Söker tips på stötdämpare m.m.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

Söker tips på stötdämpare m.m.

#1 Post by fälgen »

Tycker min bil känns lite mjuk, sätter sig ordentligt när man accelererar och tycker att den kanske är lite mjuk när man svänger. Har inte mycket att jämföra med visserligen, men innan jag kört någon 944 trodde jag att de skulle vara lite fastare. :roll:

Funderar därför på att byta dämpare i sommar och tar gärna lite idéer om vad man ska välja samt framförallt vilka delar som tillkommer utöver själva dämparna.

Utzon har ju en hel del, Sachs, Koni, Bilstein och olika varianter av dem, Sandén har ju säkert en del att välja på också, men det är svårt att läsa sig till skillnaden... Tänkte höra av mig till dem och fråga, men tänkte fråga här först.

Ska passa min 951-86 som körs en hel del som finbil, dvs ska vara OK att åka på kortare semester med tjejen men ändå vara bra till banträffar. Hellre lite för hårt än för mjukt.

Har sänkfjädrar fram, vet inte vad det är för fabrikat. Har även kvar originalfjädrar, men gissar att de går bort.

Vad kör ni på, vad används bilen till och hur upplever ni dämparna?

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

Re: Söker tips på stötdämpare m.m.

#2 Post by Lilja »

Kan tips om att FHracing säljer väldigt bra coiloversatser från GAZ, har köpt till båda mina bilar därifrån. Fullt ställbara i både höjd och hårdhet. Enda nackdelen kanske är att bilen blir bra mycket lägre än orginal, pga att fjäderbenen är kortare i maxläget än orginal, så sätter man den i samma höjd som orginaldämparna så får man ingen fjädringsväg alls. Men det kanske inte spelar någon roll?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

#3 Post by fälgen »

Min bil är redan rätt låg, lägre klarar jag inte. Får redan snedda över fartgupp, men min bil blir kanske inte lägre. Vad kostar GAZ-satsen ungefär? Priset är ju en inte helt oviktig parameter i val av dämpare, kan ju bli hur dyrt som helst :roll:

Har ingen bestämd budget än, utan tänkte kolla lite alternativ först och sen avgöra om det känns värt det eller inte.

Har för mig att jag lyckats hitta ett 951-nummer på nuvarande dämpare så förmodligen är det originaldämpare. Förhoppningsvis bytta en eller två gånger men man vet ju aldrig...

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#4 Post by Lilja »

GAZ dämparsatsen kostar runt 10. Vilket är mindre än halva priset jämfört med H&R från Utzon.
Tror han började sälja något kina tillverkat för runt 8000 också faktiskt men men där kan jag inte säga något har inte ens sett dom.
Det bästa med GAZ dämparna är att man kan beställa dom med hårdare bakfjädrar så man kan plocka bort torsionstavarna, men vill man inte det finns de även att beställa med mjukare fjädrar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply