I måndags så var jag i Karlskoga för en heldag på åsen.
Det är intressant hur annorlunda bilen känns ute på bana jämfört med vanlig väg.
Jag tror att jag har haft det här ett tag nu, men inte tänkt på det förrän jag vill växla upp på 4:an på rakan o blir störd av att kopplingspedalen inte trycker tillbaka snabbt nog efter att jag släppt med vänsterfoten.
Jag hade problem med kopplingen överlag förra året men fick till slut hjälp o ordning på det - när säsonen var slut.
Kan det vara så att jag tappar tryck om bromsvätskan blir varm?
Hur får jag hårdare motstånd i pedalen?
Bilen är en 944 s2.
(-och för den som undrar så, nej, jag drar inga rekordtider direkt. Är nybörjare på det här med banåkning. )
Dåligt returtryck i kopplingspedalen
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
Dåligt returtryck i kopplingspedalen
Last edited by GunnarKjellgren on 2012-06-24 20:49:33, edited 1 time in total.
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
Re: Dåligt returtryck i kopplingspedalen
Som rutinerad f.d. SAAB-åkare så skulle jag spontant säga SLANGEN!
Alltså slangen som bör sitta någonstans på röret mellan huvud- och slavcylinder.
Mycket vanligt fel på SAAB 9000 och ger precis symptomen som du beskriver. Gummit i slangen sväller och hålet blir så litet att kopplingen går tillbaka långsamt, eller inte alls.
Hur det är på 944 vet jag inte...
Alltså slangen som bör sitta någonstans på röret mellan huvud- och slavcylinder.
Mycket vanligt fel på SAAB 9000 och ger precis symptomen som du beskriver. Gummit i slangen sväller och hålet blir så litet att kopplingen går tillbaka långsamt, eller inte alls.
Hur det är på 944 vet jag inte...
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
Re: Dåligt returtryck i kopplingspedalen
Ok, tack! Ska kolla upp det i veckan.
Min betrodda meck höll med om att slangen var en trolig bov, men när jag pratade med honom senare på dan så sa han att det enkelt gick att justera vid pedalen - så det var nog inte slangen den här gången.
Ska hämta ut bilen imorgon bitti så jag får känna efter då.
Min betrodda meck höll med om att slangen var en trolig bov, men när jag pratade med honom senare på dan så sa han att det enkelt gick att justera vid pedalen - så det var nog inte slangen den här gången.
Ska hämta ut bilen imorgon bitti så jag får känna efter då.
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805