Hittat många trådar om startmotorer här, men ingen som behandlar just detta fenomenet.
Kanske var 10:e startförsök, så kuggar inte startmotorn i utan bara snurrar fritt när man vrider på tändningen. 2:a försöket kuggar den dock alltid i och drar runt som den ska, hittills iallafall.
Har väl hänt en 4-5ggr hittills bara.
Är det något som håller på att ge upp i startmotorn tro?
Konstiga är att en nyrenoverad sattes i förra sommarn, och den har inte rullat mycket sen dess, så det kanske får bli en garanti-fråga utav det då
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Fredrik Mathsson wrote:Hittat många trådar om startmotorer här, men ingen som behandlar just detta fenomenet.
Kanske var 10:e startförsök, så kuggar inte startmotorn i utan bara snurrar fritt när man vrider på tändningen. 2:a försöket kuggar den dock alltid i och drar runt som den ska, hittills iallafall.
Har väl hänt en 4-5ggr hittills bara.
Är det något som håller på att ge upp i startmotorn tro?
Konstiga är att en nyrenoverad sattes i förra sommarn, och den har inte rullat mycket sen dess, så det kanske får bli en garanti-fråga utav det då
Hej Fredrik
Tror nog att det är solenoiden som är kass, kontaktpunkterna i koppar slits när den kopplas inn och från. Material ( koppar ) tas med från den ena kontakpunkten til den andra. Klarar du att öppna solenoiden så kan du hårdlöda på ny koppar/brons, sedan svarva av så att det blir plant. Gjorde så på en Toyota startarer for en tid sendan. Fungerade fint efteråt. Om du så skal se över lager, kol, och eventuelt svarva kolektoren kan du se på. Lägger man såpass mycket arbete i en startmotor fungerer den troligen i 10.000 mil til. Lite tid tar det, men kanskje trevligt att göra det själv.
Tack för svaren
Jo det lutar ju åt att det är solenoiden, av det lilla jag vet om startmotorer. Lustiga är ju dock att den byttes till en renoverad förra sommarn och har inte gått mycket sen dess.
Finns solenoid att köpa på utzon, så det får nog bli en sådan om det inte går på garantin.
Den verkar ha skött sig nu de närmsta dagarna dock, men blir det värre har man iallafall en lösning på det nu
Fredrik Mathsson wrote:Tack för svaren
Jo det lutar ju åt att det är solenoiden, av det lilla jag vet om startmotorer. Lustiga är ju dock att den byttes till en renoverad förra sommarn och har inte gått mycket sen dess.
Finns solenoid att köpa på utzon, så det får nog bli en sådan om det inte går på garantin.
Den verkar ha skött sig nu de närmsta dagarna dock, men blir det värre har man iallafall en lösning på det nu
den kommer att ge upp i slutändan iaf.. så leta en ny under tiden du..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup