951-91 3.0
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har hållt på ett tag med att försöka få dit en frontmonterad intercooler på bilen.
Jag tror egentligen inte att orginal IC:n är särskilt dålig men den är ju inte riktigt dimensionerad för effekten som jag har i motorn nu.
Det är en vanlig kina IC som jag har tryckt dit,det är mest stötfångaren jag behövt såga i för att den skulle få plats.
Ska bara bygga om gavlarna lite och svetsa dit röranslutningarna så är det klart,nästan bolt-on ju
Jag tror egentligen inte att orginal IC:n är särskilt dålig men den är ju inte riktigt dimensionerad för effekten som jag har i motorn nu.
Det är en vanlig kina IC som jag har tryckt dit,det är mest stötfångaren jag behövt såga i för att den skulle få plats.
Ska bara bygga om gavlarna lite och svetsa dit röranslutningarna så är det klart,nästan bolt-on ju
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Ser bra ut, påminner lite om SFR ic:n som en del monterat på rennlist.
Dom verka också ha kapat en del i både kofångare o i aluminium delen.
Ett annat alternativ är att kapa i själva plåt balken mellan tornen istället, det verkar nästan lättare men såklart blir det en försvagning emellan om man inte bygger nått extra stag.
Tänker du komma på såtenäs träffen i sommar?
Vore skoj att få kolla närmare på din bil
Dom verka också ha kapat en del i både kofångare o i aluminium delen.
Ett annat alternativ är att kapa i själva plåt balken mellan tornen istället, det verkar nästan lättare men såklart blir det en försvagning emellan om man inte bygger nått extra stag.
Tänker du komma på såtenäs träffen i sommar?
Vore skoj att få kolla närmare på din bil
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Häftade dit lite rörböjar idag och allt verkar få plats tillslut.
Jo jag har kollat lite på bla SFR IC och den är lite tjockare och ganska mycket lägre i höjd ca 100 mm än den jag har satt dit.
Plåtbalken mellan rambenen har jag faktiskt lämnat helt orörd,känns som att den är rätt viktig för vridstyvheten
Det är inte omöjligt att jag ska till Sotenäs träffen men troligtvis blir det inte i år,fast jag har varit där 2 gånger tidigare år
Jo jag har kollat lite på bla SFR IC och den är lite tjockare och ganska mycket lägre i höjd ca 100 mm än den jag har satt dit.
Plåtbalken mellan rambenen har jag faktiskt lämnat helt orörd,känns som att den är rätt viktig för vridstyvheten
Det är inte omöjligt att jag ska till Sotenäs träffen men troligtvis blir det inte i år,fast jag har varit där 2 gånger tidigare år
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Stekte ihop det sista på intercoolern idag.
Har även provtryckt den till 3 bar,mina svetsar höll faktiskt tätt det gjorde däremot inte dom gjutna orginalgavlarna.
Det var lite porer i gjutgodset som läckte så man fick borra bort poren och svetsa lite.
Man får ju vad man betalar för när man köper billiga kinaprylar,men på det stora hela så verkar den rätt ok.
Har även provtryckt den till 3 bar,mina svetsar höll faktiskt tätt det gjorde däremot inte dom gjutna orginalgavlarna.
Det var lite porer i gjutgodset som läckte så man fick borra bort poren och svetsa lite.
Man får ju vad man betalar för när man köper billiga kinaprylar,men på det stora hela så verkar den rätt ok.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Ska testa en Hitatchi MAF-mätare i år tänkte jag.
Så jag har svarvat och fräst ett hus i aluminium till den och lufttempgivaren.
Så jag har svarvat och fräst ett hus i aluminium till den och lufttempgivaren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Ser riktigt bra ut!
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Är MAF givaren gjord för ett visst mått på "röret" den sitter i eller hur vet den annars hur mycket luft som passerar utan att så att säga vidröra den? Bara nyfiken på hur det fungerar då jag inte har någon koll själv.
Snyggt "hus" du fixat förresten!
Snyggt "hus" du fixat förresten!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Jo det är helt rätt att MAF-givaren är gjord för ett visst mått på röret.
Ökar man tex diametern på röret så sänker man lufthastigheten genom MAF-givaren som då ger en lägre spänning ut till DME:n.
Men bara det är någorlunda rätt så funkar det att göra "finjusteringen" i programvaran efteråt.
Ökar man tex diametern på röret så sänker man lufthastigheten genom MAF-givaren som då ger en lägre spänning ut till DME:n.
Men bara det är någorlunda rätt så funkar det att göra "finjusteringen" i programvaran efteråt.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Ungefär som jag trodde då.tkgb wrote:Men bara det är någorlunda rätt så funkar det att göra "finjusteringen" i programvaran efteråt.
