Den ganska nyinförskaffade porrsen är i ganska stort behov av en motortvätt. Jag har motortvättat olika bilar tidigare med olika resultat i funktion efteråt.
Har sökt på forumet. Och ja, det är väl alltid en risk för strul efter/i samband med motortvätt.
Vad bör man tänka på/se upp med på dessa bilar vid motortvätt?? Eller avrådes motortvätt rentav??
Om inte undrar jag hur ni som lyckats bra och inte haft krångel efteråt gått tillväga.
Vad har ni täckt osv., elkomponenter, ev. remmar etc., osvosv.
Vore grymt värdefullt med alla tänkbara tips och råd, även tips om bra motortvättmedel osv är mer än välkommet!!
Motortvätt, tips och råd önskas!
-
- S-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
-
- S-Poster
Re: Motortvätt, tips och råd önskas!
Är det ingen på detta forum som motortvättat sin Porsche med bra resultat??!
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Sv: Motortvätt, tips och råd önskas!
Bara att tvätta, undvik högtryckstvätt och var försiktig med vatten runt fördelaren.
Jag brukar använda Autosmarts röda avfettning, den är grymt bra, kostar ca 90:- för en liter hos Mekonomen.
Jag brukar använda Autosmarts röda avfettning, den är grymt bra, kostar ca 90:- för en liter hos Mekonomen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
Tack för bra tips!!
Min plan är att försöka täcka fördelare, generator mm så gott det går med gafa/platspåsar/motsv. och lägga/spraya på lämpligt medel, använda diskborste och svampa vissa ytor och därefter skölja av med trädgårdsslang med ytterst lite tryck.
Ngt annat som kan vara bra att tänka på/täcka el. dylikt??
Min plan är att försöka täcka fördelare, generator mm så gott det går med gafa/platspåsar/motsv. och lägga/spraya på lämpligt medel, använda diskborste och svampa vissa ytor och därefter skölja av med trädgårdsslang med ytterst lite tryck.
Ngt annat som kan vara bra att tänka på/täcka el. dylikt??
-
- S-Poster
Kallavfettning, ngn som har efrarenhet av det i motortvättssammanhang?
- Janne J
- Addict
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
Håller med Erol om Autosmarts produkter, riktigt bra grejor!
Annars är det väl bara sunt förnuft som gäller, undvik vatten i allt med el.
En dos med Bräkleen där det är svårt att komma åt brukar göra gott oxå.
Annars är det väl bara sunt förnuft som gäller, undvik vatten i allt med el.
En dos med Bräkleen där det är svårt att komma åt brukar göra gott oxå.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S2-Poster
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
se till och motortvätta så att du inte behöver starta bilen efteråt.helst att den får stå över natten.
Min erfarenhet är att det är när man startar bilen erteråt som det uppstår krypström mellan komponenter och det blir kortis.Låter man det torka ordentligt så har man minimerat den risken
Min erfarenhet är att det är när man startar bilen erteråt som det uppstår krypström mellan komponenter och det blir kortis.Låter man det torka ordentligt så har man minimerat den risken
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Hej
Jag brukar motortvätta rätt så ofta och spolar på rätt så bra även om jag undviker att spola precis mitt på fördelarlock och andra elektriska grejor. Varannan gång duschar jag på kall-avfettning och svampar runt lite och varannan gång likadant med miljö-avfettning, det känns bra att varje gång få det lite renare än gången innan.
Efter tvätten brukar jag starta motorn och köra den rejält varm på tomgång, ända tills fläkten går igång och ett tag till. Sedan kör jag inomhus och torkar ur synligt vatten med papper och låter den stå med öppen huv.
Jag har alltid gjort så här och har aldrig haft problem med någon bil, har bilen ett fördelarlock som sitter med snäppfästen så brukar jag torka/blåsa ur det innan motorstart. Att motortvätta utan att den får stå med öppen huv skulle aldrig falla mig in.
Bengt
Jag brukar motortvätta rätt så ofta och spolar på rätt så bra även om jag undviker att spola precis mitt på fördelarlock och andra elektriska grejor. Varannan gång duschar jag på kall-avfettning och svampar runt lite och varannan gång likadant med miljö-avfettning, det känns bra att varje gång få det lite renare än gången innan.
Efter tvätten brukar jag starta motorn och köra den rejält varm på tomgång, ända tills fläkten går igång och ett tag till. Sedan kör jag inomhus och torkar ur synligt vatten med papper och låter den stå med öppen huv.
Jag har alltid gjort så här och har aldrig haft problem med någon bil, har bilen ett fördelarlock som sitter med snäppfästen så brukar jag torka/blåsa ur det innan motorstart. Att motortvätta utan att den får stå med öppen huv skulle aldrig falla mig in.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)