Hejhej. Att renovera porsche är för kul och jag tänkte på en bra sak att ha i garaget, kompressor(en sån biltema,Jula säljer)
Hur stor tycker ni att jag behöver om jag vill ha utrustning för att kunna blästra, jobba med mutteravdragare, renblåsningspistol, fylla på luft i däck, lacka(färgspruta)
/Novisen
Kompressor(verktygsorienterad)
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 944 Grey
- Årsmodell: 1983
Kompressor(verktygsorienterad)
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Re: Kompressor(verktygsorienterad)
Blästra = den är alltid för liten
Lacka/mutterdragare = 400 minutliter = 4 HK
Tank på minst 60 liter men gärna större
/Janne

Lacka/mutterdragare = 400 minutliter = 4 HK
Tank på minst 60 liter men gärna större
/Janne
- Janne J
- Addict
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
Jag har en på 5,5 hästar och 100 liters tank och det är gränsfall att blästra med en hinkbläster. En vanlig liten punktbläster är däremot inga problem.
Lackering funkar utmärkt.
Lackering funkar utmärkt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S2-Poster
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
Ju större du kan köpa ju mer kan du använda den till. Tyvärr blir dom
Dyra när man kommer över hobbystorlek. Ett tips är att hålla koll på exekutiva
Auktioner som kronkalle har. Det är tuffa tider för småfirmor nu,så det finns
Chans att göra fynd. Dom brukar annonsera på hemsidan vad dom har för objekt till salu...
Dyra när man kommer över hobbystorlek. Ett tips är att hålla koll på exekutiva
Auktioner som kronkalle har. Det är tuffa tider för småfirmor nu,så det finns
Chans att göra fynd. Dom brukar annonsera på hemsidan vad dom har för objekt till salu...
-
- Carrera-Poster
För lite uppföljning i ärendet så har jag tittat på specifikationerna för de redskap jag önskar äga i framtiden.
Inget av redskapen är ohanterligt för en mindre kompressor. Jag kan tom. gå under 100 L tank för att ändå ha en som klarar av en färgspruta, punktbläster o mutterdragare.
Menar ni att om jag köper en kompressor av det mindre slaget så blir det ändå bra sen? rent praktiskt för att använda utrustningen.
Ni får ursäkta om jag låter som en pipande ankunge men jag vill verkligen hitta rätt kompressor från början som kan hantera ovanstående utrustningar väl.
O tack för de hittills inkomna svaren.
Inget av redskapen är ohanterligt för en mindre kompressor. Jag kan tom. gå under 100 L tank för att ändå ha en som klarar av en färgspruta, punktbläster o mutterdragare.
Menar ni att om jag köper en kompressor av det mindre slaget så blir det ändå bra sen? rent praktiskt för att använda utrustningen.
Ni får ursäkta om jag låter som en pipande ankunge men jag vill verkligen hitta rätt kompressor från början som kan hantera ovanstående utrustningar väl.
944 83a - Gasa-på-bilen
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
Tankens storlek är endast en buffert som kan täcka upp för storförbrukande verktyg som man inte står och matar på med i flera minuter. Vid tex blästring där man kör på ganska hårt så är det hög kapacitet man behöver.Tomcat1 wrote:För lite uppföljning i ärendet så har jag tittat på specifikationerna för de redskap jag önskar äga i framtiden.
Köp ändå en liten kompressor är mitt förslag om du inte redan nu vet att du skall blästra skiten ur nåt stort och rostigtden täcker 95% av det man vill använda den till, tar liten plats och är billig.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
Gillar man lufttryckdrivna verktyg så kommer snart en slipmaskin in i bilden, och då ligger man ju på och nöter en del.
Funderar på att byta och en ny ligger på knappa 10 om man vill ha 5,5 HK och något bättre än bottenskrapet.
När det gäller kompressor så är allt bättre än inget!
Min nya mutterknackare är råstark på lite luft, drar loss alla 4 hjulen utan att kompressor startar
men så är mutterdragaren ny och frisk.
/Janne
har nu 4 HK 60 liter tank och kör trycket mellan 5 - 7 Kg för den börjar bli sliten
Funderar på att byta och en ny ligger på knappa 10 om man vill ha 5,5 HK och något bättre än bottenskrapet.
När det gäller kompressor så är allt bättre än inget!
Min nya mutterknackare är råstark på lite luft, drar loss alla 4 hjulen utan att kompressor startar

/Janne
har nu 4 HK 60 liter tank och kör trycket mellan 5 - 7 Kg för den börjar bli sliten
-
- Carrera-Poster
Tack för svaren, efter era råd och egen forskning kommer en större(10L,5,5hk med runt 400L/min) att införskaffas.
944 83a - Gasa-på-bilen
-
- Addict
Min är den beg efter en översvämmning och jag har haft den i +15 år eller så.
Har man råd att köpa en "bra" så kommer den att vara med dig i många år framöver.
3 fas maskiner har även en stor fördel. Det är inte många som kan låna sådana...
/Janne
som förövrigt funderar på var (vem som har) min Bosch nibbler
Har man råd att köpa en "bra" så kommer den att vara med dig i många år framöver.
3 fas maskiner har även en stor fördel. Det är inte många som kan låna sådana...
/Janne
som förövrigt funderar på var (vem som har) min Bosch nibbler