931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#646 Post by patand »

Cédric wrote:Jag undrar hur jag ska mig ur detta :):) :(:(
Har råkat ut för liknande en gång, men det var bara att kämpa på så fick jag ihop den rätt till slut. Men om knuten är slut så den kärvar är det väl en ny (eller bättre begagnad) som gäller.

Det löser sig alltid på något sätt! Håll ut! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Drivknuts*******

#647 Post by patand »

Ursäkta om jag går lite OT nu, men du har ingen tråd för din föredetta bansmiskare? Den blåa 924an alltså. :) Sökte men hittade inte tråden, tänkte fråga hur det står till med den nuförtiden.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -80 Drivknuts*******

#648 Post by QV_ »

angående drivknuten så är det två avstånd mellan kulorna. Det är några mm som skiljer. Nu kommer jag inte ihåg om man skulle ha "inner" kort mot "ytter kort" eller "inner kort" mot "ytter lång" men det är en av de två. Kan se om jag har något foto på drivknuten (om det är samma som 924)

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -80 Drivknuts*******

#649 Post by QV_ »

Inner kort mot ytter lång
Image

/Janne

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Drivknuts*******

#650 Post by Cédric »

Så var slutade detta drivknutsjoxande? Den gick helt enkelt inte att få ihop på något bra sätt, det var ändå lite småfriktion fast det borde fungerat. Tog yttre lagerbanan från en ny audiknut vi hade på hyllan som hade samma dimensioner och fick en fungerande knut inom 20 sekunder. Där ser man....Hoppas det håller. Splines verkade annorlunda, fick iaf inte innerbiten att passa på axeln, så det blev den gamla faste med ny ytterbana.

Så nu är lådan på plats och "provkörd" med bilen hängande på pallbockarna, motorn startade snällt efter att ha stått still sen i september förra året. Ingreppet vid växling med mina nya synkringar var verkligen kanon, ser verkligen fram emot att ta ut bilen. Passade då på att göra lite småfix som att smörja upp ledlagrena till krängaren och ge dom mitt patenterade uniballskydd gjord av krympslang :#944burn:

Dock kommer hela baletten bli försenad ytterligare, gjorde en skruvcheck och upptäckte att en skruv var lös, den enda skruv som nånsin lossnat av sig själv på min bil (ok, egentligen den andra, den första var när insuget lossnade på sista varvet på ringen :)) är såklart den absolut djävligaste.. 4ans cylinder, grenrörflänsens nedre skruv. Som det verkar så måste jag nog plocka av motorfästet från motorn för att kunna dra den skruven :( Trots nya pinnskruvar, nya packningar,nya muttrar, momentdragit och nyplanat grenrör så lossnade en, övriga satt benhårt. Visserligen den mest utsatta skruven men det känns lite surt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#651 Post by patand »

Låter verkligen lovande med lådan! :) Spännande spännande!

Hoppas du kan lösa skruven utan att ta bort motorfästet, har för mig det inte är så värst kul att få bort det. Men det var länge sedan jag meckade i de trakterna på bilen så jag minns inte riktigt hur det ser ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#652 Post by Joakim.S »

Bra Kämpa på!

Blir det något åka nedåt landet :#944burn: ?

MVH Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#653 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Bra Kämpa på!

Blir det något åka nedåt landet :#944burn: ?

MVH Joakim
Knutan?

Det börjar kännas som vintern hinner komma och bita mig innan bilen rullar ut, men jag får ta igen det nästa år istället :#944burn:

Gör en meckattack i helgen så får vi se..

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#654 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
Joakim.S wrote:Bra Kämpa på!

Blir det något åka nedåt landet :#944burn: ?

MVH Joakim
Knutan?

Det börjar kännas som vintern hinner komma och bita mig innan bilen rullar ut, men jag får ta igen det nästa år istället :#944burn:

Gör en meckattack i helgen så får vi se..
Gelleråsen?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#655 Post by Cédric »

Just nu ser det ut som jag hinner till träffpunkt 80!

En av alla 13 nycklar som finns i garaget passade så att grenrörsskruven gick att dra åt! Hoppas packningen är hel fortfarande...

La en monsterbeställning från PC, clips som håller i rutlisten 9kr/st,x10 clips till dörrsidan 4kr/stx10, switchknapp till elspeglarna 173kr(förvånad över att den finns att få tag på ny) :):).Så nu kommer min rutlist sitta fast i framtiden, och elspeglarna fungera igen. Kommer nog även montera på en av dom dörrsidor som jag räddade från Jocke med den gule 931an :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#656 Post by patand »

Cédric wrote:Just nu ser det ut som jag hinner till träffpunkt 80!
Kul! :D

Det borde också innebära att en ordenlig provkörning av växellådan sker snart (om du inte redan klarat av det?)!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3937
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#657 Post by [Bobo] »

Cédric wrote:Just nu ser det ut som jag hinner till träffpunkt 80!
Härligt!
Bra jobbat! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#658 Post by Cédric »

patand wrote:
Cédric wrote:Just nu ser det ut som jag hinner till träffpunkt 80!
Kul! :D

Det borde också innebära att en ordenlig provkörning av växellådan sker snart (om du inte redan klarat av det?)!

Siktar på nästa helg om vädret håller sig :) Än så länge har jag bara provkört med hjulen i luften, mend det bådar gott.

Min växelspaksknopp är satans djävla ful. Har ni tips på någon alternativ? Jag har inte orken att modifiera min short shifter för orginalknoppen (som dessutom behöver kläs om)...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ett steg framåt två steg bakåt...

#659 Post by Cédric »

Så, idag har jag faktiskt varit ute och latjat med 931an, nästan exakt ett år sen sist, ställde in den efter ringenresan. Idag plockade jag ihop dörrsidan med lite nya clips till fönsterlisten för att äntligen få den på plats ordentligt. Nu fungerar även elspeglarna igen, ny switchknapp från PC löste det. Avgassystemet åkte upp och det blev en rejäl provtur. Växellådan är jättetight och distinkt. Verkligen sketaskoj att åka ut och sladda i regnet :) Man glömmer lätt bort hur kul det är att köra gammelbil!

två problem återstår att lösa, 1:an är fortfarande lite knepig att få, djävligt konstigt med tanke på att den är bytt. Ska kolla kopplingen så den verkligen trampar ut irdentligt, kan behövas en justering där. Men cylindrarna är bytta.

Sen har jag lite akustiskta problem i spaken, får se om min lilla quickfix kommer lösa det...

I övrigt fungerar alla nya lister perfekt, tyst och fint i hög hastighet och inga avgaser i kupen. Äntligen är interiören "klar" med nya stolen och dörrsidan. Det börjar verkligen bli dags att ge sig på utsidan igen, gräva fram lacksprutan och sabotera garaget med färgdamm...:)


MÅSTE byta ut min svinfula temporära knopp, men till vad?
Image


Image

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -80 Äntligen!

#660 Post by Bathory »

F*n va kul Cedrik.
Grattis :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users