Hjälp om topplockspackning
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Hjälp om topplockspackning
Hej alla. Behöver lite råd angående topplockpackningen. Det blir kanske lite långt men håll ut.
Jag misstänker att topplockspackningen på min 944 turbo kan vara dålig. Anledningen till detta är:
1.den har vid något tillfälle rykt vitt när jag pressat den lite hårt (inte bara lite vit rök utan nästan som vit oljedimma)
och
2.vattentemperaturen ligger och fladdrar lite högt. Den går aldrig över till det röda, men den håller sig i det övre
registret förutom vid högre farter då den håller sig i mitten. Jag har inte upplevt att det trycks ut
kylvatten och den går kalasbra annars. Jag renoverade kylsystemet i vintras och då blev temperaturen lite bättre,
har iof inte varit så varmt ute ännu.
Så jag vill alltså veta lite om dessa symptom kan peka på packningen eller om jag oroar mig i onödan??
Nästa fråga är vad som kan hända om den är dålig och jag inte gör något åt det? Hur stora kan skadorna bli?
Att den ryker vitt brukar ju inte vara ett bra tecken men jag bör väl tillägga att detta endast har hänt en gång och
med nästan tom tank så det kan ha varit lite slagg som följde med. Finns det något enkelt sätt att själv
kontrollera toppackningen, eller måste jag ha lite verkstadsutrustning?
Så vad tror experterna???
Jag misstänker att topplockspackningen på min 944 turbo kan vara dålig. Anledningen till detta är:
1.den har vid något tillfälle rykt vitt när jag pressat den lite hårt (inte bara lite vit rök utan nästan som vit oljedimma)
och
2.vattentemperaturen ligger och fladdrar lite högt. Den går aldrig över till det röda, men den håller sig i det övre
registret förutom vid högre farter då den håller sig i mitten. Jag har inte upplevt att det trycks ut
kylvatten och den går kalasbra annars. Jag renoverade kylsystemet i vintras och då blev temperaturen lite bättre,
har iof inte varit så varmt ute ännu.
Så jag vill alltså veta lite om dessa symptom kan peka på packningen eller om jag oroar mig i onödan??
Nästa fråga är vad som kan hända om den är dålig och jag inte gör något åt det? Hur stora kan skadorna bli?
Att den ryker vitt brukar ju inte vara ett bra tecken men jag bör väl tillägga att detta endast har hänt en gång och
med nästan tom tank så det kan ha varit lite slagg som följde med. Finns det något enkelt sätt att själv
kontrollera toppackningen, eller måste jag ha lite verkstadsutrustning?
Så vad tror experterna???
PCS#8968
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2005-04-12 08:14:10
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mjölby
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Drar den vatten? (måste du fylla på?)
Bubblar det i expansionskärlet och/eller luktar avgaser där? (öppna försiktigt om motorn är varm!)
Är det olja i vattnet eller vatten i oljan?
Är svaret 'nej' på alla frågor så skulle inte jag bekymra mig så mycket om packningen utan istället försöka fixa anledningen till den svajiga temperaturen. tempstat, kylare, vattenpump... eller mätarfel.
Känner du dig ändå tveksam så gör ett kompressionsprov, mätare finns för 100-200 spänn på feltema.
//Magnus
Bubblar det i expansionskärlet och/eller luktar avgaser där? (öppna försiktigt om motorn är varm!)
Är det olja i vattnet eller vatten i oljan?
Är svaret 'nej' på alla frågor så skulle inte jag bekymra mig så mycket om packningen utan istället försöka fixa anledningen till den svajiga temperaturen. tempstat, kylare, vattenpump... eller mätarfel.
Känner du dig ändå tveksam så gör ett kompressionsprov, mätare finns för 100-200 spänn på feltema.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Den drar inget vatten och jag har inte sett olja i vattnet eller tvärtom. Det är lite svårt att se944_Driver wrote:Drar den vatten? (måste du fylla på?)
Bubblar det i expansionskärlet och/eller luktar avgaser där? (öppna försiktigt om motorn är varm!)
Är det olja i vattnet eller vatten i oljan?
Är svaret 'nej' på alla frågor så skulle inte jag bekymra mig så mycket om packningen utan istället försöka fixa
anledningen till den svajiga temperaturen. tempstat, kylare, vattenpump... eller mätarfel.
Känner du dig ändå tveksam så gör ett kompressionsprov, mätare finns för 100-200 spänn på feltema.
//Magnus
om det bubblar då pumpen till turbon går en stund efter att man stängt av bilen och då skvalar det ju lite.
Ska prova med en kompmätare, vilka värden skall den ligga på ungefär???
Jag har som sagt renoverat hela systemet i vinter och bytt termostater och spolat rent allt,
så nu är det nog bara mätarfel kvar om det inte är toppen.
PCS#8968
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Indischrot skrev:
Det viktigaste är ju att kompen är jämn på alla burkar.
Dvs om du har en visning på 8,5 på 3 cylindrar och 3,5 på den fjärde så är det inte så lysande...
Vet att det finns såna därna kompmätare som ger en utskrift på ett litet
kompmätar-papper..
Vet dock inte om Bilschema har såna..
Vet inte riktigt.. Dock så kollar du ju en cylinder åt gången..Ska prova med en kompmätare, vilka värden skall den ligga på ungefär???
Det viktigaste är ju att kompen är jämn på alla burkar.

