Fel på gasspjälls sensorn??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
one4fun
S-Poster
Posts: 75
Joined: 2011-09-14 22:34:12
Bilmodell: 944RS
Årsmodell: 1985
Location: Helsingborg
Contact:

Fel på gasspjälls sensorn??

#1 Post by one4fun »

Hej

Min 944 n/a går skitdåligt och vi håller på att felsöka tändning och insprutning.

DME relät är bytt då det var billigt :-)


Vi har mätt gasspjälls sensorn. (Throttle switch sensor)

Vi har gått efter Haynes värden...

Haynes värde:
Mät stift 2 och bilens jord, ökning i ohm vid gaspådrag.
Resultat: Ingen förändring.

Mät stift 2 och sensorns jord 18, ökning i ohm vid gaspådrag.
Resultat: Ingen förändring.

Mät stift 3 och sensorns jord 18, Minskning i ohm vid gaspådrag.
Resultat: Ökning i ohm vid gaspådrag. Alltså tvärt om....

Vi tror att denna sensor är kass... Några andra idéer??

Vad får det för konsekvens på motorgången om denna sensor är trasig??

Bilen går dåligt, svarar dåligt på gas, stannar på tomgång mm..

Kan det vara denna sensor som är orsaken till det onda??

Tacksam för svar!

Mvh

Per

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Fel på gasspjälls sensorn??

#2 Post by Henka_E »

Fast N/a har ju ingen sensor, den har en switch. Den slår bara till när trotteln är fullt öppen.

one4fun
S-Poster
Posts: 75
Joined: 2011-09-14 22:34:12
Bilmodell: 944RS
Årsmodell: 1985
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Fel på gasspjälls sensorn??

#3 Post by one4fun »

Oavsett switch eller sensor borde resultatet motsvara manualen...eller? Skyller på språkförbistring delat med bristande kunskap..:-)

har jag förstått det rätt så skall det var 0 ohm med spjället är stängt för att sedan öka när spjället öppnar. Detta sker inte iaf. ( terminal 2)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Fel på gasspjälls sensorn??

#4 Post by Henka_E »

Inte öka, det ska vara dött ända tills den är i botten. Det är inte en sensor, det är en switch, det finns bara en punkt där det kan hända nåt. 0 ohm ända till fullt öppet och där ska det bli oändligt motstånd. Inget annat.

Kollar du i rätt manual? Det skiljer på turbo och n/a. Varför inte kolla i Porsches egen manual?

http://www.equipedic.se/docs/944/worksh ... engine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users