931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#661 Post by patand »

Cédric wrote:MÅSTE byta ut min svinfula temporära knopp, men till vad?
Instämmer! :shock: Det var nog den fulaste växelspaksknopp jag sett i en 931a...

Har du numera en rund ände på spaken så borde du kunna hitta en uppsjö med olika knoppar. Har du originalmodell på änden så är det svårare tror jag.

Själv har jag en rund aluminiumknopp som jag tror det var Goran som hittade och satte dit. Har för mig det står Sparco på den...

Jättekul att läsa om att lådan blev så tight! Hoppas jag kan få till en liknande känsla till nästa säsong. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#662 Post by Cédric »

Har ju short shifter spaken, vilken är rund. Denna fula knopp var den enda som jag hittade över disk här, tror det var i lätt panik innan banmöte eller konbana.. Har ev hittat en som är enkel och svart men det är fasen inte lätt att hitta :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#663 Post by patand »

Dalhems verkar ha mååånga olika. Både väldigt blingiga och lite mer normala:

http://dalhems.se/ProductList.aspx?grou ... d0c3dfdb7a" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#664 Post by Cédric »

Eller denna kanske?

http://www.stylingbutiken.se/vaxelknopp ... rt-/3402-0" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#665 Post by gegge »

SNYGGT!

Bilar rockar (psykadeliskt) :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#666 Post by patand »

Cédric wrote:Eller denna kanske?

http://www.stylingbutiken.se/vaxelknopp ... rt-/3402-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Den blir nog bra! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#667 Post by Cédric »

Image

Ett problem löst iaf :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#668 Post by patand »

Cédric wrote:Ett problem löst iaf :-)
Ser bra ut! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#669 Post by Cédric »

Hej där ute!

Här kommer en uppdatering av min korta säsong.

Började med en liten tur till Tp80, trevligt som vanligt, otroligt många frontmotorporschar, nytt 924 rekord skulle jag gissa :)
litenTP80.jpg

Sedan bar det av till lunda för att svarva lite däck innan säsongen gick till sin ända. En riktigt kul men hal dag. Morgonen var blöt men sedan torkade det upp, klart spännande att köra i halka och sen med lite mer grepp. Jag körde ju på gatdäck för första gången och det var också en spännande upplevelse. Sladdrigt men ändå skoj, men det var väldigt tydligt att det inte funkar så bra med "bling" setupen som jag har, 6" fram och 8" bak :). Balansen var rätt schysst på dom snabba partierna, men däremot runt vändningarna kunde ingen kränkarjustering rädda situationen :)

ErikD och jag på Lunda.
Image

Kobana Lunda:
http://www.youtube.com/watch?v=z2lII29_MZM&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;

Såhär lagom innan snön faller så tittade "Fredrik" från forumet förbi med sin intressanta 931. En bil som legat i lådor under väldigt många år men nu skruvats ihop och rullar på. Tidigare ägaren som skruvade ner bilen köpte även på sig ett par intressanta bitar från Porsche center, tex turbo och avgas från CGT ! (det va en cgt konvertering på gång). Väldigt intressant att köra en orginalbil igen, hade glömt bort hur det kändes, kul att prova varandras bilar. Vi körde sedan en AFR runda med innovateloggern för att se hur den gick. Intressant nog har den lite annan karakteristik jämfört med min, dels går den fetare (AFR 10,5 ungefär) men snålar sedan ur lite mot toppvarv (~11.3). Det satt en fabriksny wur på, undra om det inte är en s1 wur, för min gick ungefär så med s1 wurren. Sköt på fint iaf!
Fredrik931.jpg

Vi passade också på att väga bilarna på vågen i lunda industriområde i spånga.

Vi vägde utan chaufför:
Fredriks kärra 1140
Min: 1180

Mycket intressant, är ju en del skillnad, gissar på bensin+ljudisolering (som jag har mer av)+krängare+stavar+elhissar+feta tunga D90.

Intressant iaf :)


I samband med våra provkörningar så upptäcktes det att en av skruvarna+hylsa till turbon lossnat på min bil :/. Svår skruv+hylsa att få tag på. (hiskeligt dyr hos PC). Får se vad jag hittar på för lösning om jag inte får tag på en ny skruv, men jag hoppas för all del inte att packningen är blåst, då är det nästan smidigast att plocka ur motorn :(:(:( Trist eftersom jag gjorde en skruvcheck på varma sidan för några veckor sedan och då satt den stenhårt..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#670 Post by Joakim.S »

Hej Cedrik!

