Klä om ratt

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Klä om ratt

#1 Post by fälgen »

Har någon koll på om det går att klä om originalratten med mocca/alcantara ?
Använder inte ratten eftersom skinnet är trasigt högst upp, solen som skadat den gissar jag, så jag har inget att förlora :D

Jag har inga som helst erfarenheter av mocca och inga som helst sykunskaper :roll: Så tänkte kolla om någon har gjort något liknande och har koll på hur svårt det är och ifall det går att få det att se ok ut?

Har sökt lite och det verkar som att det är riktigt dyrt att lämna till firma, så det går bort.

Image

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Klä om ratt

#2 Post by Harpin »

Är nog riktigt svårt o göra själv. Borde finns begagnade rattar där ute o få tag på? Eller en diskret eftermarknads ratt?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Klä om ratt

#3 Post by fälgen »

Misstänkte att det skulle vara svårt..
Har ju en eftermarknadsratt idag, (se min bytesannons http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25563" onclick="window.open(this.href);return false;) men jag gillar originalratten och jag gillar moccarattar så tanken att klä om originalet har legat i bakhuvudet och gnagt ett tag :D

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Klä om ratt

#4 Post by [Bobo] »

Själva operationen i sig är faktiskt inte så svår som man kan tro...
Det gäller bara att ha rätt grejer.. och gott om tid...
Jag har aldrig klätt om en Porscheratt, men några andra modeller...
Samma princip gäller dock..

Börja med att sprätta upp alla sömmar.
"Skala" bort det gamla lädret (eller vad det nu är, det är någon form av väv på baksidan).
Gör en mall av det gamla matrealet och gör nya bitar i ditt valda matreal.

Därefter är det bara fråga om att spraylimma dit bitarna... Exakt som det satt innan...
Har för mig att en våra rattar är gjorda av 3 delar..
Sömmarna har ingen egentlig funktion, förutom det estetiska.
När det är dags att sy ihop allt gäller det att du använder rätt nål och tråd.
Nålen ska vara böjd och trubbig, tråden ska vara anpassad för jobbet.

Det kan vara bra att ha tillgång till ånga, men det beror ju förstås på hur pass flexibelt matreal du tänker arbeta med...

Säg till om du behöver hjälp! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Klä om ratt

#5 Post by fälgen »

Tror du man klarar sig helt utan sömmar? Det vore ju det bästa(läs enklaste).

Ska kolla upp lite priser på materialet, blir det dyrare eller samma pris som en eftermarknadsratt så är det kanske inte så intressant, men annars kan det vara ett kul vinterpyssel nu när bilen står så långt bort.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Klä om ratt

#6 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:Tror du man klarar sig helt utan sömmar? Det vore ju det bästa(läs enklaste).

Ska kolla upp lite priser på materialet, blir det dyrare eller samma pris som en eftermarknadsratt så är det kanske inte så intressant, men annars kan det vara ett kul vinterpyssel nu när bilen står så långt bort.
Du kan göra det helt utan sömmar, då får du istället ta till lite extra så matrealet kan ligga en aning om lott..'

Sömmarna är som sagt var bara estetiska, sålänge man inte är på och petar på skarven förstås! :D
Det är väl det som har gjort att våra rattar ser ut som dom gör... Tidigare ägare har haft tråkigt i bilköer och suttit och pillat på närmaste ställe...
Det håller kanske en aning längre om du syr, men rent krasst kan man säga att synliga sömmar sällan har någon annan funktion än just den estetiska..

Om du bestämmer dig för att sy, rekommenderar jag att köpa/låna rätt grejer..
Hålen måste göras innan montering och med fel typ av nål kommer du aldrig få det bra.
Det fina i kråksången är ju att du har en perfekt mall att gå efter, där till och med hålen sitter rätt...
Porsche har ju redan gjort allt det svåra. :wink:

Hör med Guns Hobbybod angående nål och tråd... Hon har säkert lim också...
Jag har ett trasigt insynsskydd i svart "skinn" som du kan få göra en prototyp av om du vill...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Klä om ratt

#7 Post by Ragnar Joensen »

Tips:

http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=33639" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Klä om ratt

#8 Post by jerker67 »

[Bobo] wrote:
fälgen wrote:Tror du man klarar sig helt utan sömmar? Det vore ju det bästa(läs enklaste).

Ska kolla upp lite priser på materialet, blir det dyrare eller samma pris som en eftermarknadsratt så är det kanske inte så intressant, men annars kan det vara ett kul vinterpyssel nu när bilen står så långt bort.
Du kan göra det helt utan sömmar, då får du istället ta till lite extra så matrealet kan ligga en aning om lott..'

Sömmarna är som sagt var bara estetiska, sålänge man inte är på och petar på skarven förstås! :D
Det är väl det som har gjort att våra rattar ser ut som dom gör... Tidigare ägare har haft tråkigt i bilköer och suttit och pillat på närmaste ställe...
Det håller kanske en aning längre om du syr, men rent krasst kan man säga att synliga sömmar sällan har någon annan funktion än just den estetiska..

(((Ge fasikenoch pilla på ratten gör som alla andra i köerna pilla ut kråkorna :)))

Om du bestämmer dig för att sy, rekommenderar jag att köpa/låna rätt grejer..
Hålen måste göras innan montering och med fel typ av nål kommer du aldrig få det bra.
Det fina i kråksången är ju att du har en perfekt mall att gå efter, där till och med hålen sitter rätt...
Porsche har ju redan gjort allt det svåra. :wink:

Hör med Guns Hobbybod angående nål och tråd... Hon har säkert lim också...
Jag har ett trasigt insynsskydd i svart "skinn" som du kan få göra en prototyp av om du vill...

Bobo
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Klä om ratt

#9 Post by fälgen »

Ragnar Joensen wrote:Tips:

http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=33639" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för länken, håller ratten fortfarande ihop?

Dum fråga kanske, men mocka=baksidan av skinn?

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Klä om ratt

#10 Post by Ragnar Joensen »

Mocka är baksidan av skinn.

Jag sålde bilen, så jag vet inte. Men mocka är mycket känsligare än skinn, så man måste ha handskar om det ska hålla nått. Enligt mig bör man limma och sy ratten, då limmet kan släppa.

Det är bra att använda lite tjockare skinn.
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users