Tjena!
Idag när jag skulle lasta ur bilen så upptäckte jag till min förvåning att bakluckan inte öppnade. Tänkte att det kanske var en säkring så jag började rota i det, men kan inte hitta något. Verkade som takluckan delade säkring med bakluckan, så jag provade även denna och den öppnade inte heller. Någon som har en idé om vad det kan vara eller nåt jag kan prova? Verkar finnas ett relä för takluckan, men det står inte om bakluckan är inblandad på samma och den är det svårare att testa...
Backlucka och taklucka öppnar inte
- Chevalier
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 968 -92
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
Re: Backlucka och taklucka öppnar inte
Hej,
Hur går det, får du till det?
Hörs bagage lucke motorn eller är det helt tyst?
Lite saker som du skulle kunna testa är:
Kolla dina jordpunkter. Bägge motorerna ligger i baget.
Testa att sätta tändningnen i första läget och prova om du kan ta loss takluckan.
Om du kommer åt motorn till bagageluckan. Prova att rotera axeln för hand men var försiktig, är det glapp i den så lär den börja rotera av sig själv.
Kolla knappen till bagageluckan, den kanske inte sluter. mät upp den.
Roterar bagagelucke motorn så kan vajern till låset ha gått av.
Kommer du åt taklucke motorn. Prova att öppna och stänga luckan för hand för att kolla att mekaniken fungerar. (ska gå har inte gjort det själv)
Finns en lite dippswitch till takluckan som sitter under den lilla tungan som man ser i framkanten på takluckan. Är den trasig får du problem med att hantera luckan.
Nu fick du iaf mina tankar kring det.
/Claves
Hur går det, får du till det?
Hörs bagage lucke motorn eller är det helt tyst?
Lite saker som du skulle kunna testa är:
Kolla dina jordpunkter. Bägge motorerna ligger i baget.
Testa att sätta tändningnen i första läget och prova om du kan ta loss takluckan.
Om du kommer åt motorn till bagageluckan. Prova att rotera axeln för hand men var försiktig, är det glapp i den så lär den börja rotera av sig själv.
Kolla knappen till bagageluckan, den kanske inte sluter. mät upp den.
Roterar bagagelucke motorn så kan vajern till låset ha gått av.
Kommer du åt taklucke motorn. Prova att öppna och stänga luckan för hand för att kolla att mekaniken fungerar. (ska gå har inte gjort det själv)
Finns en lite dippswitch till takluckan som sitter under den lilla tungan som man ser i framkanten på takluckan. Är den trasig får du problem med att hantera luckan.
Nu fick du iaf mina tankar kring det.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Chevalier
- Carrera-Poster
Hej!
Nej, jag fick aldrig till det. Gick igenom alla säkringar iaf, alla var hela. Jag funderar dock fortfarande på om de kanske delar relä. Det tråkiga är att det reläet är svindyrt, så att köpa det utan att vara säker känns lite jobbigt.
Jag har testat tändingen i alla lägen och där är ingen aktivitet på vare sig taklucka eller baklucka, inte ett ljud. Farsan mätte lite och det går iaf fram signal till takluckans relä när man trycker på knappen. Men det var sent på kvällen och svinkallt, så vi kom inte mycket längre. Får väl försöka kika i verkstadshandboken sen och se om man kan hitta nåt schema.
Tack för tipsen iaf Claves!
Nej, jag fick aldrig till det. Gick igenom alla säkringar iaf, alla var hela. Jag funderar dock fortfarande på om de kanske delar relä. Det tråkiga är att det reläet är svindyrt, så att köpa det utan att vara säker känns lite jobbigt.
Jag har testat tändingen i alla lägen och där är ingen aktivitet på vare sig taklucka eller baklucka, inte ett ljud. Farsan mätte lite och det går iaf fram signal till takluckans relä när man trycker på knappen. Men det var sent på kvällen och svinkallt, så vi kom inte mycket längre. Får väl försöka kika i verkstadshandboken sen och se om man kan hitta nåt schema.
Tack för tipsen iaf Claves!
- Chevalier
- Carrera-Poster
Glömde återkomma här, lyckades hitta det till slut. Det var kolen i motorn som började bli slitna. Men det gick att bara spänna fjädrarna som trycker på kolen lite så var den som ny. 

- Chevalier
- Carrera-Poster
Takluckan verkar osannolikt bara råkat börja krångla samtidigt. Verkar vara microswitcharna som inte ligger emot som de ska. Får bli nästa projekt...