
951-91 3.0
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
snyggt, ska du lacka eller eloxera insuget eller ska du har det naturell? 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Jag tänkte nog låta det vara som det är naturellt 

- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Riktigt trevligt. Hoppas det funkar som tänkt. Hunnit testa än?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har testat lite,man fick lägga på ganska mycket mer bränsle för att få samma AFR som innan,jag antar att det beror på att motorn suger i sig luften lite lättare 

-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2011-05-23 18:37:40
- Bilmodell: 951 3.0 8V
- Årsmodell: 1990
- Location: Kochersberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har du prova några accelerationer vid full belastning?
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har gjort en ny effektmätning på samma rullande landsväg som förra gången.
Denna gången gav bästa körningen 466 RWHP och 567 NM vid 1.55 bar i laddtryck.
Sen räckte inte soppapumpen till mer,även maf-mätaren är helt maxad och ger 5 volt ut så det blir problem att justera bränslet,så på den bästa körningen gick motorn farligt magert på toppvarven .
Att laddtryckskurvan ser ut som den gör är ett medvetet val för att undvika spikningar,jag har satt dit en gammal Apexi EBC och på den kan man justera laddryck efter varvtal och det funkar faktiskt riktigt bra.
Det nya insuget gav nog ingen större effektökning annat än när jag bromsade motorn med orginalinsuget så dog effekten vid ca 5800 rpm.
Mitt hemmabyggda insug verkar istället gilla varvtal över 5800,kanske inte helt lyckat när varvstoppet är satt på 6600 rpm 1000 RPM till hade nog höjt effekten en bra bit,men då kanske motorn hade exploderat istället
Målet med motorbromsningen var att ha en motor som ger 500 HP på vevaxeln med det gamla Bosch motronicet kvar och det gick ju med viss marginal
Denna gången gav bästa körningen 466 RWHP och 567 NM vid 1.55 bar i laddtryck.
Sen räckte inte soppapumpen till mer,även maf-mätaren är helt maxad och ger 5 volt ut så det blir problem att justera bränslet,så på den bästa körningen gick motorn farligt magert på toppvarven .
Att laddtryckskurvan ser ut som den gör är ett medvetet val för att undvika spikningar,jag har satt dit en gammal Apexi EBC och på den kan man justera laddryck efter varvtal och det funkar faktiskt riktigt bra.
Det nya insuget gav nog ingen större effektökning annat än när jag bromsade motorn med orginalinsuget så dog effekten vid ca 5800 rpm.
Mitt hemmabyggda insug verkar istället gilla varvtal över 5800,kanske inte helt lyckat när varvstoppet är satt på 6600 rpm 1000 RPM till hade nog höjt effekten en bra bit,men då kanske motorn hade exploderat istället

Målet med motorbromsningen var att ha en motor som ger 500 HP på vevaxeln med det gamla Bosch motronicet kvar och det gick ju med viss marginal

