931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#631 Post by gegge »

kolla här:
forum/viewtopic.php?f=17&t=14014&hilit= ... 75#p239949" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag mätte längst ut och den gamla var 1,70mm och den nya 2,45mm. Mäter jag insidans diameter är den nya 84,40mm mot den gamla på 85,10mm.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#632 Post by Cédric »

Aha, det är själva hylsan som växelgaffeln drar i. Får se hur mycket jag plockar av, egentligen är det ju en budgetuppfräschning det här :) Men om jag plockar ner mer så ska jag ta mig en titt.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#633 Post by Cédric »

Förresten, vad använde du för tång för att få bort stora låsringen? Min nuvarande räcker definitivt inte.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#634 Post by patand »

Lite förvånad att du inte passar på att helt bygga bort den där kassa kopp-bussningen så som jag gjort. Vad är anledningen till att behålla den? :-)

Att jag själv begick misstaget och inte bytte ut plastbussningarna i korset till mässing när jag ändock hade allt nere har jag ångrat hela tiden sedan dess. Det misstaget gör du inte iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#635 Post by gegge »

Cédric wrote:Förresten, vad använde du för tång för att få bort stora låsringen? Min nuvarande räcker definitivt inte.
Köpte den största jag kunde hitta, det kravs en dek kraft och jag hade sönder ett par på vägen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#636 Post by Cédric »

patand wrote:Lite förvånad att du inte passar på att helt bygga bort den där kassa kopp-bussningen så som jag gjort. Vad är anledningen till att behålla den? :-)

Att jag själv begick misstaget och inte bytte ut plastbussningarna i korset till mässing när jag ändock hade allt nere har jag ångrat hela tiden sedan dess. Det misstaget gör du inte iaf.

Har funderat på det länge, har inte beslutat helt än men det lutar åt att den åker tillbaka med bussning. Har helt enkelt inte tiden att plocka ner fler grejer. Denna våren har jag klart begränsat med tid, ska det blir nån åkning i år så får jag försöka hålla mig lite. Växellådan är projekt stort nog. Nu är det ju inte vansinnigt mycket jobb men ändå avsevärt mer. Vi får se, än är det inte klart, vilket ledlager köpte du?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#637 Post by patand »

Cédric wrote:Har funderat på det länge, har inte beslutat helt än men det lutar åt att den åker tillbaka med bussning. Har helt enkelt inte tiden att plocka ner fler grejer. Denna våren har jag klart begränsat med tid, ska det blir nån åkning i år så får jag försöka hålla mig lite. Växellådan är projekt stort nog. Nu är det ju inte vansinnigt mycket jobb men ändå avsevärt mer. Vi får se, än är det inte klart, vilket ledlager köpte du?
Aha, du har inte plockat ner transaxeln i samma veva som lådan. Då är det ju en del jobb till för att komma åt för ombyggnad förståss, 4 skruvförband för att vara exakt... ;) (låter iof lättare än det är)

Har ingen aning om vad det är för ledlager, det var något som farsan fixade fram. Vi byggde om två torsionstuber/växellänkage samtidigt så jag har ett färdigombyggt står i förrådet hemma i reserv. Själva ombyggnaden är ju rätt enkel när man har allt löst.

Men jag ångrar verkligen att det åkte in original plastbussningar i växelkorset... det får fixas när lådan skall ner nästa gång.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#638 Post by Cédric »

Efter en liten pik från patand över mitt trådstillestånd så kan jag slinka in här och uppdatera det som hänt sen sist.

Har ju varit strul med dogringen då jag å matsen fick fel del, det tillsammans med vår inkompetenta post gjorde att det tog nån månad extra att få hit prylarna. Sen så kom ett visst giftermål däremellan, så medans jag har hållt på och gift mig har det stått fruktansvärt stilla i garaget. Men det var ett fantastiskt bröllop, och numera är vi herr och fru Nyberg som rejsar porsche framöver :)

Så har jag gjort något alls?

Bytte den högra dörrlisten, så nu är båda bytta mot den nyare tjockare varianten. Hoppas att jag blir av med vindbruset kring a stolpen, verkar så.