Kul att du kom ut i år med bilen, nu är du lite snabbare ut nästa år i stället :#944burn:
Annars finns det risk att börjar du bli som jag och hinner bara ut i slutet eller inte alls :)

MVH Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#671 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Hej Cedrik!

Kul att du kom ut i år med bilen, nu är du lite snabbare ut nästa år i stället :#944burn:
Annars finns det risk att börjar du bli som jag och hinner bara ut i slutet eller inte alls :)

MVH Joakim
Jora, det va skoj att få brumma lite!

Alltid går det hitta nåt att skruva på :-) men det börjar bli få ställen kvar att mecka på :-). Hur löste du turboskruvarna? Minns att du höll på med dom förut?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#672 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
Joakim.S wrote:Hej Cedrik!

Kul att du kom ut i år med bilen, nu är du lite snabbare ut nästa år i stället :#944burn:
Annars finns det risk att börjar du bli som jag och hinner bara ut i slutet eller inte alls :)

MVH Joakim
Jora, det va skoj att få brumma lite!

Alltid går det hitta nåt att skruva på :-) men det börjar bli få ställen kvar att mecka på :-). Hur löste du turboskruvarna? Minns att du höll på med dom förut?
Köpte inconel 718 rundstång som en kille gängade åt mig, klagade på att det var hårt, hmm konstigt.
Muttrar bmw 12kantiga m-10 muttrar till 745turbo silverpläterade samt brickor kostade ca 100kr/st

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#673 Post by gegge »

Vad är det för gängor? M10, men är det 1,25 eller 1,50?

034motorsport har en del att välja på under deras Metric Hardware. Visserligen inte hi-tech eller Inconel, men behövs det? Ford Cosworth körde med rostfria och kopparmuttrarna verkar vanliga. Såg på Rejsa att det finns en varaint som heter BINX plus en anna som heter k-nut som skulle användas på bromsnav.

Vad att göra?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#674 Post by Cédric »

Hej på er!

Tänkte bara uppdatera med ett tips. Efter lite forskande på jobbet hittade jag två lösningar på problemet med min tappade turboskruv. Eftersom jag tidigare jobbat lite med turboförbandet på scania så är jag skeptisk och vågar inte köpa vilket skit som helst eftersom jag vet hur stor skillnad material gör. Hittade två scaniaalternativ, en med pinnskruv och mutter samt en lösning med bara skruv. Båda går att få dit med hylsan.

Jag valde till slut skruv + hylsa från vår kära DP730, det är riktigt fina material i bitarna kan jag lova, men jag vågar nog inte avslöja exakta specar. Vet inte vad dom kostar i "butik", men jag gissar att det inte är gratis :) Hoppas det håller även på min kärra ! :)

Har klurat på lite vinterplaner, det får jag presentera i nästa avsnitt :):):)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#675 Post by Cédric »

Haha, här var det tyst som i graven :D

Har mest varit lite småpill eftersom det har varit annat i vägen, främst en lägenhet som kräver tid. Men lite åka har det blivit faktiskt.

Var på Lunda med opel speedstergänget och svarvade av mina däck en dag, riktigt kul, mycket jobb, mycket sladd :). Kalla MPSC-däck är ju alltid intressant, inte direkt optimala för konbana, men det fick jag styra med driftvinkel istället..

Sen har Carro varit å kört med Girlsontrack på tierp, riktigt trevlig arrangemang, även om jag fick stå och titta på hela dagen. Har ni en respektive som vill börja prova bana, leta upp dom på facebook! Det planeras ev en till körning i år. Carro som inte kört på ett tag hade riktigt kul och fick upp riktigt bra fart i slutet av dagen.

Bilen står numera och myser i ett garage på gångavstånd, har blivit lite lat, men det är baskemej bekvämt. Dyrt men skönt :)

Samt så hanns en fika med, PCS nere vid stäket hos båtklubben, var var ni andra frontmotoristas? Farsan som fått ta över min gamla 924 har fått i ordning på den med lite plåtarbete och diverse annat. Men nu rullar den iaf både till jobbet och till glassåka. Kul !

Får se vad som händer framöver, siktar på Mantorp med PCS i september, i övrigt håller jag ögonen öppna efter körtillfällen..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users