Har efter noggrant övervägande kommit fram till att jag ska lägga handpenning på
http://www.blocket.se/uppsala/Porsche_9 ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Insåg, efter konsultation med plånboken såväl som mina innersta "känslor", att
1) 968 skulle skena utanför min redan ansträngda budget
2) turbomotor känns överflödigt då jag inte planerar några stora effektökningar
Det finns så oerhört mycket jag skulle kunna säga. Har haft kontakt med säljaren varje dag, en bra stund åt gången, sedan annonsdatumet. Vederbörande är inne på sin tredje Porsche och planerar nu att byta upp sig till en Carrera 4. Enligt honom själv, vilket inte tycks överdrivet med tanke på skicket, var det uppemot sex andra spekulanter som hört av sig. Bland annat berättade han att det igår hade kommit en kille från Tyskland, via Sandviken, som plöjt sitt "eget" land i jakten på en fin S2. Efter 4-5 objekt var han så besviken att han sökte sig utanför landets gränser.
Alternativet,
http://www.blocket.se/varmland/Porsche_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;, må vara billigare (sett till inköp), men var obesiktigat och säljaren lämnade mycket övrigt att önska.
Har kollat upp försäkringen, ringde samtliga bolag jag kunde hitta, i förrgår. Siffrorna baseras på:
22-åring
421 63 Västra Frölunda
1500-2000 mil/år
Helförsäkring/helår
Ser ingen idé att rada upp alla bolag, men jag väljer att nämna de två "dyraste" bolagen. Ser inte heller någon anledning att uppge kostnaden för halv-/trafikförsäkring, då det inte är aktuellt.
Dyrast: Gjensidige 46 230:-
Billigast: Länsförsäkringar 15 734 :-
Visste sedan innan att Salusansvar samarbetade med PCS. Vad jag däremot inte visste, var huruvida ett medlemsskap skulle medföra den lägsta totala försäkringskostnaden. Är osäker på om handläggaren uppfattade att jag ämnade bli medlem, men han/hon/den/det gav ett pris på 20 300 :-.
Sammanfattning: I början på nästa vecka tänkte jag lägga 10% (prisdiskussion blir inte av, då han har en annan seriös spekulant som är beredd att betala fullpris, kontant nästa vecka).