928 skakar på tomgång

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Petan
NA-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987

928 skakar på tomgång

#1 Post by Petan »

Hej alla,ville bara fråga en sak , har köpt en 928 s , körde idag från Malmö till Köpenhamn utan problem men alltid när den är i tomgång det känns som bilen skakar lite,beror detta på den V8 motor, är detta normal ?, tack på förhand och hjälp.

MvH/ en nybörjare som är nervös för allt.!! :mrgreen: :#944burn:

EDIT: Flyttade tråden till rätt forumsdel och ändrade rubriken till något vettigt. .//Patrik

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

Re: Köpt 928!

#2 Post by Lilja »

Det är en Porsche så skaka ska det inte göra på tomgång. Av vad jag läst till mig på forum etc om 928or då jag också är på jakt så verkar det som att motorfästena är ett vanligt fel på dessa bilar, de kan säkert bidra till att det skakar på tomgång.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Petan
NA-Poster

Re: 928 skakar på tomgång

#3 Post by Petan »

tusen tack!,ska prata med dem nästa vecka när fixar service på bilen då,ha en trevlig kväll.
MvH/Patrick..

Tux
Carrera-Poster
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Tux »

Högst troligt motorfästena.

Det finns solida gummimotorfästen att köpa hos 928motorsports.com. När du ändå skall lyfta i motorn för att byta fästena kanske det kan vara dags att byta till en trågpackning i silicon? Man har nästan gjort halva jobbet när man gör iordning för att ta motorfästena.
Jag köpte bägge delar när jag ändå beställde fjädrar och lite andra bra att ha delar.

Grattis till en 928 och välkommen till det bottenlösa ekonomiska träsket... :wink:

Och jag känner igen din nervositet från alla nya ljud och klonk som man inte har hört innan.

Däremot så brukar leendet man får av en liten tur kompensera för alla kostnader och fix. :twisted:

Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

Petan
NA-Poster

#5 Post by Petan »

tack tux och ja man blir nervos för alla nya ljud, men jag testade den igår Körde Malmö till Stockholm ( klockan 4 på morgonen åkte från Malmö) och sen körde jag där också mycket i stockholm och sen körde tillbaka till Malmö, bilen fungerade kanon ,inga problem alls,väldigt glad och väldigt snabb är den, den enda negativa var Bensin ,men "det kostar att ligga på topp" ( hehe ) idag ska kontrollera olja, kylvätskan och däck.
Sist men inte minst ,du har rätt Tux angående leende med en lite tur som man få kompensera för alla kostnader.Hoppas att ni har en trevlig dag.

MvH/Patrick.

Tux
Carrera-Poster
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by Tux »

Ett tips för att ta bort viss nervositet är ju att ha koll på när kamrem och vattenpump är bytt. Och har man inte koll ser man till att byta omgående.

Bensinförbrukningen på en 928 är ju inte riktigt korrekt bland dagens miljötalibaner då de dricker 1,2-1,3 liter milen vid vanlig försiktig körning. Och gasar man på lite och gör de där onödiga accelerationerna så blir det lätt någon dl till...

Håll koll på oljenivån med jämna mellanrum också, speciellt om det gått lite hårt och fort.
Och när det gått hårt och fort kan det vara bra att kolla att man har mönster kvar i bakdäcken för de har en oroväckande tendens att ta slut...
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

Post Reply