Smickrande med avundssjuka.patand wrote:Lite avundsjuk på den där lådan (trots att jag nog inte skulle ha något behov av den).[Bobo] wrote:Tror inte att jag lagt upp någon bild på lådan i den här tråden än...
Nästa steg är att lacka den ljusblå och dra elen, men det behöver jag nog lite hjälp med...
Jag tror du löser det själv, lacka kan du ju uppenbarligen redan och elen är inte svår:
2 relän (blir nog för mycket ström för 1 enskilt relä till alla 4:a lamporna, 2 lampor per relä funkar dock om du håller dig till 55w lampor).
Lite kraftigare (4 mm2) röd elkabel (för direktmatning från batteriet till reläna och från reläna till lamporna)
Lite kraftigare jordkabel (brun eller svart, 4 mm2) för jordning av varje lampa. Ansluts på en bra jordpunkt (t.ex i plåten någonstans i motorrummet med en nyidragen självborrande plåtskruv)
Lite tunnare kabel (1,5 mm2 räcker, valfri färg) för styrströmmen till reläna. Styrströmmen ordnar du med en strömtjuv på en av kablarna till original helljus.
Lite tunnare jordkabel (brun eller svart, 1,5 mm2)
Färgerna på kablarna är förståss bara en rekommendation, men det underlättar ju för att hålla ordning på vad som går till vad.
Vill man kan man också montera en brytare så man kan bryta strömmen till lamporna ifall det skulle bli något fel på de (t.ex om relät hänger sig). Jag har dock skippat det till min bruksbil, skulle det behövs "tvångssläckas" så kliver jag ur bilen och rycker bort kablarna bara.

Lacken är jag inte så bekymrad över, utan det är just elen som jag är helt novis på...
Det mest avancerade jag gjort hittils är en "trebenskabel" för att bygla DME-reläet.

Men med din lathund kanske jag löser det själv! Jag ska göra ett försök iallafall... Som väl är har jag elkunniga polare som kan dubbelkolla allt innan jag eldar upp något.

Stort tack för eldragningstipsen!
Får se till att ha den monterad och klar till 16:e september!

Bobo