När jag felsökte mitt startproblem (startmotorn klickar) så fann jag en dold brytare under instrumentpanelen. Antagligen någon form av stöldskydd. Kunde ju vara en del av problemet så jag slog till brytaren, det skulle jag inte gjort nu ficka jag kabelbrand. Så nu är problemen större än tidigare!
Någon som känner till vad den den samling kablar som sitter längst bak till vänster (närmast vänster bakhjul) i säkringslådan är till för (se bild), det var där någon kopplat in denna brytare. Kanske det finns något kopplingsschema över dessa så man kan felsöka vidare?
Ola
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Om du tittar i locket till säkringsboxen så ser du vilet som går till vad, elschema tror jag användare "patand" har här på forumet på hans hemsida. http://patandracing.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tråkigt när det blir så här.
Kontakten du beskriver är nog G-kontakten då.
Anslutningar till den kontakten är b.la
Blinkers
Radio/Equalizer
Larmet
Airbag
+12 volt till tändningsnyckel och även
startsignal till startmotorn.
Kanske det är en felkoppling mellan larm/signal till startmotor.
-------------------------------------------
Har du larm i Porschen?
Tack för tipsen, bra med Elschemat på Patands sida. Johnny jo där sitter ett orignal larm som jag har förbikopplat nu via två byglingar (enligt Clarks garage). Bra beskrivning av G kontakten då vet vi lite mer nu så då kommer vi förhoppningsvis vidare.
Ett enkelt sätt men inte så billigt att kolla vad en kabel gör är att köpa en tångamperemätare. Det som gör dessa dyra är att man behöver en för likström. Den billigast jag har hittat (och äger själv) är en 400:- från biltema.
Felsökningen bli lätt. Man öppnar gapet på tången sätter den runt kabeln. nu ser man strömen igenom kabeln och märker direkt om man träffar rätt på förbrukaren när strömen ökar/minskar beroende på vad man slår till eller från.
Hade kabelbrand i min pickup från WV. När jag väl hade fått "branden" såg jag att det hade hänt innan. En snabb felsökning med strömtången gav resultatet "automatiskt halvljus" desutom original fabriksinkoppling....