Dvs om du har en visning på 8,5 på 3 cylindrar och 3,5 på den fjärde så är det inte så lysande...

Vet att det finns såna därna kompmätare som ger en utskrift på ett litet
kompmätar-papper..
Vet dock inte om Bilschema har såna..

Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Biltema har en mätare som visar toppvärdet så det är ju lätt att jämföra mellan cylindrarna.
Jag tänkte mest om det är lika dåligt komp i alla, fast du har nog rätt, är nått fel så är det
osannolikt att det är samma på alla.
Denna är det i alla fall
Det är väl bara att koppla in och köra runt startmotorn några varv antar jag??
Edit: Såg på rennlist att kompressionen i en turbo ska ligga runt 150psi
Jag tänkte mest om det är lika dåligt komp i alla, fast du har nog rätt, är nått fel så är det
osannolikt att det är samma på alla.
Denna är det i alla fall
Det är väl bara att koppla in och köra runt startmotorn några varv antar jag??
Edit: Såg på rennlist att kompressionen i en turbo ska ligga runt 150psi
PCS#8968
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
En grej bara..
Ta bort tändhattarna på alla tändstift innan du kör med startmotorn..
Tror nästan att man bör skruva loss tändstiften en o en när man ska
kolla kompen.. Då får du jämn belastning på alla burkar...


Ta bort tändhattarna på alla tändstift innan du kör med startmotorn..

Tror nästan att man bör skruva loss tändstiften en o en när man ska
kolla kompen.. Då får du jämn belastning på alla burkar...

Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Varmkör motorn.
Ta bort alla tändstift, ryck ut säkringen till bränslepumpen och skruva bort minuskabeln från tändspolen. Håll gasspjället fullt öppet under testen. 150 psi låter rimligt för en turbo, det är väl strax över 10 bar. På min N/A fick jag 14,1-14,5 bar vill minnas.
//Magnus
Ta bort alla tändstift, ryck ut säkringen till bränslepumpen och skruva bort minuskabeln från tändspolen. Håll gasspjället fullt öppet under testen. 150 psi låter rimligt för en turbo, det är väl strax över 10 bar. På min N/A fick jag 14,1-14,5 bar vill minnas.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- H.Magnusson
- S-Poster
- Posts: 159
- Joined: 2004-04-11 09:59:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Anledningen till att jag vill få ordning på bilen nu är några banmöten i sommar och ettBengt wrote:Eftersom du bor i Gbg så är det väl bara att svänga förbi Sandén för en diagnos. Felsökning på distans är inte lätt.
Bengt
eventuellt Sandén chip. Så han kommer få greja med bilen lite senare i sommar, ville bara höra mig för lite vad folk tror.
Ska göra komp prov i helgen, återkommer gråtandes eller med ett leende...

PCS#8968
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users