Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#1 Post by Turboforever »

Ska sätta in ett Nira i min bil.

Tips, ide'er eller fallgropar...

:#944burn:

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#2 Post by Turboforever »

Turboforever wrote:Ska sätta in ett Nira i min bil.

Tips, ide'er eller fallgropar...

:#944burn:

Ingen som har tips?

Har köpt en 36-1 trigger som jag skall sätta vid remskivan.
Ska sätta kamgivaren vid hjulet på kammen.
Kombinerad MAP/lufttemp givare
Innovative bredbandslamda
Helt nytt elsystem.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#3 Post by DLS »

Kolla mer Erol på forumet, han kör med nira i sin bil :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#4 Post by hanilton199 »

va är nira? om man får fråga .)
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#5 Post by jerker67 »

Nira själv borde kunna svara på det... eller kanske CP-Servis i Edsbyn han säljer och installerar det...

och gör costum insug och grenrör...avgassystem..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#6 Post by Maxx »

hanilton199 wrote:va är nira? om man får fråga .)
Nira i3+ är ett motorstyrningssystem, eller insprutningssystem om du så vill, från ett svenskt företag som heter Nira motorsport. Länk till sidan för motorstyrningssystemet: http://www.niramotorsport.com/index.php ... e=i3-index

Ett tips är att googla enkla frågor. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#7 Post by makkanftw »

Maxx wrote:Ett tips är att googla enkla frågor. :wink:
Och hur vet man att det är en enkel fråga när man inte vet vad som pratas om? :)

Googla allt tycker jag! :lol:
- Marcus

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#8 Post by Erol »

Turboforever wrote:Ska sätta in ett Nira i min bil.

Tips, ide'er eller fallgropar...

:#944burn:
Som sagt, jag har monterat Nira i min bil, är det något specifikt som
du undrar över? Personligen har jag valt ett 60-2 triggerhjul för bättre
noggrannhet, detta gäller iofs alla eftermarknadssprut. Men å andra
sidan ska det funka bra med 36-1 enligt tillverkaren.

Det går bra att använda original motortempgivare och TPS till Nira,
det som behövs kompletteras med är som du skriver, triggergivare,
Map/mat och kamaxelgivare.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#9 Post by Turboforever »

Erol wrote:
Turboforever wrote:Ska sätta in ett Nira i min bil.

Tips, ide'er eller fallgropar...

:#944burn:
Som sagt, jag har monterat Nira i min bil, är det något specifikt som
du undrar över? Personligen har jag valt ett 60-2 triggerhjul för bättre
noggrannhet, detta gäller iofs alla eftermarknadssprut. Men å andra
sidan ska det funka bra med 36-1 enligt tillverkaren.

Det går bra att använda original motortempgivare och TPS till Nira,
det som behövs kompletteras med är som du skriver, triggergivare,
Map/mat och kamaxelgivare.


/ Erol
Jag har läst din tråd. Underhållande läsning.
Funkar bilen bra?
Hur löste du kamgivaren? Såg att du montera givaren bakom kamhjulet, men vad läser givaren mot?
Ang triggern så köpte jag ett hjul som var klart och anpassat för original remhjul...

:D

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#10 Post by Erol »

Turboforever wrote:Jag har läst din tråd. Underhållande läsning.
Funkar bilen bra?
Hur löste du kamgivaren? Såg att du montera givaren bakom kamhjulet, men vad läser givaren mot?
Ang triggern så köpte jag ett hjul som var klart och anpassat för original remhjul...

:D
Bilen kommer funka kanon med en ordentlig mapping, har i dagsläget tagit ut
ca 370 hk vid 1,2 bars laddtryck. Dock så har jag mappat själv vilket inte är
helt optimalt.

Kamgivaren läser på en av skruvarna som sitter på mitt ställbara kamdrev, ska
se om jag hittar en bra bild på detta.

Ok, klart smidigt att köpa saker som passar, och Nira är ju kompatibelt med 36-1


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#11 Post by Erol »

Image

Som du ser på denna bild är ena skruven till kamdrevet utbytt
till en insexskruv, denna är ca 5 mm längre än de andra skruvarna
och givaren läser av mot denna.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#12 Post by Turboforever »

Erol wrote:Image

Som du ser på denna bild är ena skruven till kamdrevet utbytt
till en insexskruv, denna är ca 5 mm längre än de andra skruvarna
och givaren läser av mot denna.


/ Erol

Tack för bilden. Blir en liknande lösning för mig. Jag kommer dock borra i mitt orginaldrev.
Hur fäste du givaren i kåpan?
Vilken typ av givare använde du?
Tror du det går att köra en av orginalgivarna?

Janne :D

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#13 Post by Erol »

Jag använde en kamgivare från en volvo, tror att det kan bli svårt
att få dit en originalgivare, de är rätt så stora.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#14 Post by Turboforever »

Erol wrote:Jag använde en kamgivare från en volvo, tror att det kan bli svårt
att få dit en originalgivare, de är rätt så stora.


/ Erol

Hej igen!
Du har möjligtvis inget nummer på kamgivaren?
Använde du samma typ av givare till triggerhjulet?

Janne

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Installera Nira i3+ i 944 Turbo S

#15 Post by Erol »

Turboforever wrote:
Erol wrote:Jag använde en kamgivare från en volvo, tror att det kan bli svårt
att få dit en originalgivare, de är rätt så stora.


/ Erol

Hej igen!
Du har möjligtvis inget nummer på kamgivaren?
Använde du samma typ av givare till triggerhjulet?

Janne
Ska kolla om jag kan se artikelnumret på kamgivaren.
Nej, det är olika typer av givare.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]