Törstig och slö 944 turbo...*hjälp*

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
944turbo!
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Törstig och slö 944 turbo...*hjälp*

#1 Post by 944turbo! »

Har problem med min turbo-86:a som inte alls vill gå som den ska och drar hejdlöst mycket bensin. Har mätt upp den till 1,4l/mil vid ren motorvägskörning, något den tidigare klarade på 0,85-0,9l/mil. Vid mer blandad körning och lite tyngre högerfot drar den lätt en bra bit över 2 liter milen!!!(tidigare ca:1,3 l/mil)

Har nu(Efter tips från Sveriges bästa 944-mek) provat att skifta databoxar, Lmm, gasspjällsgivare och tempgivaren(som sitter i blocket) men utan resultat.

När bilen är kall känns den dock betydligt rappare och går mera som den ska/gjorde förrut.(Vet att man inte får gasa med kall bil men var tvungen att testa om jag bara inbillade mig eller om den verkligen var piggare då.) När den blir varmare känns den seg och accar dåligt vilket kanske iofs inte så konstigt med tanke på all extra soppa den måste få. Borde väl sura ner sig och därmed ställa ner både tändning och turbotryck???!

Bilen är försedd med chip + hårdare wg-fjäder och 3-bars br.trycksregulator från Sandén men i övrigt helt original. Nyligen servad med nya remmar,stift,tändkablar,fördelarlock/rotor,bränslefilter,mm

Bilen gick kanonfint dom 2 första dagarna efter servicen men sen blev den trött och har bara dragit mer och mer bensin.

Kan det hänt nått med den nya br.trycksregulatorn eller vad kan det vara som är fel?!

Förutom att det är surt att ha en trött Porsche blir jag ruinerad på att åka runt i en bil som slickar i sig en bra bit över 2 l/mil. *suck*

Börjar snart ge upp nu... hade ju sett fram emot en sommar med en fin och rapp 944:a. :(

Tänkte att det kanske finns ngn här på forumet som råkat ut för nått liknande???

Är MKT tacksam för alla råd och tips jag kan få!

Tack på förhand!

Mvh:Pelle
944 turbo-86 + 944 turbo-89

gurra
Sponsor

#2 Post by gurra »

Vart i Sverige bor du?
Bor du i närheten av sthlm kan jag hjälpa dig att lösa felet...

Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

944turbo!
S-Poster

#3 Post by 944turbo! »

Ja, eller iaf nästan...bor utanför Norrköping så det är ju inte så långt! ;)

Vore ju guld värt om du tror att du skulle kunna hjälpa mig få ordning på det! :)

Du kan väl pm:a ditt nr eller ringa mig på 070-5870640 när du har tid.(Lämna ett meddelande om jag inte svarar.)

Ps:Var väl nästan dig jag köpte en svart originalratt av i höstas om jag inte minns helt fel?! Ds.

951master
Turbo-Poster
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986

byt tändspole...

#4 Post by 951master »

har haft precis samma syndrom/bekymmer på en av mina bilar förut, dock en helt annan bil, (Audi A4), den har separata tändspolar, men det var tändspolarna som gav för klen gnista när dom blev varma... prova att byta tändspole på bilen, alt. stift eller kablar kan ju också va överslag i när dom blir varma, då blir den trött å drar sås...

vill du låna en tändspole så har jag en lös ligger...

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

944turbo!
S-Poster

#5 Post by 944turbo! »

Ok, jo det låter ju iaf som samma symtom som jag har! Ska ta mig en titt på tändspolen+ prata lite med "Gurra" och se vad han tror om det hela.

Skulle ju vara jätteschysst om jag får låna din spole och se om det blir ngn skillnad!

Någon som har fler tips/idéer om var felet kan ligga?!

Mike-DK
Carrera-Poster
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992

#6 Post by Mike-DK »

Hörs som att kallstart programmet inte stänger av men att motorn fortsätter att köre med extra bensin även efter upvarmning?
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Bengt
Turbo-Poster

#7 Post by Bengt »

Om det är som Mike skriver, så kan det ju vara tempgivaren på blocket som är trasig. Kolla Ohmvärde i manualen och mät.
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply