Dörrsidor
- Magblixt
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2012-04-07 13:08:47
- Bilmodell: 964c2 & 968
- Årsmodell: 1992
- Contact:
Dörrsidor
Inredningen är på väg ut och nu har jag kommit till dörrsidorna. Jag skulle vilja ha en väldigt enkel slät dörrsida. Inget "fancy", bara lätt och funktionellt. Jag har kvar fönsterhissar och elspeglarna, så de knapparna ska funka på något vis.
Istället för att uppfinna hjulet frågar jag nu er vad som är "best practice" bland rejsare.
Tack på förhand!
Istället för att uppfinna hjulet frågar jag nu er vad som är "best practice" bland rejsare.
Tack på förhand!
PA = Porsche Addict
964 röd
968 blå
964 röd
968 blå
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Dörrsidor
944/968 hade ingen lätt dörrsida liknande 964 RS orginal. Vill du ha något snyggt så är det nog bara att skapa själv. Bygga mall i papp och översätt till någon lättviktsskiva som kläs i något lätt material.
Hade jag varit i dina kläder hafr jag köpt ett par andra dörrar (det är inte 911-priser på dessa
) och sågat ut så mycket plåt det går samt krockbalkar. Du ska ju ändå ha fullbur!
Orginaldörrarna kan nog vara bra att spara för jag vet inte vad besiktningen säger, men det finns kanske någon annan här som vet.
Annars finns ju dörrar i GF, men det lär nog kosta lite?
//Pehr
Hade jag varit i dina kläder hafr jag köpt ett par andra dörrar (det är inte 911-priser på dessa



Annars finns ju dörrar i GF, men det lär nog kosta lite?
//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Dörrsidor
Ganska säker på att glasfiber dörrar inte är godkända både för svensk bilprovning och roadsport om det nu är det han hade tänkt köra. Jag hade nämligen den tanken också men fick det förklarat för mig.Pehr Johnsson wrote:944/968 hade ingen lätt dörrsida liknande 964 RS orginal. Vill du ha något snyggt så är det nog bara att skapa själv. Bygga mall i papp och översätt till någon lättviktsskiva som kläs i något lätt material.
Hade jag varit i dina kläder hafr jag köpt ett par andra dörrar (det är inte 911-priser på dessa![]()
) och sågat ut så mycket plåt det går samt krockbalkar. Du ska ju ändå ha fullbur!
Orginaldörrarna kan nog vara bra att spara för jag vet inte vad besiktningen säger, men det finns kanske någon annan här som vet.
Annars finns ju dörrar i GF, men det lär nog kosta lite?
//Pehr
Jag har ungefär samma planer annars som trådskaparen men jag hade tänkt att såga ut dörrarna fullständigt så jag bara har ytterskalet kvar, och sen rycka ut allting i form av fönsterhissar och grejer sen limma fast plastrutor i dörramen istället.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Dörrsidor
Tänkt på att plastrutor inte är godkänt enligt SBP.Lilja wrote:Ganska säker på att glasfiber dörrar inte är godkända både för svensk bilprovning och roadsport om det nu är det han hade tänkt köra. Jag hade nämligen den tanken också men fick det förklarat för mig.Pehr Johnsson wrote:944/968 hade ingen lätt dörrsida liknande 964 RS orginal. Vill du ha något snyggt så är det nog bara att skapa själv. Bygga mall i papp och översätt till någon lättviktsskiva som kläs i något lätt material.
Hade jag varit i dina kläder hafr jag köpt ett par andra dörrar (det är inte 911-priser på dessa![]()
) och sågat ut så mycket plåt det går samt krockbalkar. Du ska ju ändå ha fullbur!
Orginaldörrarna kan nog vara bra att spara för jag vet inte vad besiktningen säger, men det finns kanske någon annan här som vet.
Annars finns ju dörrar i GF, men det lär nog kosta lite?
//Pehr
Jag har ungefär samma planer annars som trådskaparen men jag hade tänkt att såga ut dörrarna fullständigt så jag bara har ytterskalet kvar, och sen rycka ut allting i form av fönsterhissar och grejer sen limma fast plastrutor i dörramen istället.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Dörrsidor
Säger du det? Kan du hänvisa till någon text där det står? Det hade varit intressant för alla som bygger racebilar. Jag har själv ägt och besiktigat Alfor och Porschar i 15 år med samtliga sidorutor och bakrutan på en 924 i Lexan/Makrolon(polycarbonat). Det är inget besiktningsmän borde missa, tycker jag. Det skallrar rätt väl både inne och utanför kupen när man kör. Sen har det inte varit några hinder i Roadsport heller.
Men regler kan ha ändrats så därför vore det intressant att veta vad som gäller nu.
Med vänlig hälsning,
Goran
Men regler kan ha ändrats så därför vore det intressant att veta vad som gäller nu.
Med vänlig hälsning,
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Dörrsidor
Ska se om jag hittar det. Stod någonstans på Rejsa.Goran wrote:Säger du det? Kan du hänvisa till någon text där det står? Det hade varit intressant för alla som bygger racebilar. Jag har själv ägt och besiktigat Alfor och Porschar i 15 år med samtliga sidorutor och bakrutan på en 924 i Lexan/Makrolon(polycarbonat). Det är inget besiktningsmän borde missa, tycker jag. Det skallrar rätt väl både inne och utanför kupen när man kör. Sen har det inte varit några hinder i Roadsport heller.
Men regler kan ha ändrats så därför vore det intressant att veta vad som gäller nu.
Med vänlig hälsning,
Goran
EDIT: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... 6087b4c8a0" onclick="window.open(this.href);return false;
En av flera trådar, finns ett inlägg med två länkar också.
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Dörrsidor
Min kompis har haft plastrutor i sin i flera år nu och blivit godkänd på SBP varje år så jag vet inte om dom kanske inte kollar så noga alltid?Harpin wrote:Tänkt på att plastrutor inte är godkänt enligt SBP.Lilja wrote: Ganska säker på att glasfiber dörrar inte är godkända både för svensk bilprovning och roadsport om det nu är det han hade tänkt köra. Jag hade nämligen den tanken också men fick det förklarat för mig.
Jag har ungefär samma planer annars som trådskaparen men jag hade tänkt att såga ut dörrarna fullständigt så jag bara har ytterskalet kvar, och sen rycka ut allting i form av fönsterhissar och grejer sen limma fast plastrutor i dörramen istället.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Magblixt
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2012-04-07 13:08:47
- Bilmodell: 964c2 & 968
- Årsmodell: 1992
- Contact:
Re: Dörrsidor
Kan se att flertalet "rensade" 944or har kvar originaldörrrsidorna. Verkar inte finnas så många kg att spara här så lägger detta på hyllan tills jag kommit längre ner på "att göra" listan.
PA = Porsche Addict
964 röd
968 blå
964 röd
968 blå
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
Re: Dörrsidor

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- Magblixt
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2012-04-07 13:08:47
- Bilmodell: 964c2 & 968
- Årsmodell: 1992
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users