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by tkgb on 2012-10-09 19:13:43, edited 1 time in total.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Grattis till grym effekt. Vilket bränsle kör du? Vilket chip?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Tack Gurra
Jag körde på 98 oktanig bensin som inhandlades på statoil.
Chippen är det Bengt i Bjärred som hjälpt mig med.
Jag har inte kört många meter med bilen denna sommaren,men motorbromsningen blev en liten nytändning.
Sen är väl inte 466 RWHP vid 1.5 bar ur en 3 liters motor särskilt imponerande egentligen.
Men det är ju helt ok i den lilla 951 världen när man jämnför med liknade motorer.
Får se vad jag hittar på till nästa år,men det blir nog lite nya prylar på styrsystemssidan.
Jag körde på 98 oktanig bensin som inhandlades på statoil.
Chippen är det Bengt i Bjärred som hjälpt mig med.
Jag har inte kört många meter med bilen denna sommaren,men motorbromsningen blev en liten nytändning.
Sen är väl inte 466 RWHP vid 1.5 bar ur en 3 liters motor särskilt imponerande egentligen.
Men det är ju helt ok i den lilla 951 världen när man jämnför med liknade motorer.
Får se vad jag hittar på till nästa år,men det blir nog lite nya prylar på styrsystemssidan.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Hoppas tändkurvan är anpassad för 1.5 bar och att du har koll på avgastempen. Du skulle kunna få både mer effekt och bättre körbarhet med ett annat styrsystem. Finns många fördelar när man har en så pass ombyggd motor som du har.
Passa på att ge järnet nu ett tag innan vintern!
Passa på att ge järnet nu ett tag innan vintern!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Avgastemp har jag aldrig kollat,Bredbandslamda och knacksensor är det jag brukar kolla med,det får räcka tillsvidare.
Det jag saknar mest med orginalsprutet är väl map-baserad tändning det blir ju aldrig riktig bra med tändning vs laddryck utan det.
Att ett korrekt mappat eftermarknadssprut är bättre är jag fullt medveten om.
Men har man otur så har ju dom en förmåga att krångla rätt mycket.
Verkar vara ganska vanligt med olika störningar som orsakar misständningar
Man vill ju helt inte behöva felsöka i åratal med ociliscop
Det jag saknar mest med orginalsprutet är väl map-baserad tändning det blir ju aldrig riktig bra med tändning vs laddryck utan det.
Att ett korrekt mappat eftermarknadssprut är bättre är jag fullt medveten om.
Men har man otur så har ju dom en förmåga att krångla rätt mycket.
Verkar vara ganska vanligt med olika störningar som orsakar misständningar

Man vill ju helt inte behöva felsöka i åratal med ociliscop

- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
http://roguetuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har mafkit som verkar ha mapsensor också + att han har tagit fram ett bra mappnings program till motronic.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Jo jag har tittat lite på det innan och det verkar ju rätt bra.
Fast själva DME mappnings programmet verkar inte vara riktigt färdigt till försäljning än om jag fattat det rätt.
Fast själva DME mappnings programmet verkar inte vara riktigt färdigt till försäljning än om jag fattat det rätt.
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2011-05-23 18:37:40
- Bilmodell: 951 3.0 8V
- Årsmodell: 1990
- Location: Kochersberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Interesting results.
A friend with a 3.0T 8V and Lindsey Racing Intake gets 500+N.m from 2750 to 6200rpm (1.2 bar), and that is with a "small" KKK turbo so I'm sure you should be able to get even better results when you have better way to adjust ignition near the knock threshold.
A friend with a 3.0T 8V and Lindsey Racing Intake gets 500+N.m from 2750 to 6200rpm (1.2 bar), and that is with a "small" KKK turbo so I'm sure you should be able to get even better results when you have better way to adjust ignition near the knock threshold.

- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
500 NM redan vid 2750 rpm låter ju väldigt bra,jag har aldrig sett några bromspapper på så mycket vridmoment vid så låga varvtal på en 951.
Dom flesta 3-liters motorer brukar väl ha ca 50-100 NM mer än mig.
Men det är inget som direkt bekymrar mig,det drar iväg rätt bra när man gasar ändå
Dom flesta 3-liters motorer brukar väl ha ca 50-100 NM mer än mig.
Men det är inget som direkt bekymrar mig,det drar iväg rätt bra när man gasar ändå

- Turboforever
- S-Poster
- Posts: 115
- Joined: 2012-02-11 13:41:16
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Fint och roligt bygge.
Vad gäller eftermarknadssprut är det inga problem, bara du väljer ett känt märke.
Kör själv med Nira och det funkar hur bra som helst. Bara man är noga när man installerar
och följer tillverkarens rekommendationer. Efter jag mappade min bil, har det bara varit
att vrida på nyckeln och köra. Lycka till,
Vad gäller eftermarknadssprut är det inga problem, bara du väljer ett känt märke.
Kör själv med Nira och det funkar hur bra som helst. Bara man är noga när man installerar
och följer tillverkarens rekommendationer. Efter jag mappade min bil, har det bara varit
att vrida på nyckeln och köra. Lycka till,
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]