Köpa delar USA
- Daniel
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Köpa delar USA
Finns diverse olika ställen i USA med stort utbud 944 prylar, till bra priser, inte minst ebay.com. Någon som har erfarenhet av hur det fungerar med oförutsedda utgifter, tex tull? Annars verkar det bara vara att shoppa, räkna med frakt, och betala med paypal.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Sluggen
- S2-Poster
- Bilmodell: 951
Ska det gå by the book så är det 25% påslag för moms på hela summan ink frakt och ev försäkring, och 4% tull. Vissa skickar inte utanför staterna så då måste du ha en amerikansk adress (tex via Jetcarrier). Lindsey racing är grymt smidiga och snabba btw. Finns grejerna att få tag på i Sverige är det oftast bäst att handla här.
- YocaL
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Re: Köpa delar USA
Jag har handlat bildelar 2ggr ifrån USA, men har av nån anledning sluppit moms båda gångerna.
Ska du handla saker via Ebay skulle jag rekomendera att du tar en titt på engelska Ebay först.
Där brukar leveranserna gå snabbt, plus att du garanterat slipper den extra momsen.
Ska du handla saker via Ebay skulle jag rekomendera att du tar en titt på engelska Ebay först.
Där brukar leveranserna gå snabbt, plus att du garanterat slipper den extra momsen.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
- Daniel
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Om man läser tullverkets hemsida, så är det inte så mycket att tveka om. Det jag undrade var hur erfarenheten är bland er som beställt. Generellt sett (har tittat lite på andra forum också) verkar det vara lite randomiserat om man blir avkrävd avgifter. Inställningen blir nog att man får räkna med avgifter, så blir man inte besviken än vad som händer.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Hur skulle tull kunna vara en oförutsedd utgift? Oönskad kanske.Daniel wrote:... oförutsedda utgifter, tex tull?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Jag har handlat väldigt mycket till min bil från USA. Beggat har det varit Ebay och nytt från diverse företag. Tror jag betalat moms i en tiondel av fallen. Den helt avgörande skillnaden har varit att jag varit hemma då Posten; UPS eller DHL kommit förbi. Då har jag sluppit alla extraavgifter. Hamnar det däremot på lokala postkontoret är det bara att slanta.
Engelska Ebay har jag handlat en del ifrån. Men portot är ofta dyrt. Dessutom har jag blivit lurad åtskilliga gånger. Långt bättre är tyskarna. Väldigt pålitiga och billigare frakt än inom Sverige.
Engelska Ebay har jag handlat en del ifrån. Men portot är ofta dyrt. Dessutom har jag blivit lurad åtskilliga gånger. Långt bättre är tyskarna. Väldigt pålitiga och billigare frakt än inom Sverige.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Fritt taget ur minnet av det jag läste för många år sedan
köper man för 300 så är man "befriad" från tull och moms.
För summor upp till en 5-600 så är det en "administrativ avgift" därefter blir det tull + moms.
Med "köp" så är det köp + frakt jag menar.
Så en firma med låga protokostnader och flera köptillfällen kan vara lönsamt.
Att tänka på när man handlar med USA är att det är lite underligt ibland med vad dom vill göra och vad det kommer att kosta när du är utan för USA och betalar med ett kredit kort med fakturaadress utanför USA... ibland är inget lätt!
I de fall jag har fått avgifter av tullen på paketen så blir det ett postförskott som man löser ut på sitt lokala "postställe".
I de fall paketen gått vid UPS eller dylika fraktfirmor så blir det alltid moms och tull om varuvärdet är stort nog. Desutom är ju frakten dyr på dessa transportsätt.
/Janne
Det känns som att ett litet lättare paket har "lättare" att smita förbi tull och moms i de fall värdet har överstigit 300 SEK
köper man för 300 så är man "befriad" från tull och moms.
För summor upp till en 5-600 så är det en "administrativ avgift" därefter blir det tull + moms.
Med "köp" så är det köp + frakt jag menar.
Så en firma med låga protokostnader och flera köptillfällen kan vara lönsamt.
Att tänka på när man handlar med USA är att det är lite underligt ibland med vad dom vill göra och vad det kommer att kosta när du är utan för USA och betalar med ett kredit kort med fakturaadress utanför USA... ibland är inget lätt!
I de fall jag har fått avgifter av tullen på paketen så blir det ett postförskott som man löser ut på sitt lokala "postställe".
I de fall paketen gått vid UPS eller dylika fraktfirmor så blir det alltid moms och tull om varuvärdet är stort nog. Desutom är ju frakten dyr på dessa transportsätt.
/Janne
Det känns som att ett litet lättare paket har "lättare" att smita förbi tull och moms i de fall värdet har överstigit 300 SEK