Tack för lektionen!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har börjat lite smått att kolla över vevhusventilationen.
Det har väl funkat någorlunda bra innan men mitt nya insug tog lite mer plats neråt än orginalet så jag bytte ut locket på vevhusburken till ett från en S2:a då den har slanganslutningen åt sidan till skillnad från turbons lock som har anslutningen rakt upp.
Efter det så började det läcka olja på avgassystemet vilket är något besvärande.
Jag tror det är locket som inte riktigt tätar mot burken så jag har börjat tillverka ett nytt lock i stål istället.
Det blir även lite grövre slang/anslutning än orginal.
Orginallocket i plast har ett rör som går ner i burken nån som vet vad det gör för nytta?
Det har väl funkat någorlunda bra innan men mitt nya insug tog lite mer plats neråt än orginalet så jag bytte ut locket på vevhusburken till ett från en S2:a då den har slanganslutningen åt sidan till skillnad från turbons lock som har anslutningen rakt upp.
Efter det så började det läcka olja på avgassystemet vilket är något besvärande.
Jag tror det är locket som inte riktigt tätar mot burken så jag har börjat tillverka ett nytt lock i stål istället.
Det blir även lite grövre slang/anslutning än orginal.
Orginallocket i plast har ett rör som går ner i burken nån som vet vad det gör för nytta?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Röret som går ner ska vara som en skiljevägg för att låta oljedimman stanna upp lite och svalna o hinna kondensera ut o falla tillbaka ner i tråget om jag fattat det rätt. (tror det blir lite cyclon effekt av röret eftersom det är ett litet hål i sidan).
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Ja det låter ju vettigt att det har nån slags separerande funktion för oljedimman.
Nu börjar det bli färdigt det vart väldigt mycket jobb med nåt så enkelt som ett lock
Hoppas skiten nu håller tätt när man laddar på
Nu börjar det bli färdigt det vart väldigt mycket jobb med nåt så enkelt som ett lock
Hoppas skiten nu håller tätt när man laddar på
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Snyggt gjort
Jag har borrat upp hålet i original aos o kör en Catch tank i serie med original aos med lite bättre filter i.
Jag har borrat upp hålet i original aos o kör en Catch tank i serie med original aos med lite bättre filter i.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Jo så hade jag det innan jag bytte insug med och det funkade bra.
Jag har satt min catchtank framför höger framhjul då jag ville ha en ganska stor tank.
Det blir ju långa slangar dit men det blir ju oljegegga i den så det funkar väl.
Jag har satt min catchtank framför höger framhjul då jag ville ha en ganska stor tank.
Det blir ju långa slangar dit men det blir ju oljegegga i den så det funkar väl.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Då jag är lite envis med att behålla det gamla Bosch motronic systemet så tänkte jag testa lite prylar från Rogue tuning i USA.
Så jag skickade DME boxen till USA för modifiering sen tog det ca 5 månader innan jag fick tillbaks den så man får inte ha för bråttom.
Men nu är allt inkopplat och jag har börjat leka lite i Tunerpro som är programmet där man mappar och loggar.
Nu har jag tillgång till att ändra allt som DME:n kontrollerar,den är även modifierad för att ta in en map signal för att sköta tändningen.
Effektmässigt kommer det nog inte bli så stor skillnad mot dom prylarna jag hade innan,det är mest att det är kul att kunna pilla på allt i motronicet själv.
Ska besiktiga bilen så jag gjorde lite avgastest idag,det mesta såg ok ut men HC låg runt 100 så lite på gränsen,men bara genom att sänka tändningen lite på tomgång så gick det ner till ca 50
En sån sak har ju inte gått att göra innan så det var ju roligt
Så jag skickade DME boxen till USA för modifiering sen tog det ca 5 månader innan jag fick tillbaks den så man får inte ha för bråttom.
Men nu är allt inkopplat och jag har börjat leka lite i Tunerpro som är programmet där man mappar och loggar.
Nu har jag tillgång till att ändra allt som DME:n kontrollerar,den är även modifierad för att ta in en map signal för att sköta tändningen.
Effektmässigt kommer det nog inte bli så stor skillnad mot dom prylarna jag hade innan,det är mest att det är kul att kunna pilla på allt i motronicet själv.
Ska besiktiga bilen så jag gjorde lite avgastest idag,det mesta såg ok ut men HC låg runt 100 så lite på gränsen,men bara genom att sänka tändningen lite på tomgång så gick det ner till ca 50
En sån sak har ju inte gått att göra innan så det var ju roligt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users