Transaxeltrubbel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
StefanQ
Turbo-Poster

Transaxeltrubbel

#1 Post by StefanQ »

Nu är goda råd dyra, jag får inte fram axeltappen in i kopplingen tillräckligt långt. Det saknas 10mm ungefär och jag kan inte komma på varför det skulle bete sig så? Jag har inte bytt svänghjul eller ngt sådant.
Det är verkligen metalliskt stopp känns det som. Vad är det som kan ta emot?
Bilen är en 968.
/Stefan, som börjar tröttna på strul...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Peedster
Addict
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992

Re: Transaxeltrubbel

#2 Post by Peedster »

Blir det alltså ca 10mm glipa mellan transaxelfläns och kopplingshus?

Har du motorn fast monterad på motorkuddarna? Min erfarenhet är att jag behöver lyfta motorn upp och ner lite samt trycka den bakåt mot transaxeltunneln. Sen får jag aldrig ihop de dikt an men det tvingar jag ihop med bultarna.

Så vinkeln kanske inte är optimal mellan transen och motorn.

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#3 Post by QV_ »

Saknas det 10mm så kan det vara stödlagret i veven som håller emot (i det fall som transaxeln håller emot ihopmonteringen)

/Janne

StefanQ
Turbo-Poster

#4 Post by StefanQ »

Allt löst, problemet var den hylsa som sitter på drivaxeln som skall in i kopplingen. Lösningen var att en medhjälpare tryckte in kopplingen så fick jag hylsan på plats.
Tack för alla tips, det här forumet lever verkligen!
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Post Reply