Har bytt bakluckepackningen mot den som finns på swedol på lösmeter. Billigt å bra !

Har tagit isär, putsat och sen skruvat ihop insuget. Sista varvet på ringen i höstas så skakade insuget isär i karussellen. Har inte bemödat mig med att fixa det förrän nu. Passade även på att dubbelkolla ventilspelet samt gå över motorrumet med putsduken för att få ordning på maskinrumet efter vintervilan,

Har skruvat ihop min växellåda med nya packningar, ny dogring på 1an och nya synkringar på 1,2,3. Har också skickat iväg lådan för isblästring vilket blev fint med dyrt nu när jag jag inte har kompispris på det längre. Lådan är sedan sprayad med biltema "motorplast" som förhoppningsvis gör lådan lätt att rengöra från smuts.

Image

Har även monterat ideolas bronsbussningar, dom skulle tydligen sitta stumt i hålen men det gjorde inte mina. Så vi borrade och gängade ett M3 hål där vi satte insexskruvar som ligger "flush" med ytan, snitsigt, blir nog bra.

Image


Har säkert hänt lite mer smågrejer men tempot är lågt i år :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#639 Post by patand »

Vad trevligt med en nyrenoverad låda! Ett par timmar till så har du den monterad under bilen. :-D

(vad bra att det hjälper att man gnäller ibland,kul att ha lite koll på läget)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#640 Post by emm »

Grattis till giftermålet!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#641 Post by Cédric »

Efter mycket blod svett och mjölksyra så hamnade lådan på plats tillslut, en trilskandes gänga i transaxelröret(övre såklart) gjorde jobbet lite surt för mig, självklart upptäcktes det när lådan/länkaget var på plats. Men det löstes och lådan sitter nu fast där den ska. Länkaget är jag väldigt nöjd med, kul att få känna hur det egentligen ska vara, faktiskt riktigt trevligt. Nån helg till så är allt runt omkring krafs monterat och bilen redo att rulla ut. Än så länge verkar lådan tät, hoppas det fortsätter så.

Börjar planera inför att köra den på dynon snart(repris från förra året då det inte blev av pga att firmorna var så omöjliga att få tag på :( ), jobbigt att behöva ta ledigt dock eftersom ingen firma i trakterna har öppet på helgen :(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#642 Post by patand »

Kul att det rör på sig! :D

Skulle också vilja tighta upp mitt länkage genomom att byta ut de där "originalglappa" bussningarna bak vid växellådan.

Blir kul att höra hur det känns när du kan provköra, nyrenoverad låda och tight länkage. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#643 Post by Cédric »

emm wrote:Grattis till giftermålet!!!
Tack förresten, det var fantastiskt att gifta sig, rekomenderas :mrgreen: :mrgreen:

Patand:
Jo, jag har ju även en short shifter från ideola, den kapade ju ner slaget en hel del.

Är du intresserad av en så kan det vara så att det finns en sådan att köpa :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#644 Post by patand »

Cédric wrote:Är du intresserad av en så kan det vara så att det finns en sådan att köpa :D
Det beror på pris, det är ju inte så komplicerat att tillverka en egen (eller iaf be far göra en). :)

Skicka ett PM om du vill ge mig ett erbjudande.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#645 Post by Cédric »

Djäkla fanskap till drivknuts*********************. Efter ett par timmar så går den fortfarande inte ihop på ett bra sätt. Tog isär ena eftersom fettet såg jättetrött ut. Men hade jag vetat hur mycket krångel det var så hade jag låtit den vara. Bilen hade nog varit körklar om det inte var för den. Faktum är jag haft isär knutar förr, det har gått att få ihop efter lite trasslande. Men denna går verkligen inte, även när man tror att man lyckats är där ändå lite motstånd som inte känns hälsosamt. Börjar tro att den är sliten så pass att den bara går ihop på ett sätt. Men lagerbanorna ser eller känns inte alls trötta så det är rätt märkligt det hela. Jag undrar hur jag ska mig ur detta :):) :(:(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users