Vevstakar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

Vevstakar

#1 Post by Mr Z »

Jag har lite tankar kring ett motorbygge som väntat extremt länge på "sin tur".
Är det någon som vet måtten på vevstakarna till en 951? (skall vara samma i alla 944?)
Vad skiljer mot 3l-stakarna?

Är det någon som har konkreta tips på var jag hittar prisvärda stakar uppskattas det givetvis enormt. Tanken är att bygga en 3l-maskin med våta stålfoder eller en motsvarande med orginalvev (2,7l?)
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Vevstakar

#2 Post by Peedster »

De mest prisvärda du kan hitta är de tidiga turbostakarna 86-87 som heter Rarst. De ska hålla för en hel del men är ju trots allt 25år gamla...

Nästa steg upp är dessa: http://www.ebay.de/itm/H-SHAFT-Pleuel-T ... 591wt_1156" onclick="window.open(this.href);return false;

Rätt sugen på att veta mer om dessa då det inte finns några eftermarknads som är billigare.

Nästa steg upp är Pauter, Wössner mm men då blir det runt 10000kr och uppåt.

Testa de i länken och återkom med feedback! :D

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

Re: Vevstakar

#3 Post by Mr Z »

Peedster wrote:De mest prisvärda du kan hitta är de tidiga turbostakarna 86-87 som heter Rarst. De ska hålla för en hel del men är ju trots allt 25år gamla...

Nästa steg upp är dessa: http://www.ebay.de/itm/H-SHAFT-Pleuel-T ... 591wt_1156" onclick="window.open(this.href);return false;

Rätt sugen på att veta mer om dessa då det inte finns några eftermarknads som är billigare.

Nästa steg upp är Pauter, Wössner mm men då blir det runt 10000kr och uppåt.

Testa de i länken och återkom med feedback! :D

/Peter

De där såg ju intressanta ut!
Orginalstakar från -86 har jag redan ;) men de är som sagt ganska gamla vid det här laget. Om jag kostar på stålfoder och andra kolvar känns det lite fel att montera i orginalstakarna igen.
Ingen som har koll på måtten och vad det är för skillnad på 3l-stakarna och de "vanliga"?
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Vevstakar

#4 Post by Peedster »

Här får du mått och ett besynnerligt bra pris på Wössnerstakarna...

http://www.wossnerpistons.com/products/ ... -mm-length" onclick="window.open(this.href);return false;

Konstigt nog så har de ca 160$ lägre pris på deras egna webshop än ÅF...

Jag är sugen!

/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

Re: Vevstakar

#5 Post by Mr Z »

Peedster wrote:Här får du mått och ett besynnerligt bra pris på Wössnerstakarna...

http://www.wossnerpistons.com/products/ ... -mm-length" onclick="window.open(this.href);return false;

Konstigt nog så har de ca 160$ lägre pris på deras egna webshop än ÅF...

Jag är sugen!

/P

Halloj!

Wössnerstakarna ser ju bra ut! De skriver på hemsidan att de inte skickar till europa och så hänvisar de till wössners egen (tyska) hemsida. Där står det dock inga priser...

Jag hörde med Sten Parner om han kunde tillverka stakar till våra bilar och de kunde han... Om man beställde 30st... :D
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Vevstakar

#6 Post by Peedster »

Ja detta är ju intressant, frågan är bara vad de landar på hos honom?

Är det Kina-stakar då? Man behöver ju bara 7 intressenter och vi är ju 2 redan...

Annars landar ju Wössner från Lindsey på ca 7000kr om man klarar tullen vilket är ok.

/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vevstakar

#7 Post by mijo »

Peedster wrote:De ska hålla för en hel del men är ju trots allt 25år gamla.../Peter
På vilket sätt skulle 25 år har någon större inverkan på en smidd stålbit?
Är väl höga vartal som sliter mest på vevstakar, och turbon varvar ju inte
så mycket. Så då borde väl miltalen vara mest intressant, och om de gått
i en trimmad motor. RARST stakar från en N/A borde ju levt ett ännu
behagligare liv? Är det vanligt med rasade turbo p g a brusten RARST-stake?
Vad jag hört är det nyare stakar och främst S2-stakar som är klena.
Sen beror det ju på om man siktar på 400 eller 600 hästar förstås...

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

Re: Vevstakar

#8 Post by Mr Z »

mijo wrote:
Peedster wrote:De ska hålla för en hel del men är ju trots allt 25år gamla.../Peter

Sen beror det ju på om man siktar på 400 eller 600 hästar förstås...

:twisted: :twisted: :twisted:

MVH
Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]