in bakomvarande bilar i en vit dimma.
Det har varit ett lite för högt tryck i kylsystemet kombinerat med lite "fel" lukt i expansionskärlet.
Samtidigt har jag också haft en läcka i oljekylaren/värmeväxlaren som ytterligare har trasslat till felsökningen.
De sista veckorna har det varit ojämn tomgång vid kallstart, 3 cylindrar har jobbat men nummer 4 har behövt en liten stunds körning för att vakna.
Nådastöten kom vid en längre stunds kökörning när packningen brast ordentligt och vattenångan bäddade in bakomvarande bilar i en vit dimma.
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1984
Då blir det perfekt att fixa båda delarna samtidigt ju. Allting verkar ha med tätningar och packningar att göra på våra bilar, ack så gamla. 

- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
Är bilen original eller trimmad?
Din packning ser ut att ha gått sönder pga ålder då den ser väldigt gammal ut.
Kör du inte med höga laddtryck så skulle jag nöja mig med att montera dit en ny originalpackning samt planslipa toppen för säkerhets skull.
Din packning ser ut att ha gått sönder pga ålder då den ser väldigt gammal ut.
Kör du inte med höga laddtryck så skulle jag nöja mig med att montera dit en ny originalpackning samt planslipa toppen för säkerhets skull.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Janne J
- Addict
Det är min 924S som är patienten, tyvärr ingen överladdning ( det hade varit riktigt skoj med 300 pållar under huven! ).
Känslan när man skruvar är att det inte varit någon där tidigare, antagligen är det originalpackning sedan 1988.
Har kollat toppen noggrant och inte funnit några partier där det ser skevt ut. Porsche skriver i manualen att 0.05 mm är max och jag hittar ingenstans där det ens är i närheten att få in ett bladmått på 0,05.
Jag tror jag chansar på att det går bra utan att plana toppen.
Känslan när man skruvar är att det inte varit någon där tidigare, antagligen är det originalpackning sedan 1988.
Har kollat toppen noggrant och inte funnit några partier där det ser skevt ut. Porsche skriver i manualen att 0.05 mm är max och jag hittar ingenstans där det ens är i närheten att få in ett bladmått på 0,05.
Jag tror jag chansar på att det går bra utan att plana toppen.
- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
aah såg inte att du hade en 924 
Ja då räcker en original packning gott o väl
Ja det finns många som monterar ihop igen utan att plana o så finns det en del som säger att man absolut måste plana.
Packningen är ju där för att kunna ta lite ojämnheter tycker man.
På en överladdad skulle jag i alla fall inte chansa, jag planar alltid.

Ja då räcker en original packning gott o väl

Ja det finns många som monterar ihop igen utan att plana o så finns det en del som säger att man absolut måste plana.
Packningen är ju där för att kunna ta lite ojämnheter tycker man.
På en överladdad skulle jag i alla fall inte chansa, jag planar alltid.
Johan