På andra bilar jag meckat med har jag fått ut en hel stötdämpare när jag skruvat loss den stora muttern som håller dämparen i fjäderbenet. Men igår när jag gjorde det på fjäderbenet på min 944 så fick jag istället golvet fullt av olja och något som endast kan beskrivas som stötdämpar-inälvor framför mig. Ja det såg faktiskt ut som ett stötdämpar-slakteri.
Vad är det jag missat? Är det såhär original på 944? Går det att bara fylla på ny olja och sätta ihop skiten igen?
Ev. så är detta den dummaste frågan i 944Sveriges historia och ev. borde jag bli förbjuden att mecka med bilar igen. Hoppas inte...
Snälla citera inte mig så jag har möjlighet att ta bort denna texten och låtsas som om detta aldrig har hänt
Nejdå. Det där är helt rätt. Sådär är det orginal. Köper du nya dämpare ser det ut som du är van vid. Du kan fylla på olja och skruva ihop igen om du vill. Byt gärna o-ringarna i så fall.
Phu! Då behöver jag inte lägga in mig själv på mentalsjukhus i alla fall
Men då har jag ju en fundering till. Vilken olja är det i dämparen original och sen undrar man ju om man kan köra med en något trögare olja och få en dämpare som är lite styvare?
hanilton199 wrote:elller så köper du ny dämpare konis dämpare passar ju i där oljan va.
Då behöver du inte fylla på.
Nä, altså jag vet hur det brukar se ut. Det jag blev förvånad över var att det inte såg ut som det brukar...om ni förstår hur jag menar
Men jag har nog faktiskt bestämt mig för att göra ett litet test och renovera original-dämparna och köra med en lite tjockare olja. Jag gillar att testa saker, undersöka och inte alltid gå den enkla vägen. Antingen blir det bra eller så blir det helkass. Vem vet? Oavsett vad så kommer det inte att kosta några stora summor.
hanilton199 wrote:elller så köper du ny dämpare konis dämpare passar ju i där oljan va.
Då behöver du inte fylla på.
Nä, altså jag vet hur det brukar se ut. Det jag blev förvånad över var att det inte såg ut som det brukar...om ni förstår hur jag menar
Men jag har nog faktiskt bestämt mig för att göra ett litet test och renovera original-dämparna och köra med en lite tjockare olja. Jag gillar att testa saker, undersöka och inte alltid gå den enkla vägen. Antingen blir det bra eller så blir det helkass. Vem vet? Oavsett vad så kommer det inte att kosta några stora summor.
Återkom gärna med resultat.
För dom som kör på bana är det kanske inte ett alternativ,men
För dom som inte har så höga ambitioner kan det vara en ide att
Byta olja och packningar...
Skip wrote:
Hmm, innan du slänger i tjockare olja kan detta kanske vara både läs- och tänkvärt:
Precis. Jag tycker du ska prova att fixa dämparna. Det känns inte som raketforskning direkt. Jag var sugen på att prova själv med hade redan köpt insatser så jag valde den enkla vägen.
Jajjemen, riktigt nyttig läsning ni länkar till. Jag ska helt klart fixa nya slitdelar till dämparna.
Jag var faktiskt ute i garaget igår och provade lite olika oljor i dämparna med riktigt gott resultat.
Det enda "problemet" som jag ser det är att få till hållbarheten. Man vill ju ha dem så tröga det går utan att riskera att de interna delarna får stryk om man skulle köra på en ojämnhet i vägen.
Jag återkommer med mer resultat.
Kanske dags för en liten uppdatering då. Nu har jag kört de här dämparna i ca 4månader med 3ggr så tjock olja som de rekommenderar. Jag har kört dem i minusgrader, jag har kört dem på grusväg och jag har kört dem på bana.
Inga sprängningar, inget läckage, INGA problem!
Jag gillar hur dämparna fungerar och jag kan rekommendera denna modden till andra. Ett trevligt sätt att spara några kronor helt enkelt.