944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck
Tänkte det var hög tid jag skapade en byggtråd om min ”nya” bil!
Bilens bakgrund
Bilen byggdes av firma Gallon & Larsen Bil med mål att bli konkurrenskraftiga i ER Cup.
Jag vågar lugnt påstå att det här är Sveriges absolut mest utvecklade 944/968 och chassimässigt är det en av världens mest utvecklade. I USA finns en del extremt påkostade byggen (som är svåra att hitta på nätet) men de rör i regel aldrig grundkonstruktionen och behåller den gammalmodiga bakvagnen osv. Kanske inte är så noga för dem som alltid kör de bredaste, mjukaste Hoosier-slicksen..
Så det finns bilar i USA som har gått längre på grund av lösare regler vad gäller rörarmschassi men jag har aldrig sett eller hört om en bil som har lika välutvecklat chassi vad gäller hjulupphängningar och konstruktion osv som denna bil. Vad gäller chassikonstruktion ska den i sammanhanget mycket intressanta profilen "Gäddhultarn" haft ett finger med i spelet...
I ER Cup-utförandet körde man med Volvo-motor (4cyl sugis) på ca 240 hk och 205 breda R-däck. Vikt ca 1020-1050 kg. I detta utförande har man satt mycket respektabla varvtider under långloppsförhållande.
För ca ett år sedan dök bilen upp till salu och jag insåg vilken möjlighet det här var att bygga vidare på. I korta drag är min plan att förfina och vidareutveckla konceptet vilket bland annat involverar en stark turbomotor och bredare däck. Utsorterat och rätt inställt finns det en ohygglig potential för mycket låga varvtider. I långa loppet planerar jag att tävla med bilen men i första steget blir det till att lära känna bilen.
De flesta skulle nog bli förskräckta över köpesumman för en ”gammal 944”, men att bygga en seriös racebil kostar tid och pengar - oavsett om utgångsläget är en Volvo 240, Porsche 944 eller Lamborghini Aventador.
Plus att det är väldigt befriande att vara underdog
Jag köpte bilen förra vintern och den har sedan dess stått under täcke tills för ett par månader sen när jag tog in den i mitt garage för att påbörja bygget.
Lite intressanta specifikationer på bilen vid inköp
• 996 Cup bakvagn och hjulupphängningar (golvet bak bortkapat och allt ersatt)
• Framvagnen byggd från scratch med dubbla A-armar istället för McPherson
• Custom uprights fram
• Knivkränghämmare fram och bak
• 3-vägs Öhlinschassi
• Fullbur
• Breddad kaross fram och bak
• De flesta karossdelar gjorda i kolfiber eller glasfiber
• Kokeln GTR-front
• Diffusor bak med avgassystemet draget ovanför
• Plastrutor runt-om (ink framruta)
• AP Racing bromsskivor med alu bells
• ”Banan”-vinge bak med gurney flap
• Inbyggda air-jacks
• Motorsport elservostyrning
• Nytt golv bak med ATL 60 liters-tank
• Hjulhus bak breddade innåt
• Förarposition tillbakaflyttad och golvet sänkt
• Stående pedalställ med bromsvåg
• Custombyggd instrumentpanel i kolfiber
• Elektriskt brandsläckningsystem
• AIM Pista MXL dashlogger
• Porsche 968 6-växlad växellåda med torsendiff
• Customtillverkade mkt fina drivaxlar
Planer
Kort och gott är min plan att sätta i min turbomotor (baserad på Porsche 968) som leverar 514 hk på hjulen vid 1,15 bar.
Bilens vikt är ca 1050 kg och jag kommer till en början köra 9,5x17” fälgar med R-däck 255/40 runt om. Motorns effekt är helt oväsentlig till en början och kommer därför puttra runt på lågt laddtryck för att lära känna bilen utan det kaos och panik som under 2kg per hk innebär.
Det finns gott om framtida planer för bilen men som listan ser ut just nu innan jag tar ut den är:
• Bygga nytt elsystem
• Plocka ner hjulupphängningar blästra lacka
• Plocka ner och byt ut uniballs
• Fixa nytt styrrack
• Bygga om motorn till torrsump
• Bygga nytt avgassystem
• Bygga nytt ramverk i fronten med upphängningar för ny IC, kylare, oljekylare
• Bygga IC-rör
• Ny kabelstam till motor
• Koppla ihop CAN-kablage mellan styrsystem och AIM dash
• Renovera och ev. uppgradera bromsar
• Bygg upphägning för ny bränslepump+filter och montera
• Dra bränsleledningar
• Gör en ny bränsletankspåfyllning (istället för snabbtank)
..samt lite annat.
Bjuder på bilder upp till dags dato, dvs tidigare ägares byggbilder samt ett par bilder från dess rätta miljö.
Fortsättning följer!
Bilens bakgrund
Bilen byggdes av firma Gallon & Larsen Bil med mål att bli konkurrenskraftiga i ER Cup.
Jag vågar lugnt påstå att det här är Sveriges absolut mest utvecklade 944/968 och chassimässigt är det en av världens mest utvecklade. I USA finns en del extremt påkostade byggen (som är svåra att hitta på nätet) men de rör i regel aldrig grundkonstruktionen och behåller den gammalmodiga bakvagnen osv. Kanske inte är så noga för dem som alltid kör de bredaste, mjukaste Hoosier-slicksen..
Så det finns bilar i USA som har gått längre på grund av lösare regler vad gäller rörarmschassi men jag har aldrig sett eller hört om en bil som har lika välutvecklat chassi vad gäller hjulupphängningar och konstruktion osv som denna bil. Vad gäller chassikonstruktion ska den i sammanhanget mycket intressanta profilen "Gäddhultarn" haft ett finger med i spelet...
I ER Cup-utförandet körde man med Volvo-motor (4cyl sugis) på ca 240 hk och 205 breda R-däck. Vikt ca 1020-1050 kg. I detta utförande har man satt mycket respektabla varvtider under långloppsförhållande.
För ca ett år sedan dök bilen upp till salu och jag insåg vilken möjlighet det här var att bygga vidare på. I korta drag är min plan att förfina och vidareutveckla konceptet vilket bland annat involverar en stark turbomotor och bredare däck. Utsorterat och rätt inställt finns det en ohygglig potential för mycket låga varvtider. I långa loppet planerar jag att tävla med bilen men i första steget blir det till att lära känna bilen.
De flesta skulle nog bli förskräckta över köpesumman för en ”gammal 944”, men att bygga en seriös racebil kostar tid och pengar - oavsett om utgångsläget är en Volvo 240, Porsche 944 eller Lamborghini Aventador.
Plus att det är väldigt befriande att vara underdog
Jag köpte bilen förra vintern och den har sedan dess stått under täcke tills för ett par månader sen när jag tog in den i mitt garage för att påbörja bygget.
Lite intressanta specifikationer på bilen vid inköp
• 996 Cup bakvagn och hjulupphängningar (golvet bak bortkapat och allt ersatt)
• Framvagnen byggd från scratch med dubbla A-armar istället för McPherson
• Custom uprights fram
• Knivkränghämmare fram och bak
• 3-vägs Öhlinschassi
• Fullbur
• Breddad kaross fram och bak
• De flesta karossdelar gjorda i kolfiber eller glasfiber
• Kokeln GTR-front
• Diffusor bak med avgassystemet draget ovanför
• Plastrutor runt-om (ink framruta)
• AP Racing bromsskivor med alu bells
• ”Banan”-vinge bak med gurney flap
• Inbyggda air-jacks
• Motorsport elservostyrning
• Nytt golv bak med ATL 60 liters-tank
• Hjulhus bak breddade innåt
• Förarposition tillbakaflyttad och golvet sänkt
• Stående pedalställ med bromsvåg
• Custombyggd instrumentpanel i kolfiber
• Elektriskt brandsläckningsystem
• AIM Pista MXL dashlogger
• Porsche 968 6-växlad växellåda med torsendiff
• Customtillverkade mkt fina drivaxlar
Planer
Kort och gott är min plan att sätta i min turbomotor (baserad på Porsche 968) som leverar 514 hk på hjulen vid 1,15 bar.
Bilens vikt är ca 1050 kg och jag kommer till en början köra 9,5x17” fälgar med R-däck 255/40 runt om. Motorns effekt är helt oväsentlig till en början och kommer därför puttra runt på lågt laddtryck för att lära känna bilen utan det kaos och panik som under 2kg per hk innebär.
Det finns gott om framtida planer för bilen men som listan ser ut just nu innan jag tar ut den är:
• Bygga nytt elsystem
• Plocka ner hjulupphängningar blästra lacka
• Plocka ner och byt ut uniballs
• Fixa nytt styrrack
• Bygga om motorn till torrsump
• Bygga nytt avgassystem
• Bygga nytt ramverk i fronten med upphängningar för ny IC, kylare, oljekylare
• Bygga IC-rör
• Ny kabelstam till motor
• Koppla ihop CAN-kablage mellan styrsystem och AIM dash
• Renovera och ev. uppgradera bromsar
• Bygg upphägning för ny bränslepump+filter och montera
• Dra bränsleledningar
• Gör en ny bränsletankspåfyllning (istället för snabbtank)
..samt lite annat.
Bjuder på bilder upp till dags dato, dvs tidigare ägares byggbilder samt ett par bilder från dess rätta miljö.
Fortsättning följer!
Last edited by gurra on 2014-09-10 09:55:36, edited 18 times in total.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Äntligen!!!
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Hehe ja det är faktiskt på tiden! En forumtråd kanske kan öka min motivation att jobba på bilen istället för att jobba på
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1970
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
OJ OJ OJ
Den var seriös....
Ska bli kul att följa den gurra
Den var seriös....
Ska bli kul att följa den gurra
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Tack grabbar!
Jag har inte full koll på snabbtank-setupen men det verkar bara vara dubbla vanliga rör ner i tanken och sen ventileras ett av dem under tankning.
Själva ventilerna utifrån sett trycks in ca 5-8 cm men de fälls inte åt sidan så det går inte att tanka med vanligt påfyllarrör där. Så det blir nog till att byta till ett vanligt enkelt tanklock istället.
Jag har inte full koll på snabbtank-setupen men det verkar bara vara dubbla vanliga rör ner i tanken och sen ventileras ett av dem under tankning.
Själva ventilerna utifrån sett trycks in ca 5-8 cm men de fälls inte åt sidan så det går inte att tanka med vanligt påfyllarrör där. Så det blir nog till att byta till ett vanligt enkelt tanklock istället.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- kghas
- S-Poster
- Posts: 178
- Joined: 2007-08-16 22:28:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Seriøst bygge!
Mvh Knut
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Kul att du börjar uppdatera, den har ju satt sjukt vassa varvtider så det finns ju en ruskig potential till galenskap här
Gillar GTR looken, mefast en er tidesenlig front hade gjort det lite vassare
Hur mycket mer väger Porschespisen tror du?
Satsar du på snabbast frontmotorporsche i sverige?
Gillar GTR looken, mefast en er tidesenlig front hade gjort det lite vassare
Hur mycket mer väger Porschespisen tror du?
Satsar du på snabbast frontmotorporsche i sverige?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Hur ser infästningen ut för den nedre A-armen fram?
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Ja det är lite mix and match nu med GTR look och Kokeln front, men med tanke på diffusor bak och andra lösningar som hör "2000-talet" till så kan vi väl säga att det är det bästa av det gamla och det bästa av det nyaCédric wrote:Kul att du börjar uppdatera, den har ju satt sjukt vassa varvtider så det finns ju en ruskig potential till galenskap här
Gillar GTR looken, mefast en er tidesenlig front hade gjort det lite vassare
Hur mycket mer väger Porschespisen tror du?
Satsar du på snabbast frontmotorporsche i sverige?
Allt annat än snabbaste frontmotorporsche vore otänkbart men tar nog sin lilla tid att få allt utsorterat. Sen är det en helt annan femma hur snabbt jag själv lyckas köra.
Tror porschemotorn i sig borde vara lättare (alublock vs gjutjärnsblock) men med turbo, intercooler och allt som behövs kan det säkert bli 20-30 kg tyngre. Dessutom byter jag från 8x16" med 205or till 9,5"x17" med 255or och där har vi ytterligare 10 kg.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Har inga bra bilder på det. Den främre infästningen sitter i crossmembern som original fast höjd ett par cm. För den bakre infästningen har man kapat bort bakre casterfästet och gjort en inboxad infästning något högre upp.YocaL wrote:Hur ser infästningen ut för den nedre A-armen fram?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
även om bilen är lätt tror jag du lär gå upp till 275/40-17 bak med den effekten..
//Bubby
//Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Tänkte börja med 255 just för att växla runt om. Bakre hjulhusen rymmer 300+ men det är tightare fram. Trots breddningen så tar dubbla a-armarna en del plats i infästningar osv.
Att bilen är lätt är bara en nackdel för fäste under acceleration, så långsamma kurvor på 2ans växel när man inte har så mycket downforce kommer bli svårt greppsmässigt.
Det bästa bak vore mjuka 335or R-däck eller 31 slicks
Att bilen är lätt är bara en nackdel för fäste under acceleration, så långsamma kurvor på 2ans växel när man inte har så mycket downforce kommer bli svårt greppsmässigt.
Det bästa bak vore mjuka 335or R-däck eller 31 slicks
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Det finns väl väldigt få så långsamma kurvor på Svenska banor, iaf för min bil har jag märkt. Med det bra chassie och breda däck du kommer ha så blir ju kurvhastigheterna garanterat högre än med min bil dessutom så 2:an kommer du nog inte använda ofta.gurra wrote:Att bilen är lätt är bara en nackdel för fäste under acceleration, så långsamma kurvor på 2ans växel när man inte har så mycket downforce kommer bli svårt greppsmässigt
Jag har iof inte kört på alla svenska banor men på Kinekulle, Sviestad och Mantorp använder jag aldrig 2:an och på Knutstorp bara i den där "idioten" (hårnålen). Gelleråsen har jag också kört men inte med porschen tyvärr, tror dock inte 2:an skulle nyttjas där heller.
Borde alltså inte vara något stort problem. Alla fördelar som en lätt bil ger kommer garanterat överväga eventuellt brist på grepp på 2:ans växel.
Å andra sidan med den effekt du har möjlighet att ta ut så släpper det väl på 3:an och 4:an också...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944 GTR 3.0l 16v Turbo
Med turbons långa utväxling får man använda 2an här och var om man vill ha max acc ut ur kurvan, men med den här bilen och 968-lådan tror jag inte heller 2an kommer bli så aktuell.
Har förresten aldrig kört Superstage, är riktigt sugen på att prova på det med den här bilen.
Har förresten aldrig kört Superstage, är riktigt sugen på att prova på det med den här bilen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users