951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Bojen
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2007-05-06 21:25:10
Bilmodell: 911 Gt3 Mk1
Årsmodell: 1975
Location: Varberg
Contact:

951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#1 Post by Bojen »

Hej!

Ställer en fråga här för en god väns räkning.

Han har bytt till 6-växlad låda (968-låda) i sin 951 Silver Rose. För att få hastighetsmätaren att fungera köpte han på inrådan en komplett sats från Lindsey Racing med givare och tandhjul för montering på drivaxel. http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... PEEDO.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men efter montage så får vi inget utslag på hastighetsmätaren.

Har någon på forumet erfarenhet av byte till 6-växlat och att få hastighetsmätaren att fungera?

Tacksam för tips.

Mvh Bojen
PCS 2692
F.d ägare till en 951 -86 i 23år(1989-2012).
Körde den 15 000mil
Vann PCS concours med den 2004 och 2012.

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

Re: 951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#2 Post by Berg »

'Hej!

Har ni ställt in avståndet mellan givare och tandhjul till 0,8 mm? Givaren rätt ansluten? Provat att köra med bilen i >30 km/h'?

Bojen
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2007-05-06 21:25:10
Bilmodell: 911 Gt3 Mk1
Årsmodell: 1975
Location: Varberg
Contact:

Re: 951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#3 Post by Bojen »

]'Hej!

Har ni ställt in avståndet mellan givare och tandhjul till 0,8 mm? Givaren rätt ansluten? Provat att köra med bilen i >30 km/h'?[/quote]

Ok, så det skall vara så tight som 0,8mm? Jag är inte säker på att vi satte så tight. Är inte säker på hur den skall kopplas. Det är tre kabelanslutningar i bilen, en 12V, en jord och en sannolikt till instrumentet. Vi provade på alla kombinationer. Vi anslöt även jorden till chassit.
Vi körde över 30km/h (på lyften).
F.d ägare till en 951 -86 i 23år(1989-2012).
Körde den 15 000mil
Vann PCS concours med den 2004 och 2012.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#4 Post by Johnny »

Bojen wrote:]'Hej!

Har ni ställt in avståndet mellan givare och tandhjul till 0,8 mm? Givaren rätt ansluten? Provat att köra med bilen i >30 km/h'?
Ok, så det skall vara så tight som 0,8mm? Jag är inte säker på att vi satte så tight. Är inte säker på hur den skall kopplas. Det är tre kabelanslutningar i bilen, en 12V, en jord och en sannolikt till instrumentet. Vi provade på alla kombinationer. Vi anslöt även jorden till chassit.
Vi körde över 30km/h (på lyften).[/quote]

------------------
Verkar som det finns en viss osäkerhet när det gäller inkopplingen?
Har ni nu gjort som du skriver "Vi provade på alla kombinationer" och anslutit plus och minus så kan givaren gått sönder.
Nu kan det skilja på färgkombinationen från mode till modell på ledningarna, men har du:
Grön/vit: +12 volt
Blå/röd: Signal till instrument.
Brun: Ansluts ej.
Mvh Johnny
-------------------

Bojen
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2007-05-06 21:25:10
Bilmodell: 911 Gt3 Mk1
Årsmodell: 1975
Location: Varberg
Contact:

Re: 951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#5 Post by Bojen »

Har fått info från Lindsey m.a.p montering nu. Den hade fallit bort från hemsidan.
F.d ägare till en 951 -86 i 23år(1989-2012).
Körde den 15 000mil
Vann PCS concours med den 2004 och 2012.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#6 Post by patand »

Bojen wrote:Har fått info från Lindsey m.a.p montering nu.
Och den säger?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#7 Post by Johnny »

Jag skrev att brun ledning skulle inte inkopplas. Men på Lindsey står det klart och tydligt att det är +12 volt som inte skall inkopplas. På min -87 hade hastighetsgivaren i växellådan gått sönder och ersatts med givare från Lindsey. Men där har någon koppla enligt någon instruktion. Hastighetsmätaren fungerade med den koppling. Men hur som helst så är det kopplingen på Lindsly som skall följas.
Men visst det är ju inte heller säkert att en färg på en viss ledning stämmer med en ritning
Så såg min koppling ut, men följ inte den. se bild
magnetgivare944.PNG

Bojen
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2007-05-06 21:25:10
Bilmodell: 911 Gt3 Mk1
Årsmodell: 1975
Location: Varberg
Contact:

Re: 951 - hastighetsmätarfunktion med 6-växlad låda

#8 Post by Bojen »

Svar från Lindsey:

968 Speedometer Drive Kit

Remove the 6 bolts attaching the drive axle to the transmission on the left side. Remove the original dust boot support strips (some have two, some have three) that the bolts passed through. Replace those strips with our 968 two piece cogged drive wheel. Re-install and re-torque the 6 bolts.

You will be required to manufacture a bracket to hold the speed sensor to the transmission as this is not supplied by us at this time.

In this picture, you see a bracket attached to a lug on the transmission. There is a hole on the other end of the bracket that the sensor passes through. The sensor has two jam nuts allowing you to set the gap or distance between the sensor tip and the wheel. Set it to .8mm or approximately .030".

The speed sensor has a round tip in the center about 1/8" in diameter. Position that with your bracket so that is aiming at the outer 1/8" on the cogged drive wheel.

Wiring instructions for Speedo kit:

Cut the original 3 pin connector off that used to clip on to your old transmission's speed sensor. Attach round terminal connectors to the blue/red wire and to brown wire. Connect these to the two terminals on the sensor. It does not matter which terminal the brown and blue/red wires are connected to as the sensor will produce a signal in either orientation.

You should cut and tape the remaining green/white wire as it is a 12V source for the old sensor and we don't want it touching anything.
F.d ägare till en 951 -86 i 23år(1989-2012).
Körde den 15 000mil
Vann PCS concours med den 2004 och 2012.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users