hjulvinklar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

hjulvinklar

#1 Post by Highway »

Jag har lite problem med min kärra för jag verkar inte få ner gummit i backen vilket får till följd att det spinner som tusan på innerhjulet.

Nu har jag närmare -3 grader bak och jag pratade med Sandén i veckan och han tyckte jag skulle köra 1,5 - 2 grader,, vad tror ni om det.

Jag kör 2,5 grader fram och det funkar utmärkt :d=:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#2 Post by Dan Hovang »

Innerhjulsspinn brukar bero på att man inte har diffbroms.

Prova att ställa mindre camber, skadar aldrig att prova!

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

Tror jag ber Sandén att ställa -1,7 eller något bak för jag tror jag hade det innan Leda dämparna och då var slitagebilden helt jämn men nu efter 3 dagar så är det inte mycket kvar av höger baks innsida..

Annars får en jag väl spara ihop till en diff.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Man måste inte ställa samma på höger och vänster sida.... Jag kör ca en halv grad mer på vänster sida både bak och fram.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by Rikard »

Jag har samma problem! Saknar också diff. broms!
Har du justerbar krängningshämmare bak och i så fall i vilket läge har du den?

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Pär blir det inte väldigt skumt när man kör vanlig väg för jag kör ju fortfarande min bil till banorna.

Rikard jag har justerbar krängningshämmare bak och jag har den i mittenläget, man kanske skulle ta och pilla på den lite nästa gång?
Jag har inte riktigt koll på hur bilen skulle bete sig om man sätter den mjukare respektive hårdare.

Vad händer om jag sätter bakdämparna hårdare?

Många frågor
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Tomas »

Om du ändrar dämpningen bak så bör du nog göra den mjukare. Kan även vara värt att prova ställa bakre krängningshämmaren lite mjukare.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#8 Post by Dan Hovang »

Såhär säger teorin:

Mjukvare hämmare = mer grepp på den axeln

Mjukvare dämpare bump = bättre grepp vid lastväxlingar TILL den axeln (altså mjukare bump bak = bättre grepp vid acceleration)

Mjukare rebound = bättre grepp vid lastväxlingar FRÅN den axeln (mjukare fram = bättre fäste vid acceleration)

Sen är det inte hela sanningen. Till exempel så kan en hård kränghämmare kan ge bättre grepp på aktuell axel jämfört med en mjuk om den tex ger bättre hjulvinklar i svängen pga minskand krängning. Isåfall kanske man borde ställa om hjulvinklarna så att hämmaren kommer tillbaka till "normalt" justerområde.

Men jag sätter mina pengar på att det är diffbroms du vill ha ..

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by Highway »

Dan Hovang wrote:Såhär säger teorin:

Mjukvare hämmare = mer grepp på den axeln

Mjukvare dämpare bump = bättre grepp vid lastväxlingar TILL den axeln (altså mjukare bump bak = bättre grepp vid acceleration)

Mjukare rebound = bättre grepp vid lastväxlingar FRÅN den axeln (mjukare fram = bättre fäste vid acceleration)

Sen är det inte hela sanningen. Till exempel så kan en hård kränghämmare kan ge bättre grepp på aktuell axel jämfört med en mjuk om den tex ger bättre hjulvinklar i svängen pga minskand krängning. Isåfall kanske man borde ställa om hjulvinklarna så att hämmaren kommer tillbaka till "normalt" justerområde.

Men jag sätter mina pengar på att det är diffbroms du vill ha ..

Tackar för teorilektionen Dan!

Jo visst är det så att en diff står högt på önskelistan men jag väntar tills efter nästa banmöte med snällare hjulvinklar och så kan jag testa att labba lite med krängningshämmaren.

En diff är ju en relativt stor investering känns det som för jag har inte riktigt bestämt hur jag skall göra till nästa säsong om jag skall ha kvar 968:an eller en 964 RS eller något åt det hållet
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by Björn »

Jag ställde mina hjulvinklar själv i förra veckan vilket gick riktigt bra.
Jag har 2 grader fram och 1,8 bak. Verkar fungera bra för mig, är förvånad över hur bra fästet är, har dock diffbroms på min.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]