Hej,
Har fundering på att byta lambdasond då den är väldigt gammal om ens bytt nånsin, känner lite etanollukt och skulle vilja få bort en gastvekning när man duttar på gasen. Finns även fundering om denna ställer till tomgången som är lite mysko vid kallstarter och att motorn varvar ner väldigt långsamt när den är kall.
Jag har två sonder liggande varav den ena står det 090201 på vilket ser ut som tillverkningsdatum?
Båda är från 951 men den andra står det inget datum på och ser rätt mysko svart ut.
Vad tror ni, ser den vita ok ut och tror ni att det är datum på den?
Mvh Peter
Lambdasond skick
- Peedster
- Addict
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
Lambdasond skick
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
Re: Lambdasond skick
Jag kollade på min nya sond som ligger o jag kunde inte hitta några siffror som överens stämde med ett datum.
Din övre sond ser ut att ha fått väldigt feta avgaser då den är så soting o den undre ser ut at ha gått för snålt / gått på e85.
När jag hade blåst min topp packning pga att den gått för snålt så gick även min lambda ihjäl o då såg den ut som din vita.
Men det behöver ju inte betyda att nån av dina sonder är dåliga.
Din övre sond ser ut att ha fått väldigt feta avgaser då den är så soting o den undre ser ut at ha gått för snålt / gått på e85.
När jag hade blåst min topp packning pga att den gått för snålt så gick även min lambda ihjäl o då såg den ut som din vita.
Men det behöver ju inte betyda att nån av dina sonder är dåliga.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
Ok tack för infon!
Har bara kört ytterst lite med den ena för många år sedan (den svarta) och den motorn drog ju olja så in i bomben vilket kanske förklarar en del och den andra (vita) är jag osäker på var jag har fått den ifrån. Men det ser ju onekligen ut som ett datum och då är den ju ganska ny iaf.
Går det att testa de på något sätt utan att de är uppvärmda i en bil?
Mvh Peter
Har bara kört ytterst lite med den ena för många år sedan (den svarta) och den motorn drog ju olja så in i bomben vilket kanske förklarar en del och den andra (vita) är jag osäker på var jag har fått den ifrån. Men det ser ju onekligen ut som ett datum och då är den ju ganska ny iaf.
Går det att testa de på något sätt utan att de är uppvärmda i en bil?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Man kan testa med en gasolbrännare och vanlig multimeter vill jag minnas. Tror man värmde upp den i lågan varvid den ska visa fett blandning och när man sedan tar den ur lågan ska den snabbt falla till noll volt. Går säkert att googla lite på för att få veta mera.
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Peedster
- Addict
Gjorde ett test i fredags enligt Clarks med sonden i bilen men fick inga rättvisande utslag.
Testade istället mina 2 reservsonder enligt gasolmetoden då man jordar svart mot sonden och tar röd kabel på den ensamma hanpinnen på kontakten.
Den svarta sonden var kass!
Den vita sonden var bra!
Lyfte upp bilen och tog bort den i bilen och gasolade den och den visade kassa värden!
Satte i den andra fungerande och det kändes som bilen gick bättre nu faktiskt. Fick ev även bort en liten tveksamhet vid gasblipp på tomgång.
Hittade även en sprucken slang vid nippeln på insuget, den som går till tomgångsmotorn. Fortfarande väldigt långsamt sjunkande tomgång dock.
Mvh Peter
Testade istället mina 2 reservsonder enligt gasolmetoden då man jordar svart mot sonden och tar röd kabel på den ensamma hanpinnen på kontakten.
Den svarta sonden var kass!
Den vita sonden var bra!
Lyfte upp bilen och tog bort den i bilen och gasolade den och den visade kassa värden!
Satte i den andra fungerande och det kändes som bilen gick bättre nu faktiskt. Fick ev även bort en liten tveksamhet vid gasblipp på tomgång.
Hittade även en sprucken slang vid nippeln på insuget, den som går till tomgångsmotorn. Fortfarande väldigt långsamt sjunkande tomgång dock.
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor