Knivigt eltrubbel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Knivigt eltrubbel

#1 Post by newkie »

Så...

Jag beslutade mig att köpa resten av kabelhärvan som Lindsey racing erbjuder. Mycket lätt att installera och snygga blir det.. Sen att man blir av med dom värdelösa kontakterna överallt och får nya versonen som faktiskt går lätt att lossa är ju ett plus.

Hur som haver. Efter att ha installerat allt rätt (och jag har tittat igenom det igen), får jag ingen gnista. För att göra en lång historia kort.

Tolv volt på båda kablarna på spolen, ingen spänning till spridare. spolen verkar dock få tändpulser även om dom är svaga testade med en lampa och den dimmades upp och ner. Blinkade inte som den ska.

Spridarna få alltså heller ingen ström. DME-relät är testat efter konstens alla regler och det fungerar hur bra som hälst. Ingen säkring har gått. Byglar jag relät får spridarna naturligtvis ström. Men då får jag ingen triggersignal (Varvräknaren hoppar inte).

Min slutsats säger mig att spolarna i DME-relät inte får någon matning och därför inte ger ström till spridarna. Men hur löser man det problemet?

Bilen är en Porsche 944 turbo 1989.

Glad midsommar på er alla!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#2 Post by DLS »

Vad tråkigt att det aldrig löser sig för dig :/
Bara o börjar om från början o gå igenom allt du varit på o kolla allt igen så det sitter som det ska.
Du har inte blåst några säkringar när du hållt på?
Hoppas inte det är data boxen som gett sig för dig.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#3 Post by newkie »

Har provat med min andra box som jag vet fungerar och det blir ingen skillnad..

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#4 Post by DLS »

Kan det blivit någe tokigt med stiften in i databoxen när du bytte kablarna?
Eller har du bara skarvat på dom på befintliga kablar?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#5 Post by newkie »

Nä det är faktiskt rätt bra gjorda härvor han gör Lindsey. Alla kablar har ju nya stift. Man tar ur de gamla och klickar i nya. Varje kabel är märkt med vilken på dom ska in i!

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#6 Post by newkie »

Ok. Om vi säger så här. Jag verkar inte ha spänning på den krets som får DME-relät att "dra". dvs relät fungerar. jag har spänningen som ska fram men ingen spänning som triggar relät.

Vad kan få detta fenomen att uppstå? Larmsystem?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#7 Post by DLS »

Har inte du haft en jäkla massa problem med ditt larm förut?
Låter troligt att det är Immobilisern som spärrar soppa o tändning för dig
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#8 Post by newkie »

Har funderat länge på det tror jag har kommit till slutstation vad gäller larmet. Måste nog ut med det, cargard-larmet dvs. Antar att det är kopplat i relä-lådan?

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

Knivigt eltrubbel

#9 Post by JohanX »

Nä det kan vara kopplat varsomhelst på kabelstammen. Du måste hitta vart dom klippt kablarna till DME samt tändning och skarvat på larmet. Sedan får du koppla loss larmet från de trådarna och skarva ihop respektive trådpar i stammen. Eftersom larmet är inkopplat till en massa andra funktioner i bilen och larmets kablar inte är individuellt identifierbara kan det vara knepigt att hitta rätt kablar.
Ta hjälp av någon kunnig om du är osäker, det blir inget bra om du gör fel.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#10 Post by newkie »

Hade upp säkringslådan och många av dom svarta kablarna verkar gå upp dit!

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Knivigt eltrubbel

#11 Post by newkie »

Hej igen.

Satt med mobilen nyss så därför vart det lite kort. Alla de kablar som är omärkta verkar gå upp till säkringslådan. Sen är det ju som du säger så att larmet har sina äckliga tentackler över hela kabelhärvan. Dörrkontakter, huven, bakluckan. sladdar till siren och så vidare. Installerat med klämhylsor. Så det är ju inte underligt om det råkat glappa någonstans de senaste åren.

Fram med lödkolven. Det få väll ta några dagar i garaget men det borde ju inte vara allt för svårt att hitta åt var larmet går in och sen koppla ihop de trådar som kapats. Chansen är god för att dom har samma färg :)

Om inte spånet som installerat larmet bytt ut originalkablar också...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]